Beste,
Twee jaar geleden ging ik een geregistreerd 369-contract aan voor een huurappartement met garagebox. Echter, over de garagebox zelf staat niets in de plaatsbeschrijving of het huurcontract vermeld. Het geheel werd als “het verhuurde goed” beschreven, zoals het ook mondeling overeengekomen werd.
Een jaar geleden ging het huurappartement dan over van de moeder (toenmalige huisbaas) op de dochter (huidige huisbaas). Het huurcontract werd voor wat het appartement betreft mee overgenomen, maar voor de huur van de garagebox werd op dat ogenblik een nieuw contract opgesteld. Dit contract staat niet geregistreerd en maakt geen melding van het type (korte duur, éénjarig, 369…).
Ook de waarborg werd dus gesplist. De waarborg voor het appartement werd bij overdracht op een huurspaarrekening geplaatst, terwijl het deel dat voor de garagebox aanzien werd nog steeds op een persoonlijke rekening bleef staan.
Einde december loopt het niet geregistreerde huurcontract voor deze garage van mijnentwege ten einde. Hiervoor staat dus een huurwaarborg van €100 op een persoonlijke rekening van de verhuurder. Ik denk eerlijk gezegd dat men alles zal doen deze waarborg niet terug te betalen (eerdere ervaringen van andere mensen). Ik vraag mij dus af of een huurcontract voor een garagebox ook geregistreerd moet zijn of niet? En wat als er niets vermeld staat over de in acht te nemen duur van het huurcontract? Bovendien is er voor de garagebox geen plaatsbeschrijving opgemaakt én staat de huurwaarborg daarvoor reeds tegen dan twee jaar op een persoonlijke rekening van de verhuurder.
Alvast bedankt.