#1 , 19 mar 2012 22:00
Dag allemaal,
Ik heb een contract van 1 jaar, met een ingangsdatum van 9/09/2010. Werd stilzwijgend verlengt in 2011. We wonen hier nu 18 maanden.
Contract is niet geregistreerd;
EPC attest niet geleverd;
Geen officiële plaatsbeschrijven, dus ook niet geregistreerd. We hebben gewoon wat foto's op 1 blad gekregen en getekend.
KB van 8 juli 1997 niet opgenomen,
Art. 11 bis van de Huurwet niet opgenomen
Makelaar heeft gevraagd om de huurwaarborg op zijn rekening te storten (dus niet op een geblokkeerde rekening); na veel discussie hebben we een voorschot gestort op zijn rekening, en achteraf zou hij ons een bewijs leveren dat het geblokkeerd is. Daarna zouden wij resterend bedrag storten.
Een bewijs hebben we nooit gekregen, hij heeft ook nooit achter de waarborg gevraagd.
Nu zitten we met een probleem: schimmel en vocht, verstopte afvoer in de keuken (al 2de jaar zo), doordringende geur van de kelder enz.
We hebben een aanvraag gedaan bij Wonen Vlaanderen, een expert is langs geweest, de resultaat is: te weinig verluchting (6 min punten)
Nu zeggen de eigenaars dat het onze schuld is, omdat we te weinig verluchten. Maar in het appartement zelf is geen ventilatie, enkel een dampkap. Verluchten doen we iedere dag, maar we kunnen de ganse dag de vensters niet openlaten als het -15 buiten is, en met een kindje van 15 maanden!!!
De eigenaars hebben al een advocaat aangenomen en willen bewijzen dat het door ons komt, en ons voor alle kosten laten opdraaien.
We hebben ondertussen een andere appartement gevonden, we verhuizen over een paar weken. Maar we kunnen niet voor 2 appartementen betalen.
De opzeggingstermijn is al opgestuurd en loopt vanaf 1 maart tot en met 31 mei, maar we vertrekken al 1 april.
Mijn vraag is: wat kunnen wij doen? Hoe kunnen wij vertrekken zonder al die kosten?
Ik vind het gewoon niet eerlijk, omdat de makelaar en de eigenaars vanaf de 1ste dag beloftes maken, en niks nakomen, en nu ook nog liegen dat wij de slechteriken zijn.
Help ons aub!
mvg