problemen met huurders

GreetDB
Topic Starter
Berichten: 8

problemen met huurders

#1 , 29 nov 2011 12:44

Nadat ik mijn man leren kennen heb ben ik verhuisd naar het buitenland en sindsdien verhuur ik mijn huis. Dit is altijd goed gegaan maar nu loopt alles fout. Mijn vorige huurders zegden het contract op na slechts 2 jaar maar hadden wel nieuwe huurders gevonden. Om hun een plezier te doen was het ok dat ze er dezelfde maand dat ze de opzeg deden uit mochten. Ze lieten op 1 augustus weten dat ze er uit wouden. En op 1 september konden de nieuwe huurders die zij aanbrachten er al in. (er zijn geen problemen met de oude huurders,hebben 1 maand boete betaald en het huis netjes achter gelaten) De nieuwe huurders hebben een 3/6/9 contract getekend. Omdat ikzelf in augustus maar 1 week in België was heb ik het meeste moeten laten regelen door een vriend van me. Voor de huurwaarborg hadden ze een rekening geopend waarvan ik de papieren heb ondertekend en via de post terug gestuurd, mijn vriend is toen naar de bank gegaan om alles te gaan regelen maar toen hij daar was lieten de nieuwe huurders weten dat er iets tussen gekomen was en ze zijn niet komen tekenen. We zijn nu 3 maanden verder en die papieren zijn nog steeds niet getekend. (dus er is wel een rekening met geld, mijn handtekening staat, op de papieren van de bank maar die van de huurders niet). Verder wordt de huur elke maand later en later betaald. Contractueel staat er dat de huur moet betaald zijn voor het begin van de maand). Ook heb ik ondertussen een brief ontvangen van imewo dat er geen contracten zijn afgesloten bij elektriciteit en gasleveranciers maar dat er wel verbruikt wordt. Gelukkig heb ik een geregistreerd contract en zouden die kosten niet op mij kunnen verhaald worden.
Doordat ik in het buitenland woon en ook nog een baby en een peuter rondlopen heb is het voor mij niet evident om constant naar België te moeten komen.
Die vriend die mijn zaken regelt in België belt constant naar hun (naast mailtjes) en ook ik heb ondertussen al een paar maal gebeld maar ze nemen hun telefoon nooit op. Ook op mail wordt er niet gereageerd. Start huurcontract was op 1/9/2011. Het geld van de maand november staat nog niet op de rekening. Als het geld er op 1/12 nog steeds niet op staat zal ik een aangetekend schrijven sturen met verzoek om te betalen binnen de 14 dagen. Eind december/begin januari ben ik zelf in België en ben dan van plan om hun op te wachten aan het huis en te vragen mee te gaan naar de bank om de papieren van de borg te regelen. Zijn er nog andere stappen die ik zou moeten nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 nov 2011 13:06

U verzendt de ingebrekestelling met daarin de eis binnen de 10 kalenderdagen na kennisname de achterstallige huur betaald te hebben en u het bewijs te bezorgen dat de waarborg volledig in orde is gebracht. Dat bij gebrek aan inwilliging van deze contractueel en wettelijk vastgelegde eisen dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn om middels advocaat op hun kosten via een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.w. bij het lokale vredegerecht bij vonnis een uitzetting te bekomen wegens het niet naleven van de contractuele afspraken.

Indien in het contract werd geplaatst dat ze een brandverzekering dienen af te sluiten tevens afschrift van de polis en bewijs van betaling vragen.

GreetDB
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 01 dec 2011 12:16

We zijn nu 1/12 en nog steeds geen huur op de rekening, ook geen enkele reactie op mails en telefoontjes.
Kan ik het best naar elke persoon afzonderlijk een aangetekend schrijven sturen? (Ze huren met twee)

(heel erg bedankt voor uw hulp trouwens, dit is een volledig nieuwe materie voor mij)

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 01 dec 2011 12:28

In uw situatie zou ik zeker overwegen om in de toekomst via een beheerder/rentmeester te verhuren.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 01 dec 2011 14:27

Apart dan kan geen enkele partij aanhalen dat ze het schrijven niet konden afhalen omdat ze beiden dienden te tekenen.

Verhuurbeheerbelgie
Berichten: 1
Locatie: Maasmechelen
Contacteer: Website

#6 , 19 dec 2011 10:58

Beste,

In u geval zou ik toch zeer snel juridisch advies gaan inwinnen bij een goede advocaat. En vooral heel snel ACTIE gaan ondernemen. Bent u of u vriend al eens naar het pand gaan kijken? ( van buiten weliswaar). Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een goede beheerder aan te stellen.
Heel veel succes met deze vervelende situatie.

MvG B. Gerits
verhuurbeheerbelgie

GreetDB
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 07 jan 2012 11:36

Ondertussen januari en alles gaat fout pffff.
Aangetekende brieven en normale brieven waren verzonden. Ze hebben zelf laten weten dat ze een brief hadden ontvangen en gingen betalen. Natuurlijk gebeurde dit niet. Heb toen een advocaat gecontacteerd en hem toestemming gegeven om een dossier op te starten. (gisteren gedaan), Nu vandaag checken we hoe het zit met de aangetekende brieven en blijkt dat deze vermist zijn. Post Danmark heeft ze blijkbaar naar Noorwegen gestuurd en daar zijn ze nooit aangekomen.
Iemand enig idee hoe dit de zaak zal beinvloeden? Huurders hebben dus enkel de normaal verstuurde brieven ontvangen en niet de aangetekende. (Ze hebben wel zelf toegegeven dat de ze die ontvangen hebben)
Ook hebben ze gisteren dan toch weer eens een maand huur betaald maar nog steeds geen waarborg en geen huur voor december en januari. Heb ook vernomen van een vriend die langs het huis gegaan is dat de voordeur beschadigd is. (buitenste paneel glas is gebroken), dit hebben ze mij natuurlijk niet laten weten. Moet ik dat aan de politie melden of verzekering? (heb zelf een brandverzekering voor het huis, inboedel is voor huurders)

GreetDB
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 07 jan 2012 12:19

Nog even vermelden dat op het aangetekend schrijven wel degelijk het juiste adres in Belgie stond. Op de kwitering van de post staat Belgie. Waarom het naar Noorwegen verstuurd is in plaats is mij een raadsel. Kan dus wel bewijzen dat ik het verzonden heb en naar het juiste adres.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 07 jan 2012 13:43

- Aangezien ze zelf hebben laten weten dat ze een brief hebben ontvangen hebben ze kennisname gegeven. Dat is voldoende.

- 2 maand achterstand die niet ingehaald wordt is ruim voldoende om een verbrekingsprocedure met indien nodig uitzetting op te starten.

- beschadiging aan het pand meldt u aan uw verzekering.

Terug naar “Huren”