Hallo,
Graag kreeg ik verduidelijking over onderstaande situatie:
Ik huur mijn woning al sinds 1/08/2008, en toen betaalde ik €400 huur. Na anderhalf jaar overleed de eigenaar. Op 15 maart 2011 gebood zijn vrouw mij om langs te komen bij haar thuis. Door een fout met de bank was mijn loon voor januari 2011 niet gestort geweest, waardoor de automatische overschrijving ook niet kon doorgaan. Het heeft een tijd geduurd voor ik dit doorhad en ik heb deze huur pas betaald eind februari, samen met de huur voor maart. Ik voelde mij hier natuurlijk niet goed bij, mijn vaststelling achteraf was dat de eigenares van dit schuldgevoel gebruik heeft gemaakt om mij een nieuw contract te laten tekenen, op datum van 15/03/2011 waarin de huurprijs werd vastgelegd op €450. Ter verduidelijking: alles is in het Frans verlopen, ook het overlopen van het contract, en ik beheers die taal niet volledig.
Mijn vraag is: is het wettelijk dat een eigenaar iemand een nieuw huurcontract voor dezelfde woning laat ondertekenen waar die huurder al meer dan anderhalf jaar huurt? En zoniet: is het nog te herroepen, dat tweede huurcontract, dat ik jammer genoeg wel ondertekend heb?
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om indexering van de huur!
Bedankt alvast voor jullie reacties!