Handelshuur – Naakte Eigenaar en artikel 595 BW
Ik ben de “Naakte Eigenaar” van een handelspand waarvan mijn 90-jarige moeder het vruchtgebruik heeft (Eigendom geschonken aan mij door moeder in de jaren 90).
In het jaar 1994 is er een handelshuur overeengekomen tussen moeder en Handelaar-ABC. Op dat ogenblik heb ik op vraag moeder en van de Huurder de handelshuur mede-ondertekend. (Dit in onwetendheid van het artikel 595 BW).
Een eerste huurvernieuwing is in 2002, zonder mijn medeweten, doorgegaan 9-jaar later. De huurder heeft op dat ogenblik op wettelijke wijze tussen de 15de en 18de maand voor het verstrijken van de eerste 9-jaar periode een huurvernieuwing aangevraagd ALLEEN aan mijn moeder en deze huurvernieuwing van Moeder ook gekregen.
Tot op de dag van vandaag heb ik daar nooit aan gedacht, want Moeder is de vruchtgebruiker en verhuurd aan wie ze wilt.
Ondertussen ben ik naar het “Verre Oosten” verhuisd om een nieuw leven en een nieuwe zaak te beginnen. Sinds 1994 heb ik mij nooit gemoeid met de eigendom, of wat Moeder er mee doet. Ik weet alleen dat het handelshuis 100% van mij is op de dag dat Moeder komt weg te vallen.
Nu (in 2012) vraagt de Huurder, 18 maand voor het verstrijken van de tweede periode van 9-jaar, terug een huurvernieuwing aan. Eigenaardig is dat de Huurder deze maal via zijn advocaat, zowel aan Moeder (vruchtgebruiker), als aan MIJ (Naakte Eigenaar) deze tweede huurvernieuwing aanvraagt en eist dat wij beiden deze nieuwe huurvernieuwing aanvaarden.
Het toestaan van terug een tweede huurvernieuwing door Moeder is geen enkel probleem, daar de huurprijs goed is en de Huurder al sinds het jaar 1994 correct en op tijd betaald.
Mijn bedoeling is om verder in het buitenland te leven en op het moment dat Moeder komt weg te vallen het Handelshuis zo snel mogelijk te verkopen. Maar op de een of andere manier (Misschien zelfs via Moeder) is dit ore gekomen van de Huurder en ik veronderstel dat de Huurder, mij (de naakte eigenaar) bij deze tweede huurvernieuwing wil betrekken om zodanig het artikel 595 BW in de toekomst te omzeilen, d.w.z. dat de dag dat ik 100% eigenaar ben, ik namelijk de lopende huur kan beperken tot de resterende jaren van de lopende 9-jaar.
Daar ik in het buitenland verblijf zijn mijn mogelijkheden om advies in te winnen zeer beperkt.
Onze familie advocaat heeft al gezegd dat ik niet moet antwoorden op die aan mij gerichte aanvraag voor een tweede huurvernieuwing, daar dit een zaak is alleen tussen de vruchtgebruiker (Moeder) en de huurder. Andere bronnen van informatie zeggen dat ik er wel moet op antwoorden. En er schijnt in de wetspraak geen precedent te zijn op mijn geval.
Alleen het feit dat ik in het jaar 1994, het oorspronkelijke huurcontract heb meeondertekend roept vragen op of ik wel dan niet in de toekomst gebonden ben door dit huurcontract en eventuele huurvernieuwingen, of dat ik mij in de toekomst zal kunnen beroepen op artikel 595 BW.
Kort gezegd: Vervalt mijn gebondenheid aan het huurcontract van 1994, doordat ik bij de eerste huurvernieuwing (in 2002-2003) nooit betrokken of aangeschreven ben geweest…. Of blijf ik gebonden?