Achterstal huur

VeraB
Topic Starter

Achterstal huur

#1 , 05 mar 2012 12:46

Beste

Momenteel behartig ik de zaken van mijn oma die ziek is, waardoor ik een beetje in het verhuurderspad gesmeten ben.
Zij verhuurt een appartement sinds 2004. In het contract staat niet vermeld of het 3-6-9 jaar is, maar ik veronderstel dat dit automatisch is in Belgie?

De huurder heeft een aantal maanden huurachterstal. Ik heb dan nagepluisd of dit vaker voorkwam? De huurder heeft een huurachterstal opgebouwd, en daarna gewoon de huidige maanden weer betaald, dus het speelt zich in het verleden af.

Ik heb dit minutieus nagepluisd en nu blijkt dat hij in het verleden 15 maanden niet betaald heeft en van 4 maanden de verhoogde index niet betaald heeft.

Eerst kreeg ik van het ocmw een brief dat ik begrip moest hebben voor de achterstand en dat hij met €50/maand ging afbetalen, wat hij niet deed.

Na herhaaldelijk mondeling met hem overeengekomen te zijn dat hij die achterstand ging inkorten, heb ik per 1 september toch een aanmaning met afbetalingsoverzicht afgegeven en laten ondertekenen voor ontvangst. Hij beloofde me dat hij maandelijks de achterstal ging inkorten, en doet dit sporadisch met wisselende bedragen. Dus er is niet echt sprake van een afbetaling.

Ik heb een gemiddelde handelsinterest aangerekend van 10% omdat ik dat bij veel verhuurders heb teruggevonden als de gangbare interest. Klopt dit?

Opnieuw ben ik mondeling een paar keer gaan overleggen en steeds leek hij van goede wil te zijn om af te betalen. Maar plots kreeg ik van zijn advocaat een brief dat ik niet zo veel interest mocht vragen en dat ik begrip moest hebben voor de achterstal.

Ondertussen blijkt dat de huurder ook nog in 3 rechtzaken ligt: 1. in zijn thuisland, 2. cel schijnhuwelijken en 3. ocmw.

Nu per 1 maart geef ik een update van de nog steeds uitstaande schuld met een tweede aanmaning.

De totale huurachterstand is reeds €8569,20
met 10% handelsinterest bedraagt dit € 1,164.58

Wat zijn mijn opties?
Hoe moet dit gangbaar aangepakt worden?
Wat moeten de volgende stappen zijn?
Is de volgende stap uithuiszetten en heb ik dan nog kans op dat geld?

Eerlijk gezegd ben ik nog niet tot uithuiszetten overgegaan omdat ik hoopte dat hij toch zou afbetalen indien hij zou blijven wonen en omdat hij mij steeds paaide met zijn goodwill.

mvg.
Alvast bedankt voor uw advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 05 mar 2012 14:16

Ik kan U enkel aanraden van onmiddellijk naar de vrederechter te stappen. Het is het soort huurder waarvan U nooit uw geld zal zien en die ons huurders een slechte naam geeft. Ik vermoed dat U zelfs rechtstreeks naar de rechtbank van eerste aanleg kan stappen gezien de hoogte van de schuld.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2012 14:41

Bij mijn weten is huurachterstand een zaak voor vrederechter ongeacht de hoogte van het bedrag.

Reclame

VeraB
Topic Starter

#4 , 05 mar 2012 14:44

Bedankt voor jullie advies.

Ik vroeg mij af of er nog stappen dienen ondernomen te worden voordat ik bij de vrederechter aanklop.
Ik wil alles op een correcte manier doen.

j.demoor

#5 , 07 mar 2012 10:29

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest...“(Burgerlijk Wetboek).

Wet 5 mei 1865 Wettelijke rentevoet:
01 september 1996 =7%(B.S.960815)
01 januari 2007 =6%(B.S.070117)
01 januari 2008 =7%(B.S.080115)
01 januari 2009 =5,5%(B.S.090116)
01 januari 2010 =3,25%(B.S.100115)
01 januari 2011 =3,75%(B.S.110118)
01 januari 2012 =4,25%(B.S.120108)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#6 , 07 mar 2012 10:45

Voor u naar de vrederechter stapt middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. dient u de huurder nog een laatste maal aangetekend in gebreke te stellen waarbij u hem verzoekt binnen de 7 kalenderdagen na kennisname het achterstallige bedrag te betalen. Dat bij gebrek aan betaling binnen de gestelde periode er u niets anders rest dan het vredegerecht in te schakelen en de verbreking van het contract ter zijner laste te bekomen.

Sluit af met "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden."

VeraB
Topic Starter

#7 , 07 mar 2012 16:01

Bedankt voor uw adviezen

VeraB
Topic Starter

#8 , 07 mar 2012 16:11

Als ik een aanmaning ga afgeven en hen laat ondertekenen voor ontvangst, heeft dat dan dezelfde waarde als een aangetekend schrijven.

Moet de vrouw op wie het contract staat ondertekenen of kan haar vriend die al jaren bij haar inwoont de ontvangst ook aftekenen?

Vandebos

#9 , 07 mar 2012 17:40

Verstuur dat aangetekend. Duizend maal beter dan tegen ontvangst laten tekenen aangezien het tracé elektronisch perfect te volgen is. (stempel van afgifte, print van eerste aanbieding, print van afhaling) U kan het zelf voor een kleine meerprijs tegen bewijs van ontvangst aangetekend verzenden. (€0.50 - € 1 dacht ik)

U stuurt een apart schrijven naar beiden (ieder aan één persoon geadresseerd), in het schrijven zelf spreekt u echter beiden aan.

Terug naar “Huren”