huurder werkt niet mee inzake bezoekdagen en uren

SLA
Topic Starter

huurder werkt niet mee inzake bezoekdagen en uren

#1 , 29 nov 2011 15:56

Ik heb met een huurder een huurovereenkomst gesloten voor 3 jaar. De huurder betaald een aantal maanden de huur niet. De huurde zegt de huurovereenkomst op. Ik breng de zaak voor de vrederechter. De huurder beweerd dat het gehuurde leg staat en eigenlijk ter mijner beschikking is. De vrederechter verbreekt de huurovereenkomst onmiddellijk. De huurder wordt veroordeeld om de huurachterstal e betalen en een wederverhuringsvergoeding. Maar over een opzeg is nog geen uitspraak gedaan. De vrederechter wilde weten hoelang het duurt alvorens ik het appartement opnieuw heb verhuurd. Daarom komt de zaak begin februari opnieuw voor de vrederechter. Maar ondertussen blijft de het mij moeilijk maken. Zo is er nog steeds geen overeenkomst over de bezoekdagen en uren. De huurder weigert hierop te reageren. Ook de sleutel is nog niet afgegeven. Wat moet ik nu doen? Ik kan de woning niet verhuren zonder dat de kandidaat-huurder ter plaatse kunnen een kijkje nemen… Het tussenvonnis is nog niet tussengekomen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 nov 2011 16:15

Werd de verbreking onmiddellijk uitgesproken? Wanneer is de zaak laatst voorgekomen?

SLA
Topic Starter

#3 , 29 nov 2011 21:42

Werd de verbreking onmiddellijk uitgesproken? Wanneer is de zaak laatst voorgekomen?
15 november maar het vonnis (tussenvonnis) moet nog in de bus vallen.

Maar probleem is dat wij ondertussen niet kunnen langsgaan met nieuwe huurders daar de huidige huurders dit kennelijk weigeren.

Wat nu mr. Vandebos?

Reclame

Vandebos

#4 , 29 nov 2011 22:07

Informeer op de griffie naar het tussenvonnis. Het is waarschijnlijk dat u daar een kopie van het vonnis zal moeten gaan afhalen.

SLA
Topic Starter

#5 , 29 nov 2011 23:44

Informeer op de griffie naar het tussenvonnis. Het is waarschijnlijk dat u daar een kopie van het vonnis zal moeten gaan afhalen.
Hallo meester Vandebos,

Een kopie van het vonnis wordt binnen de maand opgestuurd.

Dus ik denk nog enkele dagen geduld, en het zal in de bus vallen.

Maar dat was mijn vraag niet.

Thans stelt zich het probleem dat de huurders geen bezoekregeling willen overeenkomen, en de zaak pas februari 2012 opnieuw voor de vrederechter komt.

Heeft u daar een oplossing voor?

Vandebos

#6 , 30 nov 2011 00:21

Wel als in het tussenvonnis het huurcontract onmiddellijk verbroken wordt en het pand ondertussen leegstaat is er niets dat u verhindert de sloten op het pand te veranderen en het met bezoekers te bezoeken.

Buiten dat is er weinig dat u onmiddellijk kan doen. Alles hangt van dat tussenvonnis af.

Ik zou morgen toch maar eens een telefoontje plegen naar de griffie in kwestie...

PS het is geen meester... enkel een meervoudig eigenaar die reeds het een en ander heeft meegemaakt en zich enorm is gaan interesseren voor de juridische kant van de zaak zodat de regionale advocaten kantoren niet te rijk van hem worden...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2011 00:26

Eerst kijken wat er in tussenvonnis staat.
Gezien bezoekuren vermoedelijk in contract staan moet hij zich daar aan houden.
Indien niet in contract een voorstel aangetekend doen en met gewone brief 10 dagen geven en dan terug naar vrederechter gezien dit blijkbaar een nieuw feit is.
Vrederechter zal hem graag zien komen.
Niet vergeten dwangsom te vragen.
PS blijkbaar woont hij er al niet meer dus ergens anders ingeschreven?
Indien niet maar wel verblijvend ergens anders niet vergeten kwartieragent ook in kennis te stellen kan deze ook nog een AA woonstverlating en een PV adreswijziging maken.
Heeft nog een correctionele veroordeling tot gevolg en een boel administratieve problemen.

SLA
Topic Starter

#8 , 30 nov 2011 10:23

Wel als in het tussenvonnis het huurcontract onmiddellijk verbroken wordt en het pand ondertussen leegstaat is er niets dat u verhindert de sloten op het pand te veranderen en het met bezoekers te bezoeken.

Buiten dat is er weinig dat u onmiddellijk kan doen. Alles hangt van dat tussenvonnis af.

Ik zou morgen toch maar eens een telefoontje plegen naar de griffie in kwestie...

PS het is geen meester... enkel een meervoudig eigenaar die reeds het een en ander heeft meegemaakt en zich enorm is gaan interesseren voor de juridische kant van de zaak zodat de regionale advocaten kantoren niet te rijk van hem worden...

Het is niet omdat de huurovereenkomst werd verbroken dat er geen opzeg meer moet worden gegeven.

