Kan iemand mij helpen ivm onbewoonbaar verklaring

krisje1973
Topic Starter

Kan iemand mij helpen ivm onbewoonbaar verklaring

#1 , 03 dec 2011 16:25

Beste forumleden,

Eerst en vooral mijn dank aan iedereen die me al nuttige info heeft gegeven aangaande vorige posts.

Binnen enkele maanden verhuis ik naar een andere (gezonde!) woning.
Ik heb steeds de procedure tot ongezond/onbewoonbaar verklaring uitgesteld aangezien, als dit zo wordt uitgesproken, je ook wel op straat staat.

Maar met de nieuwe procedure in mijn stad, waarbij de stad mee zorgt voor huisvesting en meubelbewaring, en deze kosten dan (gerechtelijk) terug vordert van de huisbaas, heb ik nu toch de procedure gestart.

Op 10 januari komen de mensen van de stad, dienst huisvesting, langs om te woning te bezichtigen.

Ik vraag me af of iemand op dit forum misschien een lijst heeft van welke punten er worden beoordeelt en eventueel met het aantal strafpunten.
Ik heb tevergeefs gezocht op internet maar deze lijst niet gevonden.

Graag uw hulp als het kan,
Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2011 16:29

Hier staat regelgeving.
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

krisje1973
Topic Starter

#3 , 03 dec 2011 16:45

Bedankt Franciscus,

Deze brochures e.d. had ik inderdaad gevonden maar ik vroeg me af of iemand de volledige lijst heeft van de te beoordelen punten en hoeveel strafpunten er voor wat gegeven word.

Reclame

krisje1973
Topic Starter

#5 , 03 dec 2011 17:27

Bedankt Vandebos!

krisje1973
Topic Starter

#6 , 12 jan 2012 13:37

Een update van vorig bericht wil ik bij deze zeker meegeven:

Controle gebeurd door stadsdienst, dienst woonzorg.

Grootste gebreken (kleinere zal ik niet vermelden aangezien ik dan 2 bladzijden nodig heb!)
- vochtigheidsgraad muur living: 5, zou max 2 mogen zijn
- keuken: ondankts stopcontacten met pin blijken deze niet geaard, is overigens geen enkel stopcontact in woning geaard
- aansluiting gasstoof (enige in woning) is niet wettelijk, zit los
- aansluiting van gas naar fornuis kabel is niet wettelijk
- badkamer: pijp die gassen naar koker voert is te kort en komt los. De koker loopt door tot op het dak (2 verdiepingen) maar de koker stopt een halve meter vanaf mijn uitlaat. Ik woon op benedenverdieping. Daardoor worden de CO gassen terug binnen geblazen.
- boiler hangt vlakbij douche op nog geen 1 cm van douchewand
- stopcontact badkamer hangt op 10 cm van lavabo en is niet geaard
- vochtigheidsgraad slaapkamer muren: 8, 12 en 15
- instortingsgevaar van bakstenen boven raam slaapkamer
- electriciteits kast: geen differentieel schakelaars, zijn nog zekeringen die volledig vervangen moeten worden
- slaapkamer: 2 losliggende en blote electriciteiskabels waar 220 volt op staat: electrocutiegevaar!
- toevoer van electriciteit voor alle appartementen (6) is niet geaard!
- dubbele chifon naar riolering van straat waardoor éénmaal per 4 jaar het water in mijn living via de grond omhoog komt

Conclusie van dienst woningzorg: onbewoonbaar met kans dat dienst woningzorg Vlaanderen ook de andere appartementen onbewoonbaar gaat verklaren!

Amai, de huisbaas gaat afzien!

Nu nog een vraagje:
1.) ik moet wachten op de dienst woningzorg Vlaanderen die ook een controle gaat uitvoeren.
Maar ik verhuis einde februari naar een nieuwbouwwoning van een sociale woningmaatschappij.
Mijn opzeg is gebeurd en tot en met maart loopt die.
Als woningzorg Vlaanderen in februari niet meer kan komen, kan ik dan nog de woning betreden want de hisbaas zou wel akkoord zijn dat ik einde fevruari verhuis en maart niet meer hoef te betalen aangezien een firma dan kan komen behangen en schilderen.

Zou ik dan beter maart ook nog betalen en de woonst houden tot einde maart?
Hoe raken zij hier anders binnen?
De bovenbuur heeft ook de procedure opgestart en ik zou met medeweten van haar mijn woning binnen kunnen, bv op tijdstippen dat de firma er niet aan het werk is. Maar ja, dat is natuurlijk niet legaal hé.
Iemand een voorstel?

