Huurder in collectieve schuldenregeling

Silvie
Topic Starter

Huurder in collectieve schuldenregeling

#1 , 26 mar 2012 11:11

Sinds bijna twee jaar verhuur ik een appartement, al van in het begin bleek dat er geen huur betaald werd.
Huurwaarborg werd na vele beloftes dan toch niet betaald. Bleek enkele maanden later dat hij zijn werk opgezegd had en sindsdien heeft hij nog steeds geen (zelfverkregen) inkomen, naast een uitkering waarvan hij geniet. Door een familielid van deze persoon werd ik geinformeerd over het feit dat er nog duizenden euro's schulden zijn en dat deze persoon een 'pathologische leugenaar' zou zijn. (Werd me eerder al duidelijk wanneer ik ondermeer te horen kreeg van hemzelf dat hij kanker had, ook wel dat hij MS had, een vriendin een kind van hem verwachtte etc... ) Inmiddels is deze in sociale bemiddeling gegaan en bijgevolg geniet hij van zodanige bescherming dat ik hem er niet uitgezet krijg.
Tijdens de wintermaanden heeft hij het appartement gedurende drie maanden niet bewoond, zo besloot hij om in het huis van diens moeder te gaan wonen. Op mijn verzoek om het appartement te gaan bezichtigen omdat ik vreesde dat er door de vrieskou leidingen gesprongen zouden zijn gezien hij al enkele maanden geen verwarming (met teller door energieleverancier) had opgezet, kreeg ik geen antwoord. Sinds twee weken is hij terug in het appartement en heeft hij in een agressieve bui de buren als zodanig bang gemaakt dat deze hulp gingen inroepen bij de andere buurman vanwege het geroep, getier en ander lawaai.
De advocaat die voor ons deze zaak behandelt heeft me echter er al van op de hoogte gebracht dat de kans om hem eruitgezet te krijgen bijzonder klein is.
Dit beangstigd mij dan ook enorm; zo kan ik aantonen dat hij het appartment niet (voldoende) onderhoudt, dat hij zodanig agressief is dat hij de buren op stang jaagt, dat er al sedert het begin van de overeenkomst vrijwel nooit huur betaald werd (buiten af en toe een storting in het wilde weg van een veel kleiner bedrag, nu tijdens de schuldbemiddeling worden de openstaande schulden ook niet aangezuiverd, alleen dan een kleine aanzuivering om aan de vrederechter aan te kunnen tonen dat er toch 'geld onderweg zou zijn', juist genoeg opdat de rechter zou oordelen dat hij toch in het appartement kan blijven, zeg maar)... Hoe kan het nu toch zijn dat na al deze voorvallen, deze persoon er verder in slaagt om kosteloos en zonder enige inzet voor onderhoud verder te leven op deze manier? Wat kan ik nog meer ondernemen om een einde te maken aan deze 'terrorisering' die ik onderga door mijn huurder. Want zo zie ik, het geld zal ik waarschijnlijk nooit ontvangen en het volledige appartement zal behandeld, herschilderd enz. moeten worden op mijn kosten, veronderstel ik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2012 11:55

Sinds bijna twee jaar verhuur ik een appartement, al van in het begin bleek dat er geen huur betaald werd.
Huurwaarborg werd na vele beloftes dan toch niet betaald.
Goede raad voor een volgende verhuring: Geef GEEN SLEUTELS af alvorens de eerste maand huur en de waarborg betaald werden en je daarvan de dokumenten in handen hebt, en ook de huurovereenkomst zelf al werd ondertekend.
Heb je toch al die 3 maanden huur.

Franciscus

#3 , 26 mar 2012 12:01

Is het collectieve schuldbemiddeling.... dan moet uw huur ook zijn opgenomen voor het volledige bedrag.
Hij heeft blijkbaar een ander adres? indien hij terug naar daar gaat laten vaststellen door kwartieragent dat hij niet in uw appartement woont maar zijn belangen heeft op adres X
Voor elke vorm van overlast politie laten bellen ( buren) en aangifte doen. Politie stelt bij vaststelling PV op bij geen vaststelling minstens een melding.

Reclame

Silvie
Topic Starter

#4 , 26 mar 2012 12:12

Collectieve schuldbemiddeling is het, de achterstallige huur is volledig opgenomen als zijnde een oude schuld (van voor de schuldbemiddeling) en een nieuwe schuld van erna, maar de schuldbemiddelaar betaalt sinds 6 maanden, op 1 storting na (die voor het oog van de vrederechter) niets.
Zijn officieel adres bevindt zich in het appartement, hij is echter vaker in het huis van diens moeder, alleen wilt deze haar zoon niet 'officieel' op haar adres hebben wonen.
Buren zijn al verwittigd om bij elk incident de politie te bellen..

De fout om iemand te geloven op zijn woord zal ik nooit nog maken.. Alleen zit 'k er nu wel mee, brengt enorme frustaties met zich mee en het gevoel van machteloosheid..
Ten einde raad, denk ik dat er niets is wat ik nog kan ondernemen om hem eruit gezet te krijgen..

Franciscus

#5 , 26 mar 2012 12:25

Als blijkt dat hij bij moeder woont kan er een ambtshalve inschrijving gebeuren.
Als u appartement mag controleren ( voorzien in contract) dan het zeker doen.

veradejongh

#6 , 26 mar 2012 17:00

deleted
Laatst gewijzigd door veradejongh op 28 mar 2012 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Nachtuil

#7 , 26 mar 2012 17:28

"Sinds bijna twee jaar verhuur ik een appartement..."
U kan hem sowieso binnenkort opzeggen.

JohnD

#8 , 26 mar 2012 17:30

Persoonlijk vind ik de antwoorden van VDJ ook zeer goed. Maar hoe het komt dat Silvie na 2 jaar nog praktisch geen huur gezien heeft, zeer vreemd. Het is te hopen dat de CS er een is waar de bemiddelaar dan eindelijk eens stortingen begint te doen. Ik weet niet of het cynisch is van te hopen dat het probleem voor Silvie, gezien de ziektes van de huurder, zichzelf als het ware zal oplossen :mrgreen:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

veradejongh

#9 , 26 mar 2012 17:35

deleted
Laatst gewijzigd door veradejongh op 28 mar 2012 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

veradejongh

#10 , 26 mar 2012 17:55

deleted
Laatst gewijzigd door veradejongh op 28 mar 2012 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Eddy009

#11 , 26 mar 2012 23:36

Voor alle duidelijkheid : uit één van jouw reacties noteerde ik dat er gedurende een 6-tal maanden stipt wordt betaald ... wanneer werd de collectieve schuldenregeling van uw huurder uitgesproken ?

Terug naar “Huren”