Slecht onderhouden pand, pand willen verlaten

PietjePieters
Topic Starter

Slecht onderhouden pand, pand willen verlaten

#1 , 01 feb 2012 17:33

Goedendag,

Ik woon sinds enkele tijd in Brussel in een appartementje dat ik huur.
Er zijn meerdere problemen met dit appartement en ik hoop dat jullie mij van (juridisch) advies kunnen voorzien. Ik ben Nederlandse en bekend met de Nederlandse wet- en regelgeving, maar de Belgische kennis ontbreekt mij, vandaar dat ik op jullie adviezen hoop. De problemen die ik ondervind zijn de volgende:

1. Het appartement is zeer slecht geisoleerd, waardoor het binnen nog kouder is dan buiten;

2. Er is een lekkage aan het dak, waardoor er in het appartement vocht en schimmelplekken zijn. De schimmel begint zich steeds meer uit te bereiden, heb laatst ook schimmel gevonden langs de kozijnen en in de badkamer. De schimmels beginnen voor problemen aan de luchtwegen te zorgen, het is een ongezonde situatie;

3. De bedrading deugt niet, er kan bijvoorbeeld maar 1 elektrische kookpit gebruikt worden, anders springt de stop. Dit probleem zou verholpen worden, wat verkeerd is gegaan en waardoor er nu enkel nog licht is in de keuken en badkamer;

4. De verwarming heeft het afgelopen jaar niet gewerkt, bleef koud ondanks dat deze aan stond.. Toch heb ik een extra afrekening van Caloribel ontvangen met een extra factuur van 800 euro (rekening was totaal 1700 euro, waarvan 900 in termijnen betaald bij de huurprijs). Contact opgenomen met Caloribel en de verhuurder dat dit bedrag niet kon kloppen, dat de verwarming het niet heeft gedaan. Daarna een aangetekende brief verzonden naar zowel Caloribel als de verhuurder, waarop enkel van de verhuurder de reactie kwam dat de afrekening wel klopte. Daarnaast meldde de verhuurder dat de charges verhoogd zouden worden. Naast de hoge afrekening voor verwarmingen die niet naar behoren hebben gewerkt, werden er op de factuur ook 'algemene kosten' genoemd, dit bleken schoonmaakkosten te zijn.
Ik ben daarna naar de verhuurder toegegaan om te vertellen dat er problemen zijn met de verwarming, het probleem nogmaals uitgelegd. Zij wilde hier niets van weten en zei dat de factuur waarschijnlijk zo hoog was door de hoge plafonds. Kortom, ze meldde mij dat ik de factuur moest betalen punt uit.
Ik weet niet wat ik nog meer kan doen, de hoogte van de factuur kan gewoon niet kloppen en ik ben dan ook niet van plan om deze te betalen.

5. Ik heb de verhuurder meerdere malen op alle problemen gewezen, maar er wordt niets aan gedaan. Ik ben er helemaal klaar mee en wil de woning zo snel mogelijk verlaten, echter mijn contract loopt nog enkele maanden. Kan ik zomaar weggaan? Ben ik verplicht de huur te betalen?
De enige oplossing die ik zelf zie is om geen huur meer te betalen tot het contract ontbonden wordt.

Ik ben zeer ontevreden over de hele situatie en heb het gevoel totaal genegeerd te worden, heb er helemaal genoeg van.
Wat zijn mijn rechten? Ben ik verplicht de factuur te betalen? Ben ik verplicht de huur te betalen nu de woning zo slecht onderhouden is door de verhuurder? Per wanneer kan ik uit de woning? Kan ik gedagvaard worden en zo, ja moet ik dan de facturen plus huur alsnog betalen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bij voorbaat dank, Piet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2012 19:15

Wat algemene info.
Al eens lezen ....
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... ncode.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.verhuurder.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 01 feb 2012 20:16

Via de gemeente een woningonderzoek op bewoonbaarheid aanvragen.

Reclame

Terug naar “Huren”