Mijn tante is zojuist overleden. Ze huurde een appartement. Er is toen een soort contract 'huurboekje' ingevuld op datum van 1980.
In het boekje lees ik niets van 3-6-9 contract of huur voor bepaalde duur. Internet leert me dat de erfgenamen het contract automatisch overnemen (ja, toch..) Het contract is niet geregistreert. Het zou zelf kunnen dat de verhuurder niet over een contract beschikt....In het boekje staat: "ingeval van verbreking van het huurreglement door de huurder, zal deze alle onkosten dragen die uit die verbreking ontstaan en daarenboven drie maanden huur betalen ten titel van vergoeding voor wederverhuring en daarbij de huurgelden van de lopende termijn".
Wat zou met bovenstaande bedoeld worden ? "VErbreking van het huurreglement" zoals hierboven staat, is dit hetzelfde als opzegging van de huur door de erfgenamen ?
Volgens de verhuurder (weet alles, want werkt bij vredegerecht zegt ze) moet ik drie maanden huuropzeg doen ?
Ik dacht gelezen te hebben dat als het niet geregistreerd is dat je dan mag vertrekken vanaf de maand volgend op de maand van de opzeg zonder bijkomende kosten/opzeg/vergoeding...of er is geen sprake van registratiemogelijkheid aangezien het contract van 1980 is en de wet op de registratie van 200X....En wat als registratie wel van toepassing is: kan de verhuurder dan nog gauw het contract op eigen initiatief en na overlijden van de oorspronkelijke verhuurder laten registreren ?
Weet iemand ofdat ik drie maanden opzeg moet betalen of direct weg mag zonder kosten de eerste van de maand volgend op de maand van de opzegging. En indien ik die 3 maanden moet betalen, betekent dat dan dat de verhuurder de woning gedurende die 3 maanden ook niet verder mag verhuren ?