verlenging huuropzeg

Monique666
Topic Starter

verlenging huuropzeg

#1 , 04 mar 2012 19:52

Ik heb een huurcontract 3-6-9 jaar en eind januari heb ik een eind gemaakt aan deze huurovereenkomst. Op 31 januari heb ik een aangetekend schrijven naar mijn huisbaas gestuurd met een vooropzeg van 3 maanden, dus eind april zou ik ons appartement moeten verlaten. Door omstandigheden kunnen wij nu niet tijdig gaan verhuizen en ik heb gevraagd om nog 1 maand langer te huren, dus tot eind mei. Volgens mijn huisbaas is dit onmogelijk want het appartement is intussen verkocht en wordt, als de lening wordt toegestaan, eind april begin mei beschreven bij de notaris. Dus een nieuwe eigenaar. Nu is mijn vraag : kan mijn huisbaas verlangen om appartement toch eind april te verlaten of hebben wij recht op een maand langer wonen, ook al hebben we zelf de huurovereenkomst verbroken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2012 21:05

Neen.
Als de huidige eigenaar weigert dan is er eind april ook een einde aan de overeenkomst
U zal contact kunnen opnemen met de notaris en zo naar de nieuwe eigenaar.
Deze kan vb een bezetting ten bede toestaan voor een maand. Is geen huurcontract.
Indien geen overeenkomst gaat u toch 'enige' juridische problemen hebben. Schadevergoedingen kunnen oplopen.

mava105

#3 , 05 mar 2012 10:08

Ik dacht dat je ook via de vrederechter voor uitzonderlijke omstandigheden een verlenging kon vragen (bvb als nieuwe woonst, buiten uw eigen wil, niet klaar of beschikbaar is

Reclame

Vandebos

#4 , 05 mar 2012 11:53

u kan eventueel middels art 11. woninghuurwet via het vredegerecht het gevraagde uitstel bekomen.
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.

artemis

#5 , 05 mar 2012 12:55

Maar aan wie moet dit verzoek tot verlenging dan gericht worden? Aan de nieuwe eigenaar toch?
Misschien gaat die akkoord en is het helemaal niet nodig om naar de vrederechter te gaan?

Vandebos

#6 , 05 mar 2012 12:58

Zolang de definitieve akte niet is verleden lijkt het me raadzaam beiden aan te spreken.

Monique666
Topic Starter

#7 , 05 mar 2012 13:12

Bedankt allen voor deze goede raad. Ik zal contact opnemen met de nieuwe eigenaar (als ik zijn adres te pakken krijg) en dan zien we vandaar wel verder.

Monique666
Topic Starter

#8 , 05 mar 2012 14:07

Heb email-verkeer hierover nog eens nagelezen en op 14 februari heeft verhuurder mij de volgende mail gestuurd als antwoord op aanvraag huurverlenging : "De komende dagen zal veel duidelijker worden, en ik hou je op de hoogte zo vlug ik er zicht op heb, en dan maken we een documentje op waar we ons beide in kunnen vinden." Tweede mail op 14 februari : "donderdag wordt voorcompromis getekend en dan weet ik ook of je wel of niet langer kan huren."
Was dit eerste mailtje dan al niet een toestemming om langer te mogen huren, of zie ik dat verkeerd ?

Nachtuil

#9 , 05 mar 2012 14:19

Heb email-verkeer hierover nog eens nagelezen en op 14 februari heeft verhuurder mij de volgende mail gestuurd als antwoord op aanvraag huurverlenging : "De komende dagen zal veel duidelijker worden, en ik hou je op de hoogte zo vlug ik er zicht op heb, en dan maken we een documentje op waar we ons beide in kunnen vinden." Tweede mail op 14 februari : "donderdag wordt voorcompromis getekend en dan weet ik ook of je wel of niet langer kan huren."
Was dit eerste mailtje dan al niet een toestemming om langer te mogen huren, of zie ik dat verkeerd ?
Dat ziet u verkeerd.

Monique666
Topic Starter

#10 , 05 mar 2012 14:47

Bedankt Nachtuil.

Iemand een idee wat de gevolgen zijn als ik gewoon een maand langer blijf wonen, enkel ter informatie :-)

Franciscus

#11 , 05 mar 2012 15:05

Uitdrijving door deurwaarder, uw goederen worden dan opgeslagen, naar stort gebracht en of openbaar verkocht. Deze procedure zal gebeuren door deurwaarder bijgestaan door de gemeentelijke dienst afvalophaling, de politie voor het verlenen van de sterke arm en een verhuisfirma.
U wordt aansprakelijk gesteld voor alle verliezen door de contracterende partijen dus oude en nieuwe eigenaar. Zij kunnen elke vorm van schadevergoeding vragen.
Stel dat er afspraken gemaakt zijn vanaf datum verkoop met een aannemer dat de werken niet kunnen doorgaan en die aannemer heeft daardoor extra kosten wel dat kan allemaal aangerekend worden.
Uw aangetroffen goederen kunnen als onderpand dienen en tevens met beslag gelegd worden.
Wat als de nieuwe eigenaar alle nutsvoorzieningen onmiddellijk laat afsluiten.
Indien niet diefstal van water, gas elektriciteit wegens niet meer van u.

Monique666
Topic Starter

#12 , 05 mar 2012 15:10

Bedankt Franciscus, geen optie dus. Ik zal de wettelijke weg wel volgen, lijkt me veiliger.

Monique666
Topic Starter

#13 , 06 mar 2012 21:28

Mijn vooropzeg heb ik per aangetekend schrijven verstuurd, en omwille van de staking op het postkantoor is mijn brief een dag later binnengebracht op het postkantoor, datum poststempel op bewijs aangetekend schrijven is 31/1.
Terwijl de wet zegt : In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Dus als mijn brief de volgende dag besteld is, op 1/2 dus, dan mag februari niet meegeteld worden als opzegmaand maar begint de vooropzeg pas te tellen vanaf 1 maart en eindigt op 31 mei ?
Houdt deze beredenering enige waarheid in of zie ik dat weer verkeerd ?
Bovendien heb ik een huurcontract op naam van huisbaas en diens echtgenote, moest ik dan beider namen op huuropzeg gebruiken of is één ervan al genoeg ?

Alvast bedankt, groetjes

artemis

#14 , 07 mar 2012 13:59

Strikt genomen hebt u uw opzeg inderdaad te laat verstuurd, maar waarschijnlijk hebt u in uw opzeg geschreven dat die ingaat op 1 februari om af te lopen op 30 april? In dat geval had uw huisbaas de ingangsdatum van uw opzeg kunnen betwisten en indien hij dat niet gedaan heeft wat ik vermoed, heeft hij de door u gegeven data aanvaard. Ik vrees dus dat deze piste niet voor een oplossing van uw probleem kan zorgen.

Hopelijk komt iemand mijn redenering bevestigen.

Monique666
Topic Starter

#15 , 07 mar 2012 16:24

Bedankt Artemis.

Is mijn huisbaas verplicht om de identiteit van de nieuwe eigenaars aan mij door te geven, als ik daar om vraag. Of mag hij dit voor zich houden ?

Terug naar “Huren”