Vraag 2: We zouden met alle buren bij de onbewoonbaar verklaring ook naar het vredegerecht gaan om onze huurgelden terug te vorderen. Hoe ver kunnen we terug gaan om deze terug te vorderen? Ik las op ander posts al wel dat de vrederechter een bezetttingsvergoeding kan aanrekenen die ongeveer de helft van de huur kan bedragen.

Graag uw mening waarvoor mijn dank!
Krisje

mava105

#7 , 12 jan 2012 15:17

en maart niet meer hoef te betalen aangezien een firma dan kan komen behangen en schilderen.
Wat gaat hij nog behangen en schilderen? Als zijn appartemeneten onbewoonbaar worden verklaard zal hij grotere werken moeten uitvoeren, zodat zijn schilder en behangwerken totaal nuttellos waren.
Denkt hij soms voor de volgende huurders de problemen te kunnen verstoppen met wat behang en verf?

krisje1973
Topic Starter

#8 , 12 jan 2012 15:41

Neen, zal inderdaad nutteloos zijn maar hij weet nog niet dat dit pand onbewoonbaar gaat verklaard worden.
Wil dat ook zo houden aangezien ik verwacht dat als hij dit weet, ik ook maart nog ga moeten betalen.

Procedure onbewoonbaar verklaring neemt ongeveer 4 maanden in beslag en pas na advies van woningzorg vlaanderen wordt hij op de hoogte gesteld en uitgenodigd.

En ja, dat is inderdaad zijn betrachting.
De vochtvlekken eventjes camoufleren zodat hij het terug te huur kan zetten.
Voor hem moet het opbrengen!
Investeren in zijn goed, doet hij toch niet.

Franciscus

#9 , 12 jan 2012 19:25

Kan de gemeente zelf niet optreden ... bevoegdheid van burgemeester?
In onze gemeente worden zeer regelmatig panden 'TOTAAL' afgesloten met een bevelschrift burgemeester.
In een aantal gevallen zijn ze dan al ontruimd wegens een ontruiming op bevel van een officier bestuurlijke politie op basis van verslag stadsingenieur.
De bewoners worden dan door de gemeente ondergebracht en kosten worden doorgerekend.
Toegang wordt dikwijls door speciale stalen deur en raamafdekkingen afgesloten.
(Nu net achter mijn hoek ook gebeurd). Bevelschrift hangt tegen de deur.

krisje1973
Topic Starter

#10 , 13 apr 2012 07:18

Update

Woningzorg Vlaanderen is langs geweest voor een controle.
De stad had een kwaliteitsonderzoek gevraagd voor alle appartenten.

Eerste probleem: er werd maar 1 huurder op de hoogte gebracht met brief. (ook iemand die via de stad een controle had aangevraagd)
Ikzelf die als eerste de controleur van de stad op bezoek kreeg voor een controle, alvorens dit dossier naar woningzorg vlaanderen werd gestuurd, kreeg geen brief.
Ondertussen ben ik wel verhuisd maar officieel staat mijn domicilie nog steeds op het bewuste adres.
Alle andere huurders waren niet op de hoogte en dus niet thuis.

Ik ben op bezoek geweest bij mijn buurvrouw omdat zij me had verwittigd dat de controle zou plaats vinden.

Het onderzoek was een lachertje.
De mensen van de dienst woonzorg van de stad hebben een veel beter onderzoek gedaan dan de man van woningzorg vlaanderen.

Enkele overnames uit mijn vorige posts om jullie het gemakkelijker te maken.