Die mensen dienen dus minstens een opzeg van drie manden te respecteren.

Wanneer ik nu mocht binnen gaan en laat staan dat u de sloten zou veranderen zoals u voorstelt, dan begrijpt u toch ook dat het grote kermis is.

Dus dat vindt ik eerlijk gezegd niet zo’n goed idee.

De bezoekuren staan in de huurovereenkomst doch die worden niet gerespecteerd.

Daarom heb ik de huurder opnieuw aangeschreven om bezoekdagen en -uren toe te laten maar ook dat is zonder gevolg gebleven.

Het enige goede aan deze zaak is dat ik de zaak zo snel heb ingeleid voor de vrederechter, en dat de vrederechter, wanneer de zaak in februari opnieuw voor de rechtbank komt, van vernoemde feiten kennis zal nemen, en hopelijk is de man slim genoeg om daar conclusies
uit te trekken.

Ik heb een regeling bezoekuren en dagen gevraagd in mijn verzoekschrift, of dit dan ook nu zal bepaald zijn in het vonnis weet ik op heden nog niet.

Maar ondertussen is er dus geen regeling…

Nog iemand die enige goede raad heeft?

Vandebos

#9 , 30 nov 2011 10:27

Een onmiddellijk verbreken van het huurcontract bij leegstand op datum X wil juist zeggen dat vanaf datum X huurder Y geen enkel recht meer op het pand kan uitoefenen. De schadevergoeding die de huurder voor zijn eenzijdige breuk in opzeg en wederverhuring wordt opgelegd is een ander verhaal.

pukje

#10 , 30 nov 2011 10:52

Je kan het ook heel krom opvatten
de woning stond leeg (iedereen was het daarmee eens)
Nu is de woning weer bewoond (nieuw ingetrokken?)
Verhuurder verneemt het en doet geen verzet

Ik kan een hele kromme conclussie trekken (controleer bij gemeente
of woning ononderbroken bewoond is)
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

SLA
Topic Starter

#11 , 30 nov 2011 10:59

Een onmiddellijk verbreken van het huurcontract bij leegstand op datum X wil juist zeggen dat vanaf datum X huurder Y geen enkel recht meer op het pand kan uitoefenen. De schadevergoeding die de huurder voor zijn eenzijdige breuk in opzeg en wederverhuring wordt opgelegd is een ander verhaal.

Beste heer Vandebos, sorry maar ik kan niet akkoord gaan met uw uitleg, daar er sowieso rekening dient te worden gehouden met de beroeptermijnen.

Het vonnis is nog niet één keer tussengekomen!

Hetgeen u voorstelde om binnen te breken, en de sloten te veranderen, is dus uit den boze, tenzij ik natuurlijk een pak miserie op mijn hals wil halen, wat resulteert in een proces voor de strafrechter wegens huisvredebreuk, inbraak, gebruik van valse of onwettige sleutels, … en als ik niet uitkijk verlies ik daarbovenop de burgerlijke zaak voor de heer vrederechter…

Dit alles zou toch zeer jammer zijn, indien ik dergelijke 'cowboytechnieken' toepas.

'De wet' is nu eenmaal 'de wet'!

Ik ben eerder op zoek mogelijkheden dewelke ‘de wet’ mij toelaat.

P.S.: dus niet alles wat hier geschreven wordt is correct!

Vandebos

#12 , 30 nov 2011 11:30

Nog maar eens. Als in een uitvoerbaar verklaard tussenvonnis een huurcontract met onmiddellijke ingang wordt verbroken en het pand staat leeg (er is dus geen sprake van bezetting) heeft de huurder bij betekening van dit vonnis geen enkel gebruiksrecht meer op het pand. Het legitiem veranderen van de sloten verhindert een illegale bezetting door derden die geen recht of titel meer hebben.

Eventueel kan u een gerechtsdeurwaarder de leegstand van het pand laten vaststellen.

Uitvoerbaar bij voorraad houdt inderdaad in dat u indien u de bij vonnis toegelaten handelingen uitvoert voor de beroepsperiode of procedure verstreken is u dit op eigen risico uitvoert. De kans dat de tegenpartij in beroep gelijk krijgt is enkel iets dat u kan inschatten op basis van alle gegevens uit het dossier . ( de 7 lijnen in uw eerste post laten dat echt niet toe) Ik wil wel nog het eerste vonnis in eerste aanleg tegenkomen waar een vernietiging van een huurcontract voor hoofdelijke bewoning ongedaan wordt gemaakt als de huurders zelf in de stukken aangeven dat het pand vrij en beschikbaar is, deze niet meewerken aan herverhuur, ondertussen ergens anders wonen en bovendien nog openstaande huurschulden hebben.

De schadevergoeding die de vrederechter kan toekennen in het eindvonnis zal deels bestaan uit de schadevergoeding die voortvloeit uit de verbreking van het contract door eenzijdige schending van de contractuele afspraken door de huurder, deels uit een schadevergoeding voor de inkomsten die u heeft gederfd door het gebrek aan medewerking van de huurders. De achterstallen die dienen terugbetaald te worden vormen nog een apart gedeelte, net als de gerechtskosten, de eventuele Rechtsplegingsvergoeding en de vrijgave van de waarborg.

