Overlast huurder gerelateerd aan drugs

Marrit
Topic Starter

Overlast huurder gerelateerd aan drugs

#1 , 08 feb 2012 07:04

Beste lezers,

We hebben een jaar geleden een mooi opgeknapt pand met 3 appartementjes en een studio aangekocht. (2060 Antwerpen). In 3 appartementjes wonen gezinnetjes uit het verre buitenland. We hebben een goed kontakt met hen allemaal en we komen minstens 1x per maand om kleine reparaties te verhelpen of om soms enige bijstand te verlenen om bijvoorbeeld formulieren in te vullen.
Een van de appartementen is een half jaar geleden verhuurt aan een Antwerpenaar met een drugsverleden die een nieuwe start wilde gaan maken. Tja, dat was duidelijk een verkeerde keuze.
Nu blijkt er zo nu en dan politie binnen te vallen en zijn er bijzonder veel klachten van de medehuurders over dronken personen in de gezamenlijke hal, luid sprekende en schreeuwende mensen die binnen willen, ouders die wanhopig op de bel drukken om hun kinderen daar weg te halen.
Het is zelfs zo erg dat men bijna niet meer naar buiten durft te gaan omdat men dan langs het "drugshol" moet lopen.

We hebben al eens een aangetekende brief gezonden (die overigens niet geaccepteerd werd) om die persoon op deze overlast aan te spreken. Zeker 2 keer per week staan we bij hem aan de deur om hem persoonlijk te spreken maar of hij opent dan niet zijn deur of hij is gewoon niet thuis. Hij weigert ook om mijn man toe te laten om de jaarlijkse check up te doen.

De huur wordt keurig betaald via het OCMW. Wij willen echter onze andere huurders plus hun kleine kindjes beschermen en we willen gewoon absoluut niet dat er verslaafden rond/in onze woning verblijven.

Huurkontrakt is 3 jaar. Hoe komen we zo snel als mogelijk van die persoon af? Help! Dit is een noodkreet.....

Alvast hartelijk dank voor het meedenken
Marrit

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 feb 2012 09:41

Allereerste wat u zal dienen te verrichten is: de huurder een laatste ingebrekestelling zenden omdat u uw pand niet kan bezoeken voor de jaarlijkse controle. U zendt hiervan een kopie aan het ocmw. In het schrijven meldt u dat u bij gebrek aan de mogelijkheid om het pand te kunnen bezoeken zoals contractueel overeengekomen binnen de zeven dagen na kennisname, u verplicht zal zijn het vredegerecht in te schakelen om dit bezoek tegen dwangsom bij vonnis af te dwingen.

U stuurt dit schrijven aan de huurder aangetekend en per gewone post.

vtec

#3 , 08 feb 2012 10:43

Een van de appartementen is een half jaar geleden verhuurt aan een Antwerpenaar

...

Hij weigert ook om mijn man toe te laten om de jaarlijkse check up te doen.
De jaarlijkse check up al na een half jaar willen doen, zal niet de juiste aanpak zijn om dit probleem aan te pakken denk ik ?

Reclame

Marrit
Topic Starter

#4 , 08 feb 2012 11:11

Jaarlijkse check up gebeurt aan het begin van het jaar. Het is eenvoudiger om alle appartementen tegelijkertijd te inspecteren dan op verschillende tijdstippen.

Vandebos

#5 , 08 feb 2012 12:01

Wat ik nog vergeten was is de andere huurders te vragen om bij iedere ordeverstoring of overlast te blijven de politie te verwittigen en als men geen pv wenst op te maken, op zijn minst een meldingsnummer te krijgen.

Marrit
Topic Starter

#6 , 08 feb 2012 18:05

Dank voor uw advies. We zullen zeker die brief z.s.m gaan versturen. Het jammere echter is nu al dat er 2 families zijn die overwegen om naar andere huisvesting uit te gaan zien. Ik ben bang dat we ons met die persoon flink in onze vingers hebben gesneden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2012 18:26

Contact opnemen met de commissaris van het wijkteam.
Antwerpen zegt u, welke afdeling?

