Huurcontract 3-6-9 volgens de verhuurder geregistreerd, maar zelf geen versie van gezien van het registreren
Begin 1 april 2009
Aangetekende brief met opzeg huurcontract op 3 november 2011
Mijn moeder heeft een huurcontract ondertekend dat inging op 1 april 2009, geen EPC certificaat gehad (ik wist niet dat dit nodig was voor huurappartement). Daar het 3 6 9 is kon ze dus opzeggen in 2012.
Ze geeft 550 euro + 150 euro vaste kosten (syndicus lift enz) en voor haar is dit veel geld als weduwe alleen, dus wil ze een minder duur appartement huren.
Op 3 november is er een aangetekende brief richting verhuurder vertrokken, met vermelding van haar opzeg van het huurcontract en met de vraag of ze mocht zoeken naar een nieuwe huurder samen met de verhuurder om zo sneller uit het appartement te kunnen verhuizen dan april 2012.
Pas na een week hebben ze het aangetekend schrijven gaan halen en werden er verschillende dingen vermeld, eerst was het dat de verhuurder zelf ging inwonen, daarna mocht mijn moeder zelf helpen zoeken..
Er mocht een papier ophangen met info ivm het appartement maar ZONDER prijsvermelding maar wel met gsm nummer van verhuurder, een paar dagen erna is dit papier verwijderd (volgens de verhuurder kon er een boete komen van 600 euro omdat er geen prijsvermelding was op dat papier).
Nu opeens zeggen ze dat er geen papier (voor nieuwe huurder te vinden) mag opgehangen worden voor januari 2012 omdat dan pas haar opzegperiode zou beginnen (3maanden opzeg).
Ikzelf versta het niet goed, ik dacht dat mijn moeder sneller kon weggaan als ze een huurder zou helpen zoeken (als die haar contract overneemt) en dat ze dan ook haar borg zou terugkrijgen, nu mag er geen papier hangen en moet ze wachten tot januari.
Ook zegt de verhuurder dat eerst het EPC papier in orde moet zijn voor er een papier mag hangen en dat ze daar op moet wachten.
Is dit zo ?
Mag mijn moeder al iemand helpen zoeken ?
Moet er een prijs staan op papieren (met te huur en de beschrijving op) die uitgehangen worden hiervoor ?
Moet men wachten op het EPC papier voor men iets mag uithangen ?
Wachten tot januari of niet ?
Graag meer info want langs de ene kant willen ze haar wel laten gaan als er een huurder is (zeggen ze mondeling toch), maar langs de andere kant doen ze nu opeens moeilijk over papieren (die ze zelf hebben opgesteld) die ze ophangen en terug weghalen, en over het EPC papier (dat mijn moeder als huurder niet moet helpen verkrijgen) en haar opzeg die ze doet ..
Ze wil verhuizen maar kan niet uitkijken naar een ander appartement zolang ze niet weet of ze al dan niet een opvolger heeft in haar huidig appartement.
Hoeveel moet ze betalen als ze vroeger vertrekt (met nieuwe huurder of zonder nieuwe huurder) ?
Kan de verhuurder zo tegenwerken om een nieuwe huurder tegen te houden en mijn moeder (huidige huurder) zo moeilijk te maken door continu te veranderen van mening ?
De verhuurder is al een paar keer langs geweest (bellen dat ze langskomen en een kwartier later komen ze aan de deur), er zijn al foto's genomen van het appartement (voor op websites te zetten volgens hun).
Mogen ze zoveel keer langskomen hiervoor ?
In haar contract staat niets over vervroegde opzeg, maar volgens verschillende mensen kan mijn moeder wel weg als er een nieuwe huurder is gevonden, is dit zo ?
Moet de verhuurder dit toestaan (of kan die dit weigeren) dat er een nieuwe huurder kan gezocht worden omdat mijn moeder sneller weg wil en dus vroeger haar aangetekend schrijven heeft gestuurd ?
Veel vragen die ik heb, ik hoop dat er een antwoord zal op komen van jullie ! Alvast bedankt voor de reacties