wat als de elektriciteit afgekeurd zou worden

PieterH
Topic Starter

wat als de elektriciteit afgekeurd zou worden

#1 , 23 nov 2011 13:10

Sinds oktober 2009 huur ik een pand waarvan het gelijkvloers dienst doet voor mijn handelszaak (winkel) en de bovenverdieping dienst doet als woonst. Het contract is ook geregistreerd en loopt over huurperiode van 99jaar (geen schrijffout).

Omdat de elektriciteit zodanig gevaarlijk is (losse zekeringen, blote draden etc.) zou ik deze wille laten keuren (lees afkeuren) om zo mijn huisbaas te kunnen verplichten deze te verbeteren. Mondeling overleg maakte immers duidelijk dat zij hier geen oor naar had.

Nu zit ik enkel met de grote vraag, stel dat men zoals te verwachten, de elektrische installatie afkeurd, wat gebeurd er dan ?
Zouden ze mij dan gaan verplichten mijn zaak te sluiten ? Of moet de huisbaas dit gewoon binnen een bepaalde periode in orde brengen terwijl wij gewoon in het pand mogen blijven en de zaak mag blijven uitgebaat worden ?

Iemand een idee ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 23 nov 2011 14:07

Gevaarlijke situaties moeten weggenomen worden

de meeste controleurs zijn niet bevoegd af te sluiten maar kunnen
het wel aan gas/stroom netbeheerder melden die evt wel komen afsluiten
en verzegelen
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

PieterH
Topic Starter

#3 , 23 nov 2011 20:43

Dan kan ik dus niet veel ondernemen hiertegen jammer genoeg.
Als men mijn zaak zou afsluiten ga ik zoiezo failliet.

Reclame

vtec

#4 , 23 nov 2011 23:36

Hum, dat laatste wens je uiteraard niemand toe!
Ken je niemand die voldoende kennis van zaken heeft om de meest gevaarlijke punten - al was het maar provisorisch - op te lossen -> een electrische installatie is niet echt rocket-science.

Natuurlijk zal dit iets kosten (qua uren, niet qua materiaal) en zeker is het niet rechtvaardig dat U ervoor moet opdraaien als huurder, maar als iets dergelijks het voortbestaan van uw zaak in gevaar kan brengen zou ik in uw plaats niet twjifelen

Just my 2c

pukje

#5 , 24 nov 2011 08:23

Je zou ook een electro man kunnen laten komen om op papier te zetten wat allemaal
niet goed is.
dan verhuurder confronteren met die lijst met gebreken met verzoek tot herstellen
bij weigeren herstel aankondigen dat je officieel wil laten keuren en dat alle kosten/schade die
je door een afkeur krijgt bij verhuurder verhaalt wordt.

(99 jaar huur meerprijs van andere lokatie die je verplicht moet zoeken)
dadelijk wordt je nog eigenaar van het huur pant
argumenten genoeg om verhuurder onder druk te zetten
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Huren”