Voor de rest zie Vandebos.
Zeker als er mogelijk ook gedeald wordt.

Marrit
Topic Starter

#8 , 09 feb 2012 12:33

Dank U Franciscus! Mijn man en ik hebben ook al gedacht dat er misschien via de politie een uitweg te vinden zou zijn.
Kan ik gewoon naar het bureau gaan en naar de wijkagent vragen? Ons pand ligt in 2060, Lange Beeldekensstraat.

Trouwens, de aangetekende brief gaat er vandaag uit hr./mevr. Vandebos!

billie3

#9 , 09 feb 2012 13:15

Geen eenvoudige situatie. We hebben in het verleden hetzelfde meegemaakt in een appartementsgebouw, daarbovenop had de huurder nog een gokverslaving. Wanneer hij alweer eens geld verloren had sloeg hij helemaal tilt . Tot 3 maal toe vernielde hij alle wagens die onder de carports stonden. 3 maal is de politie langsgeweest, hij heeft de schade betaalt. De korrekte andere huurders dreigden er mee te verhuizen indien deze persoon nog in het gebouw bleef wonen, gelijk hadden ze want tot 3 maal toe je wagen lagen bekrassen, spiegels afbreken,.... Wij hebben ons een advokaat moeten nemen om hem er uit te krijgen. Dit is gelukt maar heeft ons wel 2500 € gekost !! Dus zolang de huurder betaalt, heb je als eigenaar niet te veel rechten, ook al staat er in het contract van inwendige orde dat ze de rust van medebewoners moeten respecteren. Veel succes.

Vandebos

#10 , 09 feb 2012 13:18

Voor hoelang werd het pand in feite verhuurd? Startdatum contract?

Marrit
Topic Starter

#11 , 10 feb 2012 00:15

De huurovereenkomst heeft als ingangsdatum 01-09-2011 en is afgesloten voor de duur van drie jaren.
Ik heb vandaag een kopie van de brief aan huurder gezonden aan het OCMW te Antwerpen met daarbij eveneens een korte omschrijving van de ontstane ellende. Misschien dat er van die zijde enige steun te verwachten is. Ik vind zelf wel dat er ook van hun kant een verantwoordelijkheid is omdat huurder rechtstreeks vanuit de opvang in onze studio is getrokken. Je zou toch denken dat men een stuk begeleiding verzorgt en dat ze niet zomaar los worden gelaten.
Pfff. Wat een gedoe toch allemaal.
Dank in ieder geval voor jullie meedenken; dat maakt het een stukje makkelijker.

Vandebos

#12 , 10 feb 2012 00:45

Voortijdig verbreken van het contract zal steeds via het vredegerecht dienen te gebeuren... Dan is het ook broodnodig een volledige stukkenbundel te kunnen voorleggen, ingebrekstellingen, contactpogingen met ocmw, talloze aangiftes politie, toestand pand enz enz. Hoe meer negatieve elementen hoe beter. Dat kost tijd.

Tope

#13 , 10 feb 2012 00:53

Misschien kan het BIN van de Seefhoek jullie ook wat ondersteuning geven:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... last.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Marrit
Topic Starter

#14 , 10 feb 2012 01:57

Dank Tope, de kopie aan het OCMW was gericht aan het adres van Sociaal Centrum Seefhoek. Heb net even snel het artikel In De Morgen gelezen. Moeten toch medestanders te vinden zijn. Morgen even afwachten en dan a.s. maandag in de telefoon klimmen. Ik zal werkelijk alles wat ik maar kan produceren in een dossier vastleggen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 feb 2012 18:34

Zie PB

De wijkteam-commissarissen aldaar hebben zowel de kwartieragenten als de wijkteams (overlast en drugs) onder hun beheer.
Zij kunnen specifiek het wijkteam Lange Beeldekensstraat daarvoor aansturen alsmede via hun collega commissaris politieteam(interventie) deze via briefing zaak onder de aandacht brengen.

PS de afdelingscommissaris is Gery Paulus.
Laat maar iets weten.

Terug naar “Huren”