Telefonisch contract afgesloten

Danny.Semeelen
Topic Starter

Telefonisch contract afgesloten

#1 , 04 feb 2012 10:44

Hallo,
Vorig jaar in aug. belde me iemand die vroeg of ik enkele vragen wilde beantwoorden en dat dit zou opgenomen worden.
Welke vragen ik beantwoord heb weet ik niet meer maar in november kreeg ik plots een factuur in de bus waarop stond dat ik dit contract telefonisch afgesloten had.
Ik heb zo snel mogelijk een aangetekend schrijven gestuurd met de vraag tot annulering van het contract.
Ondertussen heeft deze firma mij zogezegd een mail gestuurd die ik nooit gezien heb dat dit niet kon omdat ik zelfstandige in bijberoep ben.
Nu is mijn volgende vraag:
Is dit contract rechtsgeldig?
Wat kan ik doen om dit contract te vernietigen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2012 16:56

En over wat voor dienst/goederen ging die factuur?
Was dat als particulier of als handelsactiviteit?
annulering contract ?...... dus u geeft toe dat er een contract is?

xena

#3 , 04 feb 2012 18:55

er is allesinds geen contract maar er kan wel een overeenkomst zijn

burgerlijk wetboek
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

Reclame

Danny.Semeelen
Topic Starter

#4 , 05 feb 2012 08:16

De firma zet advertenties in de gouden gids. Het enige dat ik gedaan heb is enkele vragen beantwoord via de telefoon maar was me helemaal niet bewust van een contract.
Ik heb ook geen schriftelijke bevestiging gekregen dat ik een contract afgesloten heb. Enkel een factuur met de vewijzing naar een contract.
Nu heb ik een brief gekregen dat het "contract" niet opzegbaar is omdat ik zelfstandige ben (in bijberoep).

Justiceseeker

#5 , 05 feb 2012 11:32

De firma zet advertenties in de gouden gids. Het enige dat ik gedaan heb is enkele vragen beantwoord via de telefoon maar was me helemaal niet bewust van een contract.
Ik heb ook geen schriftelijke bevestiging gekregen dat ik een contract afgesloten heb. Enkel een factuur met de vewijzing naar een contract.
Nu heb ik een brief gekregen dat het "contract" niet opzegbaar is omdat ik zelfstandige ben (in bijberoep).
Per definitie nooit ingaan op zulke voorstellen... . Gezien er géén afspraken zijn gemaakt, kan er ook géén contract volgen en zoals ik lees, heeft U onmiddellijk (?) gereageerd met een aangetekend verzet?

Als zij beweren een mail te hebben gestuurd dan moeten zij daar het bewijs van leveren (met een technisch hoofding - alle codes die bewijzen dat de mail idd. op een reguliere manier naar U is gestuurd - sommigen zijn vrij sterk in het sjoemelen...) en wat is dan de inhoud van deze mail buiten de genoemde opzegbaarheidsproblematiek? U zou best tegenpartij aangetekend aanschrijven dat U een klacht neerlegt bij de procureur des Konings en "misbruik van vertrouwen" hekelt (stuur dan ook een klacht door waarin U het volledig verhaal chronologisch meegeeft).

Justiceseeker

Gebruiker21

#6 , 06 feb 2012 14:13

er is allesinds geen contract maar er kan wel een overeenkomst zijn.
Tja, maar als we de inhoud van het telefoongesprek niet weten, kunnen we dat laatste ook niet inschatten natuurlijk. Zoals je zegt: misschien heeft de topic starter weldegelijk een mondelinge overeenkomst afgesloten (die dan ook nog eens opgenomen is, blijkbaar), maar herinnert hij het zich niet... Maar het "zich niet herinneren" zal geen goed argument zijn om aan de overeenkomst te ontkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#7 , 06 feb 2012 14:36

Volgens de wet op de marktpraktijken moeten telefonische contracten schriftelijk bevestigd worden. Als die schriftelijke bevestiging er niet is, kan er ook geen sprake zijn van een contract. Als zij de e-mail niet kunnen voorleggen is er dus ook geen contract. Daarin moet ook opgenomen zijn dat je 14 dagen bedenktijd hebt. En anders klacht bij de "Algemene directie Controle en Bemiddeling"; kan ook online.

