Afrekening huurlasten: vanaf 2003. Hoe lang teruggaan?

netsok
Topic Starter

Afrekening huurlasten: vanaf 2003. Hoe lang teruggaan?

#1 , 21 mar 2012 16:57

Ik moet voor een familielid, die een appartementsblok van een 6-tal appartementen verhuurt, de jaarlijkse afrekening van de huurlasten opstellen. Het gaat hier over waterverbruik, mazout en elektriciteit.

Het "probleem" is dat dit niet meer is gebeurt sinds 2003. Tot wanneer kunnen deze bedragen teruggevorderd worden? Ondertussen gaat het namelijk om tamelijk hoge bedragen (3 à 7000€ met de voorschotten al verrekend) en hierdoor moet het ook wel op een juridisch correcte manier gebeuren. Alle originele facturen zijn nog aanwezig.

Ik vind hier amper iets over terug vanuit officiële bronnen. Ik heb hier op het forum al iets gelezen van 5 of 10 jaar, maar het is me niet helemaal duidelijk.

alvast bedankt als iemand me verder kan helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje

#2 , 24 mar 2012 15:35

Hiervoor consulteer je best een advocaat, aangezien in het contract staat dat er een jaarlijkse afrekening zal gebeuren en indien hij dit niet doet betekend dat hij stilzwijgend toestemt (naar mijn mening) dat alle kosten gedekt zijn.

Je kunt toch moeilijk verwachten van deze mensen ineens in schuldbemiddeling te gaan door nalatigheid van de eigenaar. Deze mensen zullen dit niet zien aankomen en ik vind dit schandalig na al die jaren ineens gaan verwachten dat er zulke bedragen betaald zal worden.

Ik denk dat ik ooit gelezen heb, dat een overheidsdienst 5j of 10j de tijd heeft om terug te vorderen, maar een privépersoon maar 6 maanden, bv; factuur van een dokter is in iedere geval maar 6 maanden geldig.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2012 15:43

Volgens bepaalde rechtspraak is de verjaringstermijn vijf jaren (art 2277 BW)

Reclame

Vandebos

#4 , 24 mar 2012 17:04

@ veradejongh: Gewist, alhoewel ik absoluut niet betwist dat de tekst grappig was, deed hij hier inderdaad niet terzake. Om te verhinderen dat de ernstige thema's verwateren naar graptjes en om de trolls van dit forum weg te houden is een droogstoppelbeleid een uitstekend mechanisme. :-)

Terug naar “Huren”