Been there, done that met een koppel druggies die voor de fun bleven procederen middels een pro deo...

Kort samengevat, vonnis vastkrijgen, uitvoerbaarheid checken, laten betekenen, leegstand laten vaststellen, slot veranderen en grote affiche op venster plakken... (en flikken op hun dak sturen als ze hun domicilie nog niet hebben aangepast...)

PS: voor teksten waar alles correct in staat dien ik u volgens sommigen door te verwijzen naar de Bijbel, de Koran of de Sutras (alhoewel in dat vierde deeltje dingen staan die anatomisch niet doenbaar zijn...).

SLA
Topic Starter

#13 , 30 nov 2011 11:44

Nog maar eens. Als in een uitvoerbaar verklaard tussenvonnis een huurcontract met onmiddellijke ingang wordt verbroken en het pand staat leeg (er is dus geen sprake van bezetting) heeft de huurder bij betekening van dit vonnis geen enkel gebruiksrecht meer op het pand. Het legitiem veranderen van de sloten verhindert een illegale bezetting door derden die geen recht of titel meer hebben.

Eventueel kan u een gerechtsdeurwaarder de leegstand van het pand laten vaststellen.

Uitvoerbaar bij voorraad houdt inderdaad in dat u indien u de bij vonnis toegelaten handelingen uitvoert voor de beroepsperiode of procedure verstreken is u dit op eigen risico uitvoert. De kans dat de tegenpartij in beroep gelijk krijgt is enkel iets dat u kan inschatten op basis van alle gegevens uit het dossier . ( de 7 lijnen in uw eerste post laten dat echt niet toe) Ik wil wel nog het eerste vonnis in eerste aanleg tegenkomen waar een vernietiging van een huurcontract voor hoofdelijke bewoning ongedaan wordt gemaakt als de huurders zelf in de stukken aangeven dat het pand vrij en beschikbaar is, deze niet meewerken aan herverhuur, ondertussen ergens anders wonen en bovendien nog openstaande huurschulden hebben.

De schadevergoeding die de vrederechter kan toekennen in het eindvonnis zal deels bestaan uit de schadevergoeding die voortvloeit uit de verbreking van het contract door eenzijdige schending van de contractuele afspraken door de huurder, deels uit een schadevergoeding voor de inkomsten die u heeft gederfd door het gebrek aan medewerking van de huurders. De achterstallen die dienen terugbetaald te worden vormen nog een apart gedeelte, net als de gerechtskosten, de eventuele Rechtsplegingsvergoeding en de vrijgave van de waarborg.

Been there, done that met een koppel druggies die voor de fun bleven procederen middels een pro deo...

Kort samengevat, vonnis vastkrijgen, uitvoerbaarheid checken, laten betekenen, leegstand laten vaststellen, slot veranderen en grote affiche op venster plakken... (en flikken op hun dak sturen als ze hun domicilie nog niet hebben aangepast...)

PS: voor teksten waar alles correct in staat dien ik u volgens sommigen door te verwijzen naar de Bijbel, de Koran of de Sutras (alhoewel in dat vierde deeltje dingen staan die anatomisch niet doenbaar zijn...).

Uit het attest van woonst is gebleken dat betrokkenen er hun domicilieadres hebben…

Wat ter zitting wordt verteld is niet belang, wat in het vonnis staat des te meer.

Ik stel dus voor dat ik het vonnis afwacht, en in tussentijd zeker niet binnenbreek en degelijke meer. Want deze praktijken zouden mij
zoals hoger reeds gesteld zeer zuur kunnen opbreken.

Maar ik blijf openstaan voor suggesties dewelke de wet mij toelaten.

Vandebos

#14 , 30 nov 2011 11:46

Waar werd er ook maar verondersteld dat u het tussenvonnis niet diende af te wachten?

SLA
Topic Starter

#15 , 30 nov 2011 11:54

Waar werd er ook maar verondersteld dat u het tussenvonnis niet diende af te wachten?
In uw bericht van 30 nov 2011 01:21

"Wel als in het tussenvonnis het huurcontract onmiddellijk verbroken wordt en het pand ondertussen leegstaat is er niets dat u verhindert de sloten op het pand te veranderen en het met bezoekers te bezoeken.

PS het is geen meester... enkel een meervoudig eigenaar die reeds het een en ander heeft meegemaakt en zich enorm is gaan interesseren voor de juridische kant van de zaak zodat de regionale advocaten kantoren niet te rijk van hem worden... "

Het mag duidelijk zijn dat de beroepstermijn moet worden afgewacht.

Ik kan mij onmogelijk permitteren om nu onmiddellijk of wanneer het vonnis is tussengekomen, binnen te breken en de sloten te veranderen. Dan zijn we heel wat maanden verder. Vooreerst beroepstermijn van 1 maand afwachten en daarna vonnis laten betekenen waarvoor we weer 1 maand op weg zijn.

Een en ander is niet zo vanzelfsprekend als hier wordt voorgesteld.

Terug naar “Huren”