Geldigheid na gesplitst huurcontract?

MDB88
Topic Starter

Geldigheid na gesplitst huurcontract?

#1 , 21 nov 2011 16:54

Beste,

Twee jaar geleden ging ik een geregistreerd 369-contract aan voor een huurappartement met garagebox. Echter, over de garagebox zelf staat niets in de plaatsbeschrijving of het huurcontract vermeld. Het geheel werd als “het verhuurde goed” beschreven, zoals het ook mondeling overeengekomen werd.

Een jaar geleden ging het huurappartement dan over van de moeder (toenmalige huisbaas) op de dochter (huidige huisbaas). Het huurcontract werd voor wat het appartement betreft mee overgenomen, maar voor de huur van de garagebox werd op dat ogenblik een nieuw contract opgesteld. Dit contract staat niet geregistreerd en maakt geen melding van het type (korte duur, éénjarig, 369…).

Ook de waarborg werd dus gesplist. De waarborg voor het appartement werd bij overdracht op een huurspaarrekening geplaatst, terwijl het deel dat voor de garagebox aanzien werd nog steeds op een persoonlijke rekening bleef staan.

Einde december loopt het niet geregistreerde huurcontract voor deze garage van mijnentwege ten einde. Hiervoor staat dus een huurwaarborg van €100 op een persoonlijke rekening van de verhuurder. Ik denk eerlijk gezegd dat men alles zal doen deze waarborg niet terug te betalen (eerdere ervaringen van andere mensen). Ik vraag mij dus af of een huurcontract voor een garagebox ook geregistreerd moet zijn of niet? En wat als er niets vermeld staat over de in acht te nemen duur van het huurcontract? Bovendien is er voor de garagebox geen plaatsbeschrijving opgemaakt én staat de huurwaarborg daarvoor reeds tegen dan twee jaar op een persoonlijke rekening van de verhuurder.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 nov 2011 18:04

Neen. Huurkontrakt garage moet niet geregistreerd zijn. Deze verhuur valt onder het gemeen recht, dus niet onder de woninghuurwet. Als er geen duur is gespecifieerd is het kontrakt ten allen tijde opzegbaar.
Uiteraard moet de waarborg worden terugbetaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MDB88
Topic Starter

#3 , 21 nov 2011 18:33

Dus als ik het goed begrijp kan ik de verhuurder een vriendelijk schrijven toesturen met de vraag na afloop de huurwaarborg van €100 terug te betalen, aangezien het om een huurcontract van gemeen recht ging zonder een specifieke loopduur én eveneens doordat eventuele gebreken niet kunnen hardgemaakt worden door het ontbreken van een plaatsbeschrijving? De overeengekomen opzegtermijn zoals voorzien in het contract van drie maanden werd gerespecteerd.

In het contract staat wel dat de kosten voor registratie van het huurcontract ten laste van de huurder zijn. Was het dan ook mijn verantwoordelijkheid de registratie administratief te regelen? Of enkel te betalen? Dit was mij namelijk nooit gezegd of gevraagd...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2011 20:00

Registratie is GRATIS en dient door de VERHUURDER te gebeuren.

MDB88
Topic Starter

#5 , 21 nov 2011 20:52

Tgo, ik las zonet dat voor een huurwoning inderdaad de verplichting bij de verhuurder ligt, maar bij bedrijfspanden, loodsen, garageboxen en dergelijke ligt dit zowel bij de verhuurder, alsook de huurder.

Nu ja, een plaatsbeschrijving is er sowieso niet, noch het recht mij een schadevergoeding aan te rekenen (geen bepaalde duur in het contract, enkel de regel die 3 maanden vooropzeg eist zonder vermelding over schadevergoeding).

Terug naar “Huren”