Verhuurder staat aan de deur bij minste achterstal

dennis2000
Topic Starter

Verhuurder staat aan de deur bij minste achterstal

#1 , 02 mar 2012 19:38

deleted
Laatst gewijzigd door dennis2000 op 15 apr 2012 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 02 mar 2012 19:54

iedereen mag met een specifieke reden bij je thuis aanbellen en wanneer je de deur opendoet, mag hij of zij vragen/vertellen wat de reden van zijn/haar bezoek is...
Dat is geen belaging of schending van privacy.
Daar dienen deuren met een bel voor.
Als hij door je open venster naar binnen zou springen, dat is een andere zaak.Dat mag niet.
Maar als je nu eens gewoon deed wat jij per contract beloofd hebt te doen: jij mag wonen in de woning:en je betaalt tijdig de huur daarvoor.
en als je een enkele keer niet tijdig kan betalen: verwittig de mens vooraf en vertel erbij wanneer je dan wel betaalt.
Dan ben je van de bezzoekjes zo verlost....

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 mar 2012 00:39

Dat is geen stalking. Dat heet pro-actief zijn (vroeger: kort op de bal spelen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

JohnD

#4 , 03 mar 2012 07:34

Mag een verhuurder (of in dit specifiek geval een familielid die de zaken behartigt) om de paar dagen aan de deur van de huurder staan van zodra deze enkele dagen achterstal van betaling heeft? Wat kan en wat niet? Privacy ... belaging ...?
Vraag hem in het vervolg U schriftelijk te verwittigen. Of U dient de volgende maal gewoon een klacht in bij de lokale politie wegens overlast. Hij moet uw privacy respecteren. Wat anderen hier op het forum erover ook mogen denken. Veel verhuurders maar gelukkig ook niet alle, denken, dat omdat het hun eigendom is, ze om de haverklap de huurder persoonlijk een bezoekje mogen brengen. Als U anderzijds eens te laat of steeds te laat betaalt zoekt U het natuurlijk zelf. Ik vermoed echter dat uw verhuurder het type verhuurder is dat er ook om de haverklap zou staan moest het eender wat anders betreffen.

Maar afgezien van dat wat bedoeld U juist met "enkele dagen achterstal van betaling" ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#5 , 03 mar 2012 11:54

Als u uw huur niet tijdig betaalt, heeft de verhuurder het recht om zich hierover te informeren vanaf het ogenblik dat de contractueel afgesproken datum werd overschreden. De wijze waarop staat vrij. In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken is aan de deur bellen en informeren (op krachtige wijze of niet) GEEN inbreuk op de privacy, schending van de huisvrede. Van belaging kan moeilijk gesproken worden aangezien de oorzaak van de belaging ligt bij de belaagde partij (niet correct betalen huur) zelf.

Ergens heb ik een licht vermoeden dat deze problemen gek genoeg zullen stoppen zodra u de huur tijdig betaalt... Ik vrees dat een rechter er identiek over zal denken...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2012 12:00

Huur is haalbaar dacht ik.
Huurder heeft geen poot om op te staan.
Is zoals VDB schrijft. Voor het feit van het vragen van de huur door de verhuurder of zijn gemachtigde kan/zal/mag de politie dus geen PV opstellen.

dennis2000
Topic Starter

#7 , 03 mar 2012 12:23

deleted
Laatst gewijzigd door dennis2000 op 15 apr 2012 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#8 , 03 mar 2012 12:27

Ik had deze reacties wel verwacht.
Ik denk er anders over. Feit is dat het niet de eerste keer is dat de rangen zich sluiten. Mij niet gelaten. Ik kan er tegen.
Ander feit is dat deze huurder wel degelijk belaagd word door zijn verhuurder. F herinnerd zich misschien het onderwerp niet meer. Onderwerp dat over dezelfde huurder ging en waar hij hem wel een andere raad gaf nl. "De verhuurder dient u via de wettelijke weg in gebreke te stellen."

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 73#p183773" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit licht bevestig ik mijn visie dus en raad de TS aan een klacht bij politie in te dienen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#9 , 03 mar 2012 12:32

Alles tussen 22.00 en 07.00 kan worden beschouwd als nachtlawaai. Politie bellen en melden dat er een dronkenlap weer aan uw deur hangt met veel lawijt... vanaf 07.00 zou ik echter zelf die verhuurder kunnen zijn die aan uw deur hangt...

Verder kan ik de verhuurder enkel gelijk geven. De wetgever zelf gaat wat betreft het betalen van huur zover dat hij er expliciet bijna een geheel wetsartikel aan wijdt:

Art. 1728 BW. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.

Vandebos

#10 , 03 mar 2012 12:34

Ik had deze reacties wel verwacht.
Ik denk er anders over. Feit is dat het niet de eerste keer is dat de rangen zich sluiten. Mij niet gelaten. Ik kan er tegen.
Ander feit is dat deze huurder wel degelijk belaagd word door zijn verhuurder. F herinnerd zich misschien het onderwerp niet meer. Onderwerp dat over dezelfde huurder ging en waar hij hem wel een andere raad gaf nl. "De verhuurder dient u via de wettelijke weg in gebreke te stellen."

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 73#p183773" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit licht bevestig ik mijn visie dus en raad de TS aan een klacht bij politie in te dienen.

in die thread wordt gereageerd op het feit dat de verhuurder dreigt de huurder de toegang tot het pand te ontzeggen zonder de geijkte rechtsprocedure..

Franciscus

#11 , 03 mar 2012 12:38

Huiszoeking is mogelijk tussen 05 en 21 uur dus tussen die uren aanbellen ?

dennis2000
Topic Starter

#12 , 03 mar 2012 12:40

deleted
Laatst gewijzigd door dennis2000 op 15 apr 2012 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#13 , 03 mar 2012 12:55

Om 05.00 niet maar vanaf 07.01 wel.

Het artikel in kwestie heeft wel een betrekking in die zin dat het niet vervullen van uw hoofdverplichting als huurder er de hoofdoorzaak van is dat uw verhuurder u dient te interpelleren over het uitblijven de betaling. Dit om 05.00 's ochtends doen zonder uitvoerbaar verklaarde titel is erover doch in essentie heeft hij het recht om u hierover lastig te vallen wanneer de mogelijkheid zich voordoet. De wetgeving voorziet buiten, federaal de uren met titel en stedelijk de uren die als nachtrust worden beschouwd, geen beperking. Art 15 grondwet wordt niet geschonden door aan te bellen of te dreigen met verdere stappen. (persoonlijk vind ik dreigen dwaas, het lost nooit wat op. De huurder daarentegen op de hoogte brengen van de volgende stappen die je onderneemt indien de betaling vanaf heden niet correct verloopt en deze ook effectief ondernemen, geeft je na 2 of 3 gevallen een reputatie die wel werkt.)

Franciscus

#14 , 03 mar 2012 13:53

Een deurwaarder met een uitvoerbaar vonnis KAN/ZAL vanaf dat uur bij u binnen kunnen en deze hoeft zelfs niet aan te bellen.
Ik wil hiermee zeggen dat 5 en 21 zowat de uiterste uren zijn dat ' het lastig vallen' kan gewettigd zijn.
(Nu zijn daar nog wel uitzonderingen op maar dan zeker niet voor een verhuurder).

mava105

#15 , 03 mar 2012 14:10

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... lijk.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”