Mijn vader is vruchtgebruiker van een privé woning. Mijn broer en ik zijn blote eigenaars. Broer is in onmin gevallen door omstandigheden bij zowel vader als mijzelf. Vader wil nu de woning verhuren voor een symbolische euro aan een persoon die hem erg genegen is. Ik heb daar geen probleem mee, vader mag trouwens de woning verhuren zolang hij leeft.
Ik heb begrepen dat een gerigistreerd huurcontract van maximum 3 jaar de' huurder beschermt tegen uitzetting/verhoging van de huur, indien vader binnen deze periode van 3 jaar zou komen te overlijden. Het huurcontract moet immers integraal door de nieuwe eigenaars (mijn broer en ik) worden overgenomen. Nogmaals, dit is voor mij geen probleem.
Ik zou echter willen weten of broer roet in het eten zou kunnen gooien, en de huurder er uit kan krijgen op de één of andere manier.
Zou er een verschil zijn wanneer de huurder een vreemde persoon is, of bijv. mijn zoon is.
Kan broer de huurprijs alsnog éénzijdig optrekken of eisen dat een volwaardige huurprijs wordt geïnd tot het einde van het huurcontract.
En kan broer tot slot eisen dat hij bij overname van het huurcontract toegang tot de woning krijgt om een inspectie uit te voeren.
Alvast bedankt.