huurder wil pand niet verlaten

oeps
Topic Starter

huurder wil pand niet verlaten

#1 , 18 mar 2012 07:14

Ik heb een gemeubeld appartement dat ik verhuur met een contract van 1 jaar(niet geregistreerd).

Nu zijn er al van in't begin betalingsproblemen want ik moet telkens 10 keer bellen en
dan kwam er uiteindelijk toch een betaling maar leuk is het niet op deze manier.

We zijn nu 18 maart en de huur van december is enkele weken geleden betaald.
Daar bovenop komt nu dat er al een 8 tal deurwaarders zijn binnengeweest die de inboedel opgeschreven hebben, MIJN inboedel wel te verstaan.
Ik heb dan al verschillende deurwaarders opgebeld om te melden dat dit MIJN meubels en inrichting zijn maar omdat mijn contract niet geregistreerd is telt dit niet zeiden ze me.

Nu ben ik met de huurder overeengekomen dat we het contract voortijdig beeindigen op de datum van 1 april. Ik heb dit op zijn contract geschreven(en op het mijne) en hem dit
laten ondertekenen. Dus in principe loopt het af op 1 april.
Nu merk ik dat hij toch niet van plan is om weg te gaan.

Kan ik hem dwingen om het pand te verlaten op 1 april of hoe moet ik dat doen om het zo simpel mogelijk op te lossen? Ik heb inmiddels al een nieuw contract afgesloten met een nieuwe huurder vanaf 1 april. Kan ik een deurwaarder inschakelen om hem op die datum eruit te zetten, hij heeft immers getekend om op 1 april weg te gaan?

Graag uw reactie, bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 18 mar 2012 10:56

Het is dwingend recht dat altijd opgezegd moet worden met een opzeg
termijn van 3 maanden bij een huurcontract van korte duur.
Een regel in het huurcontract dat huur stopt op die datum geld
als niet geschreven
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2012 11:42

Ik heb dan al verschillende deurwaarders opgebeld om te melden dat dit MIJN meubels en inrichting zijn maar omdat mijn contract niet geregistreerd is telt dit niet zeiden ze me.
Tenzij je natuurlijk kan bewijzen, door middel van faktuur of aankoopakte van de studio, dat die meubels van u zijn.

Reclame

Lightning

#4 , 18 mar 2012 12:54

Het is dwingend recht dat altijd opgezegd moet worden met een opzeg
termijn van 3 maanden bij een huurcontract van korte duur.
Een regel in het huurcontract dat huur stopt op die datum geld
als niet geschreven
§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de § 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen
van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7. (art. 6, 8° W.13.04.1997; van toepassing op de
overeenkomsten van korte duur die gesloten, verlengd of vernieuwd worden vanaf 31 mei 1997 (art. 15, vijfde lid W.13.04.1997).)
Er is hier een andersluidende overeenkomst, namelijk die van de beëindiging in onderling overleg.

pukje

#5 , 18 mar 2012 13:11

Als niet bewezen kan worden dat een opzeg van 3 maanden gerespecteerd is kan huurder
de relatieve nietigheid uitroepen van de opzeg

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2012 14:23

Het gaat hier niet om een opzeg maar om de beëindiging in onderling akkoord. Dit kan wel degelijk. Partijen komen vrij overeen wanneer zij de overeenkomst in onderling akkoord beëindigen.

oeps
Topic Starter

#7 , 18 mar 2012 14:26

dank je schorpioen, maar hij is nu van gedachten veranderd en wil toch blijven, ah ja , natuurlijk wil hij blijven, bij mij huurt hij gratis ! Kan ik hem dan buitenzetten?

pukje

#8 , 18 mar 2012 14:30

Inderdaad als iedereen zich aan de afspraak houd is niets aan de hand (onderlinge afspraak)
Stel het geval zoals hier dat huurder niet de afspraak na komt en zich gaat beroepen
op dwingend recht dan heeft verhuurder een probleem.
Een regel ik huurcontract die zegt dat op die en die datum huurovereenkomst automatisch
stopt geld als niet geschreven

Lightning

#9 , 18 mar 2012 14:45

Een regel ik huurcontract die zegt dat op die en die datum huurovereenkomst automatisch
stopt geld als niet geschreven
Nogmaals, er is geen sprake van opzeg. De huurder EN verhuurder zijn SAMEN in ONDERLING OVERLEG overeengekomen om de overeenkomst te beëindigen vanaf datum X. Of ze dat nu bijgeschreven hebben op de papieren van de bestaande overeenkomst of er een aparte overeenkomst voor hebben gemaakt doet er niet toe. Het is een geldige overeenkomst.

pukje

#10 , 18 mar 2012 14:52

Het laatste wat ik nu zeg anders wordt het een eindeloze discussie
van regels van dwingend recht mag contractueel niet van afgeweken worden
de beschermde partij (de huurder) kan de relatieve nietigheid uitroepen over zo een afspraak.

raar maar waar

Lightning

#11 , 18 mar 2012 14:55

Van regels van dwingend recht mag contractueel niet van afgeweken worden.
Er wordt niet afgeweken van de regels van dwingend recht. Er is namelijk voorzien dat er onderling mag overeengekomen worden.

pukje

#12 , 18 mar 2012 15:04

Er wordt niet afgeweken van de regels van dwingend recht. Er is namelijk voorzien dat er onderling mag overeengekomen worden.
Graag de wet text die hier in voorziet dat afgeweken mag worden van dwingend recht

Vandebos

#13 , 18 mar 2012 15:07

Mee akkoord. Een onderlinge overeenkomst wordt niet uitgesloten door dwingend recht.

pukje

#14 , 18 mar 2012 15:12

volgens advocatenkantoor elfri de neven

Dwingend recht: Het merendeel van rechtsregels is van dwingend recht. Dit wil zeggen regels waarvan niet afgeweken mag worden

Vandebos

#15 , 18 mar 2012 16:16

Een regel is een punt dat de ene partij de andere oplegt, al dan niet op eigen initiatief of wettelijk bepaald om de ene of gene partij tegen mogelijk misbruik te beschermen.

Onderlinge overeenstemming is een akkoord dat alle partijen sluiten en waarbij ze zich akkoord verklaren de overeenkomst tot ieders genoegdoening afgesloten te hebben.

Terug naar “Huren”