Toegang watermeter.

tbroens
Topic Starter

Toegang watermeter.

#1 , 29 feb 2012 12:35

Hallo,

Ik ben verhuurder van een pand met 2 appartementen. De watermeter van APP2 staat in APP1. Een zoektocht op dit forum leert mij dat de huurder van APP2 toegang moet hebben tot zijn meter om bijv. het verbruik te kunnen controleren. De vraag waarop ik echter geen éénduidig antwoord kon vinden is de volgende :

Moet de huurder "ten alle tijden" toegang hebben tot de watermeter, of is het voldoende in het contract op te nemen dat de huurder van APP1, verplicht is om de huurder van APP2 toegang te verschaffen tot de laatste zijn meter, wanneer deze daarom vraagt?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 feb 2012 13:59

Ten allen tijde in de zin dat de huurder de mogelijkheid dient te hebben zijn hoofdwaterkraan op eender welk ogenblik bij een lek te kunnen afsluiten.

tbroens
Topic Starter

#3 , 29 feb 2012 15:27

@Vandebos

Ik snap uw punt, dat is inderdaad belangrijk. Maar u heeft het over een kraan en ik heb het over een meter. Moet een huurder altijd bij zijn meter kunnen of is het voldoende wanneer hij hier een 'afspraak' voor maakt.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 feb 2012 16:25

De hoofdafsluitkraan staat gewoonlijk NAAST de meter. Als hij dus ten allen tijde aan de kraan moet kunnen, kan hij dus ook automatische aan de meter.

Franciscus

#5 , 29 feb 2012 17:27

Wil dus zeggen dat er wat 'verbouwd' zal moeten worden.
Wetgeving ook van toepassing op andere nutsvoorzieningen.
PS bij problemen kan en mag de huurder van app 2 de deur/toegang tot app 1 forceren en dat op kosten van de eigenaar.

tbroens
Topic Starter

#6 , 01 mar 2012 09:31

@mava105

Wie had het over een hoofdmeter? Er is maar 1 hoofdaansluiting voor beide appartementen. Maar ze hebben beiden een eigen meter uiteraard. En ja app2 moet zelf zonder problemen zijn water kunnen afsluiten als er een probleem is. En app1 moet dat ook kunnen. allemaal duidelijk. Maar de vraag blijft open! Moet de huurder van app2 bij zijn METER kunnen of is het voldoende als iemand de deur voor hem opendoet? De vraag gaat niet over kranen!!!

groetjes

Franciscus

#7 , 01 mar 2012 09:38

Meter en kraan

mava105

#8 , 01 mar 2012 12:52

Wie had het over een hoofdmeter? Er is maar 1 hoofdaansluiting voor beide appartementen. Maar ze hebben beiden een eigen meter uiteraard.
Gelieve dan een klaar en duidelijke omschrijving van het probleem te geven.
Wie is eigenaar van de meters: de watermaatschappij, of zij het gewoon TUSSENMETERS, en waar staat dan de hoofdwatermeter die eigendom is en blijft van de watermaatschappij?
Huurderr moet TEN ALLEN TIJDE aan meter en afsluitkraan kunnen, dus zonder telkens de toestemming te moeten vragen, of dat iemand anders de deur voor hem dient open te doen.
Je zou ook de andere huurder een sleutel kunnen geven van het appartement waar de meters staan :mrgreen:

Franciscus

#9 , 01 mar 2012 16:46

Dan zit je met een probleem gezien de huurder van het ene appartement niemand moet binnenlaten.
Zou een inbreuk op zijn rechten zijn.

Turaki

#10 , 01 mar 2012 23:22

En ergens binnendringen met een reservesleutel is nog steeds, zoals zo vaak al gezegd, huisvredebreuk met valse sleutel.

Terug naar “Huren”