weigering opzegging huurcontract

mijnmieke
Topic Starter

weigering opzegging huurcontract

#1 , 01 mar 2012 11:21

geachte mensen,

Met deze zat ik met een vraagje. we hadden een huurcontract getekend voor een appartement met twee slaapkamers en mogelijkheid voor een derde.
Nu was er toen overeen gekomen dat de verhuurder van de zolder een derde slaapkamer ging maken voor ons daar we met 6 kindjes zitten en ze anders te klein was voor ons. hij had dit mondeling beloofd aan ons wat ik tevens ook op papier heb van de vorige huurders die me dit bevestigd hebben.
Nu is het zo dat we al 6 maanden ver zijn en de verhuurder nog steeds niks heeft gedaan voor een derde slaapkamer en we nog steeds met twee zitten van slaapkamers. nu bevestigd hij dat wij gezegd hebben dit te doen en alles ten onze kosten te nemen. nu is het zo ver gekomen dat we een andere woning hebben gevonden en ik men aangetekende brief heb gestuurd dat we de woning opzeggen daar we een andere hebben gevonden met 4 slaapkamers.
We hadden een contract van 3 jaar en wonen hier nu een 6 maanden maar daar de woning te klein is voor ons beide en 6 kindjes en hij niks wil doen aan de zolder moeten we dus verhuizen. nu heeft hij onze brief wel gekregen maar wil hij een schadevergoeding en wil dat de zolder verdieping af gemaakt word als derde slaapkamer voor ons vertrek. ik heb tevens ook al een bevestiging gekregen van de woonambtenaar van de gemeente dat de woning te klein is voor zoveel mensen.
Nu is men vraag kan die dit zomaar doen want we kunnen toch niet hier blijven met 6 kindjes en twee slaapkamers. de woonambtenaar wil dit op brief zetten dat de woning voor zoveel personen te klein is dus nu is men vraag wat kan ik er aan doen zodat we toch geen vergoeding moeten betalen en we toch kunnen verhuizen of is die brief van de woonambtenaar genoeg waar ze in bevestigd dat de woning te klein is voor zoveel mensen. alvast bedankt om hierop te antwoorden want had het op gezocht op internet maar ken niks van die wetten ervan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 mar 2012 11:32

De ambtenaar officieel overbewoning laten vaststellen. Aangezien het gaat om één gezin zal het contract verbroken worden ten nadele van de verhuurder, deze had immers nooit het pand mogen verhuren wanneer dit overbewoning tot gevolg heeft.

Vandebos

#3 , 01 mar 2012 11:51

ter informatie:

http://www.viwc.vlaanderen.be/static/Pa ... rzoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2012 14:10

De ambtenaar officieel overbewoning laten vaststellen. Aangezien het gaat om één gezin zal het contract verbroken worden ten nadele van de verhuurder, deze had immers nooit het pand mogen verhuren wanneer dit overbewoning tot gevolg heeft.
Maar de huurder wist toch ook dat hij 6 kinderen had, en daarom geen te klein huis mocht huren. Had hij maar moeten zorgen dat een inrichting van een derde kamer door de verhuurder op papier stond.
En hoe kon de verhuurder weten dat er 6 kinderen waren indien de huurders hem dat niet gezegd hadden vooraf?
Heb dat ooit ook voorgehad bij de verhuring van een huis van mijn vooramlige werkgever. Ik verhuur aan een Congolees gezin. Aanwezig bij de inhuurname: huurder, zijn echtgenote en 2 kleine kinderen. Het huis had 2 kamers. Amper 1 maand na inhuising kreeg ik klacht van dienst bevolking dat wij een te klein huis verhuurd hebben, en dat er een controle komt terplaatse. Blijken ze 5 kinderen te hebben.
Huurovereenkomst werd van overheidwege verbroken, zonder recht op een verbrekinsgvergoeding en huurders kregen bij hoogdringendheid een sociale woning toegewezen. Huurder heeft bij de teruggave van de sleutels toegegeven dat het zijn bedoeling was op deze wijze sneller een sociale woning te krijgen, hetgeen hem ook is gelukt. Heb nog naar de dienst bevoilking een mail gezonden om dat te melden, maar nooit enige respons ontvangen.

Vandebos

#5 , 01 mar 2012 15:21

Klopt, maar in overeenstemming met de wetgeving wordt de zwakste van de twee partijen beschermd en dat is de huurder.

Terug naar “Huren”