gedupeerde

micha
Topic Starter

gedupeerde

#1 , 03 mar 2012 12:47

Beste,
Enige tijd geleden heb ik hier een bericht geplaatst ivm het uitdrijven van een huurder.
Dit is ondertussen allemaal achter de rug, maar ik heb nog een paar vraagjes die me dwarszitten.
De huurders hebben het pand verlaten na uitzetting door deurwaarder. Wij hebben een schapping van ambtswege aangevraagd aan de gemeente, dit om de nieuwe bewoners te vrijwaren van problemen.
Verder heb ik aan de deurwaarder gevraagd wat ik moest doen om mij burgerlijke partij te stellen om de verliezen (huur, deurwaarder) terug te kunnen bekomen. Hij antwoordde hierop dat ik voorlopig niets kan recupereren aangezien betrokkenen vol schulden zitten. Hier kan ik inkomen. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik mij toch wens te laten opnemen op de lijst van schuldeisers. Het enige dat ik hoef te doen is gewoon voor de termijn van 10 jr is afgelopen het vonnis opnieuw laten betekenen bij een deurwaarder.
Is dit correct? Ik dacht dat ik hier al ergens gelezen had in een bericht dat de vrederechter hier opnieuw dient tussen te komen.
Kan iemand mij hierover een werkwijze meedelen?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 mar 2012 13:03

Neen, de vrederechter heeft reeds gevonnist. Diens vonnis werd slechts gedeeltelijk uitgevoerd (de uitzetting) omdat het tweede deel (terugvordering achterstallen, kosten gerechtsdeurwaarder en uitzetting, gerechtskosten) door de overvloed aan schulden niet mogelijk was op dat ogenblik. Het vonnis werd betekend en de andere partij is op de hoogte van diens inhoud. Indien deze niet uit eigen beweging de gevonniste bedragen betaalt heeft u het recht om gedurende de volgende tien jaar telkens wanneer u inning mogelijk acht (zelfs deels) hiervoor een deurwaarder in de arm te nemen en erop uit te sturen.

Persoonlijk volg ik dergelijke wanbetalers uit principe tot ze betalen. Het heeft me in de regio in ieder geval een reputatie bezorgd die ertoe leidt dat de in mijn panden geïnteresseerden minder "twijfelachtige" kandidaten bevatten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2012 13:56

Zou ik ook doen en raad ik ook aan.
Altijd heel kort op de bal.

Reclame

micha
Topic Starter

#4 , 03 mar 2012 18:02

Het is toch bijna onmogelijk om als leek te kunnen nagaan wanneer de wanbetalers over middelen beschikken.
In principe zou ik moeten wachten tot ze een erfenis bekomen of bij wijze van spreken een lot winnen en dan zullen ze het mij waarschijnlijk niet komen vertellen. Ik dacht gewoon van voor het verstrijken van de 10-jarige periode mijn rechten te verlengen door het vonnis opnieuw te laten betekenen.
Of mag ik ervan uitgaan dat de deurwaarder mij iets laat weten moesten er gelden vrijkomen of ben ik zelf genoodzaakt de deurwaarder aan te schrijven bij wijze van eens opnieuw hun solvabiliteit na te gaan.

lucas123

#5 , 04 mar 2012 17:27

Ik zit met een gelijkaardig geval (vonnis correctionele rechhtbank). Vraag me af hoeveel dat kost om zich op de deurwaarder te beroepen om te zien ofdat de dader al genoeg geld heeft ?
Kan iemand hier een schatting van geven aub. Dat zou me sterk helpen om te beslissen wat ik moet doen.

PS Heb zelf AS gestuurd naar de dader maar die reageert zelf niet. En schuldbemiddeling weigert de dader. TJa, begin er maar aan; wat kan je dan doen ?

Terug naar “Huren”