opzeg huurcontract 1j

boemma
Topic Starter

opzeg huurcontract 1j

#1 , 03 mar 2012 14:09

Op 11 okt 2011 werd een huurovereenkomst opgemakkt tussen mij ,( verhuurder) en een alleenstaande dame,( huurder) voor een rijwoning, contrat 1j.
Het betreft een volledig gerenoveerde woning . Plaatsbeschrijving opgemaakt met foto's. Huur 500€.
Graag wil ik de huur opzeggen vermits reeds verschillende beschadigingen zijn aangebracht door huurder. Zo is de nieuwe buitendeur ernstig beschadigd ; een pv hervoor werd door politie opgemaakt. De huurder reageert niet op telefoon, sms, brief noch aangetekend schrijven, dat zelfs niet wordt afgehaald.

De huur wordt door het ocmw keurig op tijd overgemaakt, doch wens ik het contract niet te verlengen. Wat als ook het aangetekend schrijven voor de opzegging van de huur niet wordt opghehaald? Kan ik een deurwaarder dit AG laten bezorgen ? en voor wie zijn dan de kosten voor deze tussenkomst? Ik ga dit schrijven nu al sturen zodat er een redelijke opzegtermijn van 6maand is alhoewel de wet 3maand voorziet.
Ook ocmw kan huurder niet bereiken en is op de hoogte van de problemen ivm beschadiging

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 mar 2012 14:28

Contract bepaalde duur is niet opzegbaar, tenzij deze mogelijkheid is opgenomen in dit contract. Wettelijke termijn van 3 maanden is enkel bij opzeg van huurder bij een contract 3-6-9, dus voor u helemaal niet van toepassing.

U dient 3 maanden voor het einde van het contract (dus voor 11 juli, en om zeker te zijn best voor 1 juli) via AS aan de huurder te laten weten dat u niet wenst te verlengen. Enige andere mogelijkheid is bij de vrederechter passeren om het contract te laten verbreken.

Niet afgehaald AS wordt als ontvangen beschouwd op datum eerste aanbieding, maar voor de zekerheid kan u best dezelfde brief ook via gewone post versturen, en in beide brieven naar elkaar verwijzen ("voor de goede orde wordt deze brief u ook aangetekend/via gewone post bezorgd"). Niet afgehaalde brieven houdt u ongeopend bij als bewijs.
U kan dit ook altijd door een deurwaarder laten afleveren, maar de kosten zijn wel voor u.

boemma
Topic Starter

#3 , 03 mar 2012 17:41

clausule duur vh contract stelt : de huurovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van 1jaar(zogen. huurovereenkomst van korte duur en van ten hoogste 3j ) die ingaat op 11/10/2011 en verstrijkt op 11/10/2012

Mag ik daaruit besluiten, dat als de huurder niet reageert op de brieven ze toch op 11/10/2012 het pand dient te verlaten? En zo ze dat niet doet? Dan vrederechter? En als ze ook daar niet komt opdagen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2012 17:43

Vaststelling deurwaarder, vaststelling kwartierinspecteur.
Vrederechter
Zie bij vastgoed recht onderaan nuttige dokumenten

boemma
Topic Starter

#5 , 06 mar 2012 17:19

alvast bedankt voor de info. Ik denk dat ik nu alvast de opzeg ga sturen en een exemplaar aan het ocmw zal sturen eveneens . Hopelijk reageert de huurder en vertrekt ze ook tijdig

Terug naar “Huren”