huurwaarborg

layla1959
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 19 mar 2012 17:08

ik heb een kleine maand geleden mijn huurappartement verlaten volgens de wettelijke bepalingen
Toen ik de sleutel moest afgeven, deed de eigenaar een grondige controle. Er werd geen schriftelijke plaatbeschrijving opgemaakt, maar de eigenaar liet me een papier tekenen (geen wettelijk formulier, gewoon met de hand geschreven) waarin ik akkoord ging om de volledige huurwaarborg aan hem te geven. Er was inderdaad wel wat schade oa een radiator die ik niet terug had kunnen aankoppelen, ingebakken resten op een kookplaat, een lavabo die hij wou vervangen. Aangezien ik geen idee had van prijzen, ben ik eens gaan rondvragen en blijkt de huurwaarborg van 2000 wel wat veel gevraagd als mogelijke schadevergoeding.

De bank contacteerde me ondertussen met bericht dat het opgemaakte papier niet wettig is en ze zo de huurwaarborg niet gaan doorstorten aan de eigenaar

met zou ik nu het beste doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 mar 2012 17:13

Papier voor vrijgave vragen op de bank. Daar kan je meestal op noteren welke bestemming het bedrag moet krijgen. En voor de rest zal het terug onderhandelen zijn met de huisbaas.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2012 19:59

Was er een ingaande plaatsbeschrijving?
Indien niet heeft de uitgaande geen enkele waarde. Je hebt blijkbaar nu al wel getekend.
En wat scheelde er juist me die radiator?
En wat was er mis met die lavabo. Het is niet omdat de eigenaar die wil veranderen dat jij die kost dient te dragen. Enkel als hij is gebarsten of er is een stuk uit voor een porceleinen model of een stuk email afgesprongen bij een metalen model, kan hij u die aanrekenen. Verder kan er niet veel stuk gaan aan een lavabo.

Reclame

Franciscus

#4 , 19 mar 2012 21:28

en ook de email kan hersteld worden...
herstel is iets anders dan vervanging.
Vrederechter zal kosten herstelling rekenen en niet vervanging
Vb kras in plakeiken binnendeur ... verhuurder rekende nieuwe deur ...rechter zei ( na deskundigeverslag € 0,5) wel 25 jaar geleden dus nu pakweg €2
Waarom CV afgekoppeld enz???

layla1959
Topic Starter

#5 , 20 mar 2012 08:03

hallo,

ik had een radiator afgekoppeld omdat ik mijn kast niet kon plaatsen. De dag van de verhuis kon de persoon die beloofd had om het in orde te brengen (alles was nog aanwezig) niet komen. De volgende dag kwam er reeds een nieuwe huurder in.
Mijn zoon had een sigaret op de lavabo gelegd en er waren een paar brandvlekjes in de email.

Ik heb geen probleem om die schade te betalen. Waar ik wel problemen mee heb dat ik 2000 euro wel te veel vindt. Bovendien is mijn buur de zelfde dag verhuisd. Daar heeft hij geen grondige controle gedaan, daar waren veel zaken niet in orde en die heeft hij niet "gezien" (oa een gebarsten kookplaat

mava105

#6 , 20 mar 2012 11:01

Indien het enkel maar om die radiator en de lavabo gaat is de ingehouden waarborg veel te hoog.
De radiator dient enkel maar te worden teruggeplaatst en aangekoppeld (hooguit een half uurtje werk voor een loodgieter = ongeveer 30 €) En een lavabo uit email is waarschijnlijk van het merk AL.. en kost ongeveer 70 €. Dan nog een een uurtje werk van een loodgieter (zeer ruim gemeten) en we komen aan een totaalprijs van 160 € (btw ingebrepen) Lavabokraan kan herbruikt worden. Een bedrag van 200 € zou aanvaardbaar zijn bij deze.

artemis

#7 , 20 mar 2012 11:34

Een vraag:
Wat is de normale procedure als er een minnelijk akkoord is tussen huurder en verhuurder om (een deel van) de waarborg aan de verhuurder over te maken voor huurschade? dus zonder tussenkomst van een vrederechter?

Vandebos

#8 , 20 mar 2012 11:58

Beiden gaan naar de bank op hetzelfde ogenblik en geven de bank de opdracht de som op de geblokkeerde rekening op die wijze te verdelen.

Terug naar “Huren”