Verhuurder wilt niet waarborg terug betalen

asv
Topic Starter

Verhuurder wilt niet waarborg terug betalen

#1 , 04 jan 2012 13:15

Goeiedag

Mijn vorige huisbaas wilt niet waarborg terug betalen, haar reden is dat ik vroeg tijdig vertrekt, zij zegt dat het een contract breuk is.
Ik vertrek omdat ik een social appartement heb gekregen en kan niet daarom twee appartementen tegelijk betalen.
Mijn vraag is als ik ga dat aanvechten via rechtbank maak ik een kans om mijn waarborg toch terug te kregen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 04 jan 2012 13:19

wat voor type huurcontact?
begin en einddatum
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

asv
Topic Starter

#3 , 04 jan 2012 13:20

ik had ook een nieuwe huurder voor hun gevonden, maar die hebben zij geweigerd . De reden was dat zij reparaties gaat doen in badkamer na mijn vertrek

Reclame

asv
Topic Starter

#4 , 04 jan 2012 13:22

Een geregistreerde contact begon 15 oktober 2008 en het was paar maanden geleden verlengt juist een maand voor ik het contract opgezegd heb

asv
Topic Starter

#5 , 04 jan 2012 13:29

begin 15 okt 2008 eind 15 okt 2011, ik heb brief geschreven op 15 november 2011

Turaki

#6 , 04 jan 2012 13:52

3-6-9 contract dus, met opzegtermijn van 3 maanden beginnende op 1 december, met als definitieve einde 29 februari.
Tot dan dient u uw huur te betalen, en heeft u vrij gebruik van uw appartement. Of u nu een nieuwe huurder vindt of niet, heeft geen invloed hierop.

asv
Topic Starter

#7 , 04 jan 2012 14:03

Ik heb toch een goed reden, ik heb een sociaal appartement gekregen.
Ik ga het toch met een advocaat bespreken, dat is niet mijn schuld dat ik een appartement heb gekregen

Fore

#8 , 04 jan 2012 14:11

Het blijft wel de huurwetgeving.
Maar verder zou u de waarborg moeten vrijgegeven krijgen. Maar u blijft verplicht een opzeg uit te doen tot 29 feb zoals turaki zei. Zolang de opzeg blijft lopen kan u vrij beschikken over het appartement.
Huurwet:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#9 , 04 jan 2012 14:12

U zal geen gelijk halen. De opzegtermijn van een negenjarig geregistreerd contract is middels art 3§5 woninghuurwet dwingend geregeld. Er kan maw zelfs contractueel niet van afgeweken worden. De enige mogelijkheid is een gemeenschappelijk akkoord met de verhuurder, deze is echter perfect in zijn recht om dat te weigeren.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Terug naar “Huren”