1.vochtigheidsgraad muur living: 5, zou max 2 mogen zijn: werd niet gecontroleerd door de man aangezien hij geen toestel bij had.
2. keuken: ondankts stopcontacten met pin blijken deze niet geaard, is overigens geen enkel stopcontact in woning geaard: man had geen toestel bij, in gesprek met eigenaar zei hij dat ze eens moest nakijken hoe het zat met de aarding
3. aansluiting gasstoof (enige in woning) is niet wettelijk, zit los: kon er nog mee door volgens hem maar moest wel vastgemaakt worden
4. aansluiting van gas naar fornuis kabel is niet wettelijk: niet nagekeken door man
5. badkamer: pijp die gassen naar koker voert is te kort en komt los. De koker loopt door tot op het dak (2 verdiepingen) maar de koker stopt een halve meter vanaf mijn uitlaat. Ik woon op benedenverdieping. Daardoor worden de CO gassen terug binnen geblazen.: pijp moet beter bevestigd worden, het gat in de uitlaatkoker die in de schacht uitkomt, is open maar de man heeft hier zelfs niet naar gekeken
6. boiler hangt vlakbij douche op nog geen 1 cm van douchewan: heeft hij gezien maar geen opmerking over gelkeverd
7. stopcontact badkamer hangt op 10 cm van lavabo en is niet geaard: zelfde opmerking als vorig, eigenaar moet eens nakijken hoe het zit met aarding
8. vochtigheidsgraad slaapkamer muren: 8, 12 en 15: er zijn op dit moment werken aan de gang om deze muren droog te zetten
9. instortingsgevaar van bakstenen boven raam slaapkamer : heeft de man niet gezien want hij is niet in de tuin geweest en enkel van daaruit kan je dit zien.
10. electriciteits kast: geen differentieel schakelaars, zijn nog zekeringen die volledig vervangen moeten worden: geen opmerking
11. slaapkamer: 2 losliggende en blote electriciteiskabels waar 220 volt op staat: electrocutiegevaar! geen opmerking want aangezien ze er nu volop aan het werken zijn was dit niet duidelijk. Hij is er amper binnen geweest
12. toevoer van electriciteit voor alle appartementen (6) is niet geaard! zoals vorige, eigenaar moest eens checken hoe het zat met geaardheid
13. dubbele chifon naar riolering van straat waardoor éénmaal per 4 jaar het water in mijn living via de grond omhoog komt: heeft hij niet gezien natuurlijk, zit onder de grond

Ik mocht geen opmerkingen maken want ik woonde er niet meer. Had niets te zeggen.

In de hal hoorde ik hem zeggen tegen huisbaas dat er geen enkel appartement onbewoonbaar zou verklaard worden tenzij de burgemeester dit toch zou doen.

Vermoedelijk ga ik geen verslag krijgen aangezien ik volgens hem geen partij meer was.

Wat nu, welke stappen kan ik nog ondernemen?

Franciscus

#11 , 14 apr 2012 18:13

Als je er nog officieel woont ben je nog steeds belanghebbende partij.
Als blijkt dat de gaskoppelingen in feite waterkoppelingen zijn en de afvoeren niet correct zijn heeft de veiligheidsingenieur volgens mij al reden om het pand te laten ontruimen.
Je kan steeds eens bellen met het team 'krotop' van de politie van Antwerpen, deze hebben hééél veel ervaring.
Krot Op Team (dienst Leefmilieu)
Everaertsstraat 105
2060 Antwerpen T: 03- 690.09.66
F: 03- 690.09.99

krisje1973
Topic Starter

#12 , 15 apr 2012 10:59

Beadnkt franciscus.

Maar deze dienst werkt enkele voor de stad antwerpen denk ik hé?
Ik woon in Mechelen.

Ik ga volgende week terug contact opnemen met de woningdienst van de stad Mechelen en hun het probleem uitleggen.
De controleur (hij heeft die naam naar mijn mening zeker niet verdiend) gaat een verslag sturen naar deze dienst en die bezorgt het op hun beurt aan de burgemeester.

Zou een persoonlijk onderhoud met de burgemeester soelaas bieden?

Franciscus

#13 , 15 apr 2012 12:44

Eens bellen voor info kan nooit geen kwaad.....

krisje1973
Topic Starter

#14 , 06 jul 2012 23:21

Update:

Vandaag ontvangen van de stad, departement stedelijke ontwikkeling: kwaliteitsonderzoek ivm woning

Op deel B gebouw heeft het gebouw 30 strafpunten gekregen waarvan
- 15 strafpunten voor 'indicatie van ernstig risico op electrocutie/brand'
- 15 strafpunten voor 'indicatie van ernstig risico op ontploffing/brand'

Op deel C woning heeft de woning 46 strafpunten gekregen waarvan meerdere strafpunten op vrij gevaarlijke delen.

In totaal dus 76 strafpunten.

De adviseur voor ongeschiktheid verklaart bijgevolg dat de woning (alle appartementen in dit gebouw) in aanmerking komen voor een ongeschiktverklaring.

Mijn vraag nu:
1. Is dit hetzelfde als een onbewoonbaarverklaring?
2. De controleur heeft zoals ik reeds bemerkte in voorgaande posts diverse dingen niet gecontroleerd en dus ook niet vermeld in het technisch verslag. Ik heb vanaf nu 3 weken de tijd om opmerkingen te maken alvorens het college van burgemeester en schepenen een besluit nemen. Doe ik dit best?

Alvast bedankt voor al jullie hulp de laatste maanden.

Vandebos

#15 , 07 jul 2012 15:40

U maakt best een klein overzicht van de gebreken die de controle volgens u gemist heeft. Hou het kort en zakelijk vergezeld van maximaal 2 foto's per gebrek.

Terug naar “Huren”