Huurcontract 1 jaar vroegtijdig opzeggen

vincente
Topic Starter

Huurcontract 1 jaar vroegtijdig opzeggen

#1 , 23 dec 2011 15:34

Ik betrek sinds juli 2011 een appartement, waarbij een contract is afgesloten van 1 jaar.

Wegens omstandigheden, moet ik dit contract binnenkort verbreken.
Na contact met de beheerder van het gebouw zijn we overeen gekomen, dat indien ik zelf een nieuwe huurder zou vinden,
dit geen probleem zou zijn.
Na vandaag terug contact op te hebben genomen met de beheerder, maar deze keer een andere persoon, is mij verteld, dat zelfs
indien ik zelf een andere huurder vindt en er geen maand huur verloren gaat, ik een vergoeding van 1 maand huur moet betalen.

Mag dit?
Of is hieromtrent geen duidelijke wetgeving en kan de beheerder dus zelf zijn eigen regels opstellen?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2011 15:57

Een contract van 1 jaar KAN JE ZELFS NIET OPZEGGEN. Je mag dan al tevreden zijn met de voorstellen die de verhuurder u voorstelt. Met 1 maand kom je er goedkoop vanaf, tenzij je wil betalen tot eind juni 2012.
http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 23 dec 2011 16:02

1 maand huur als compensatie voor de tijd en werken die bij het afsluiten van een nieuw contract, uit en intredende plaatsbeschrijving, afsluiten en openen van waarborgen lijkt me het absolute minimum voor een contract waarvoor de huurder niet verplicht kan worden de opzeg te aanvaarden. Klassieke uitspraak van het vredegerecht in een dergelijke situatie is een opzeg van drie maand en een schadevergoeding van drie maand aan de verhuurder toekennen...

Reclame

Bemabbodd

#4 , 23 dec 2011 16:07

is het huurcontract geregistreerd

Bemabbodd

#5 , 23 dec 2011 16:14

indien niet geregistreerd kan de huurder de woning verlaten zonder opzegtermijn volgens de Koninklijke Federatie van het Belgische Notariaat. Haal desnoods de groene brochure bij het OCMW 'Huren'

Lightning

#6 , 23 dec 2011 16:15

indien niet geregistreerd kan de huurder de woning verlaten zonder opzegtermijn volgens de Koninklijke Federatie van het Belgische Notariaat. Haal desnoods de groene brochure bij het OCMW 'Huren'
Die regel gaat niet op voor contracten van bepaalde duur tot 3 jaar.

Bemabbodd

#7 , 23 dec 2011 16:23

staat er niet bij voor welke contracten

Vandebos

#8 , 23 dec 2011 16:54

De huurwetgeving haalt middels art 3§5 woninghuurwet DWINGEND aan dat de vrijstelling van opzeg en schadevergoeding bij niet registratie van het contract enkel geldig is voor negenjarige contract. Dit doet ze door art 3§5 enkel van toepassing te maken op die artikels die expliciet gelden voor een negenjarig contract.

Dat is ook logisch voor een contract van bepaalde duur zijn er bij wet immers geen opzegvoorwaarden voorzien juist omdat de wetgever met dit type van contract beide partijen een absolute garantie wenst te verschaffen dat het contract gedurende de afgesproken periode niet eenzijdig opzegbaar is door één van de partijen.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Terug naar “Huren”