Gebruiker21

#8 , 06 feb 2012 16:21

We hebben het niet over een contract, maar over een overeenkomst. Niet hetzelfde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#9 , 06 feb 2012 16:22

Een overeenkomst en een contract zijn verschillende woorden voor identiek hetzelfde.

Gebruiker21

#10 , 07 feb 2012 09:02

Een overeenkomst en een contract zijn verschillende woorden voor identiek hetzelfde.
Ik zie een contract toch meer als de neerslag van een overeenkomst op papier. Laten we dan voor de duidelijkheid vanaf nu de termen "papieren contract" en "mondelinge overeenkomst" gebruiken? Tomato, tomato? Blijft dat een "mondelinge overeenkomst" ook een overeenkomst is, waar de partijen zich horen aan te houden. Het gepsrek is opgenomen, dus dit is bewijs genoeg dat er een overeenkomst is.

bartvdv

#11 , 07 feb 2012 09:40

De wet op de marktpraktijken geldt natuurlijk niet voor bedrijven/zelfstandigen, alleen voor consumenten. Mea culpa. Dus wat in dat geval telefonisch werd gezegd is wat geldt.

Gebruiker21

#12 , 07 feb 2012 10:08

Dus wat in dat geval telefonisch werd gezegd is wat geldt.
En aangezien de topic starter dit net "vergeten" is, kunnen we hier weinig zinnigs over zeggen... ;) Het bedrijf in kwestie heeft het echter op tape, dus zij zullen perfect weten wat er gezegd is.

Misschien kan de topic starter onder de overeenkomst uitkomen door aan te voeren dat hij misleid is? Maar ook hier: zonder de inhoud van het telefoongesprek te weten, kunnen we niet meer doen dan gissen...

Danny.Semeelen
Topic Starter

#13 , 09 feb 2012 14:51

Ik heb ondertussen (aangetekend) een brief gestuurd met de vraag voor een copy van de voorwaarden en van de geluitsopname.
In de voorwaarden stond volgens deze firma in artiekel 1 dat het "contract niet opzegbaar is als je zelfstandige bent. Kan wel zijn maar in de voorwaarden die op mijn factuur staan staat in art. 1 helemaal niets daarvan. Blijkbaar hanteren ze daar verschillende voorwaarden.

Gebruiker21

#14 , 10 feb 2012 10:09

Wat er "volgens de firma" in de voorwaarden staat, speelt geen rol. Wat er effectief gedrukt staat in de voorwaarden die u gekregen hebt, dat is wat van belang is. Los daarvan hoeft er niet in de voorwaarden te staan dat het contract door zelfstandigen niet opzegbaar is, aangezien de wet dit sowieso zegt.

Maar een kopie aanvragen van de geluidsopname is inderdaad een goede zet. Indien u daar geen reactie op krijgt, kan u in een volgend AS altijd opperen dat er bij het niet aanleveren van de kopie, er geen bewijs is van het afsluiten van de overeenkomst (wat in dat geval ook zo is) en dat u er dus van uitgaat dat er ook geen overeenkomst is en op basis daarvan de factuur protesteert en niet betaalt. Vermeldt dat u de factuur zal betalen van zodra de firma het bestaan van een overeenkomst bewijst.

An Verstraete

#15 , 12 dec 2013 18:06

We hebben net het zelfde meegemaakt. We kregen het "verkorte" telefoongesprek van Truvo (gouden gids) Waarop ze een website verkopen voor mijn zoon die dj is( hij is wel nog student) Via trukjes en smijten met gratis ditjes en datjes, heeft mijn zoon idd zijn toestemming geven voor een contract van 59 euro. Op het telefoongesprek is geen melding van de btw die er nog bijkomt. Voor een beginnende dj , was hij nog erg onwetend. Echter is er nooit schrifetlijk een contract getekend, de algemene voorwaarden werden niet op voorhand getoond! Nu we dit aangetekend willen anuleren zeggen ze dat dit niet kan en sturen ze nu pas de algemene voorwaarden. Daar is idd op te lezen dat je pas 30 dagen voor de verjaardag kan annuleren. Dit staat wel op de algemene voorwaarden maar Ruben werd daar ook niet over ingeligd .
De firma gouden gids had intussen een doorlopende opdracht gevraagd aan de bank. Dit werd nooit door ons bevestigd.
Wat kan hieraan nog gedaan worden?

Terug naar “Huren”