Besten,
Ik ben de mede-huurder van een pand waar ik samen met 4 mensen woon. Het huurcontract staat op naam van mij en één ander persoon.
Vanwege een aantal omstandigheden is de huur in de laatste 5 maanden al steeds te laat betaald. Het ging hier telkens maar over enkele dagen te laat.
Vandaag heb ik van de eigenaar van het huis een aangetekende brief gekregen waarin deze vraagt om een intrest betaling.
Het contract stelt onder de algemene voorwaarden het volgende:
De betaling moet voor de eerste werkdag van de maand waarop hij betrekking heeft gestort zijn op de rekening van de verhuurder. Alle niet tijdig betaalde huurgelden zullen van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest opbrengen van 1% per maand en verhoogd met een forfaitait bedrag gelijk aan 10% van de huurprijs wegens veroorzaakte administratie- en inningskosten.
In de bijzondere voorwaarden staat thans dat de huur pas voor de 5de van de betreffende maan gestort moet worden.
Volgens de berekening komt dit neer op 5 maanden x €15,25 + (10% administratiekosten van de huur van een maand = €152,5) = €228,75.
Mijn vraag luidt nu als volgt:
-Is dit een legale overeenkomst?
-Indien dit een legale overeenkomst is, heeft de verhuurder dan het recht om dit te vragen indien de betaling telkens maximaal een week te laat is?
-Welke voorwaarden hebben voorrang? De algemene of de bijzondere?
Als er nog zaken zijn die ik over het hoofd zie, of indien er extra informatie nodig is, dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de tijd!
Mvg, Mathias C.