huurders en taal

artemis
Topic Starter

huurders en taal

#1 , 19 nov 2011 18:18

Mag je eigenlijk een kandidaat-huurder weigeren omdat je geen gemeenschappelijke taal vindt waarin je minimaal maar vlot met hem/haar kan communiceren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 19 nov 2011 18:33

verhuurder is vrij te beslissen wie hij als huurder aanneemt ,bij vragen kan
je o.a. zeggen "ik heb wantrouwen of de huur regelmatig binnen komt"
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

artemis
Topic Starter

#3 , 19 nov 2011 18:46

Maar juridisch is er geen enkel verband tussen taalkennis en solvabiliteit.
verhuurder is vrij te beslissen wie hij als huurder aanneemt
Ja en nee. Er zijn een aantal gronden waarop een verhuurder niet mag weigeren.

Reclame

roharro

#4 , 19 nov 2011 18:50

Verhuurder is vrij potentiële huurder te aanvaarden of niet te aanvaarden.
Hij moet daarover geen verantwoording afleggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Topic Starter

#5 , 19 nov 2011 19:41

Verhuurder is vrij potentiële huurder te aanvaarden of niet te aanvaarden.
Hij moet daarover geen verantwoording afleggen.
Mogelijk wel als dat onder het luik 'discriminatie' zou vallen, geen objectieve reden tot weigering bijvoorbeeld - wat helemaal niet de bedoeling is.

Ik heb het in mijn vraag over mensen die a) geen Nederlands spreken en b) zeer beperkt Engels of Frans.
Op die manier kunnen ze het huurcontract niet begrijpen en hen het contract uitleggen in een andere taal zou maar in beperkte mate begrepen worden.

Mijn vraag is of de wet volledig achter de verhuurder staat bij weigering van een dergelijke kandidaat, en hoe dat geformuleerd dient te worden.

Vandebos

#6 , 19 nov 2011 19:52

Indien dit slechts over 1 kandidaat huurder gaat tussen al de gegadigden? "tussen de kandidaat huurders werd X niet weerhouden omdat andere huurders meer zekerheid boden." einde verhaal. Als je er systematisch weigert, dat is wat anders...

pukje

#7 , 19 nov 2011 19:54

iedereen is vrij klanten/huurders aan te nemen of te weigeren een argument waar niemand
iets tegen kan zeggen "ben bang voor risico;s ik doe het niet"

Discriminatie is verboden bij gelijke omstandigheden moet tot het zelfde bresultaat leiden.

b.v. een verhuurder heeft x aantal gelijke aparte menten maar ieder apartement heeft
een andere huurprijs dat is discriminatie
Laatst gewijzigd door pukje op 19 nov 2011 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lightning

#8 , 19 nov 2011 19:56

b.v. een verhuurder heeft x aantal gelijke aparte menten maar ieder apartement heeft
In welke wet staat dat?

pukje

#9 , 19 nov 2011 19:59

In welke wet staat dat?
wet lezen

Vandebos

#10 , 19 nov 2011 20:03

Een huurprijs is een element van het huurcontract dat volledig wordt bepaald door de verhuurder. Als ik in één gebouw 2 of meer flats verhuur (komt trouwens voor) en ik besluit aan een kennis eentje € 150 goedkoper te verhuren is er niemand, niemand die mij dit kan verhinderen. Als de flats op verschillende tijdstippen verhuurd worden verschilt de prijs trouwens al...

Trouwens als je dan toch wil mierenneuken ieder appartement is uniek, geen enkel ander bevindt zich op exact dezelfde locatie en hoogte... :mrgreen:

Ben ook wel nieuwsgierig naar de huurartikels waar je dit nu weer uit afleidt...

roharro

#11 , 19 nov 2011 20:22

In welke wet staat dat?
In de Chinese grondwet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pukje

#12 , 19 nov 2011 20:25

In de Chinese grondwet.
precies :roll:

artemis
Topic Starter

#13 , 19 nov 2011 20:41

Indien dit slechts over 1 kandidaat huurder gaat tussen al de gegadigden? "tussen de kandidaat huurders werd X niet weerhouden omdat andere huurders meer zekerheid boden." einde verhaal. Als je er systematisch weigert, dat is wat anders...
Wij verhuren enkele studio's in hartje grootste stad van Vlaanderen en omdat het studio's zijn zitten we uiteraard in de lagere prijsklasse op de verhuurmarkt. We verhuren ook zonder immo en gaan op Immoweb. Ik zou hier een fraaie bloemlezing kunnen plaatsen van reacties die we via mail kregen, via de telefoon was het nog erger. Nee, het gaat niet over 1 kandidaat, maar vele. Bij de eerste golf van de vele reacties (van mensen die blijkbaar desperaat aan het zoeken zijn) waren we soms waarlijk even het noorden kwijt. Talloze afspraken liepen mis omdat sommige kandidaten iets eenvoudigs als 'tuesday, 10 o'clock' interpreteerden als 'maandag, 2 uur'. We verhuren hier nu 10 jaar, maar dit hebben we nog nooit meegemaakt. De meeste geïnteresseerden waar wel vlot mee te praten viel of Nederlandstalig waren zijn pas na een 10-tal dagen wakkergeschoten.

BTW Het contract wordt in principe maandag getekend en we gaan verhuren aan een Poolse. Ze spreekt Nederlands :wink:

Vandebos

#14 , 19 nov 2011 21:55

Kunnen communiceren tussen contractanten lijkt me een basisvereiste ...

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2011 10:15

Maar de huurder kan de verhuurder niet verplichten zijn taal, of één die hij verstaat, te spreken, evenmin als het schriftelijke kontrakt in deze taal op te stellen., of heb ik het mis?

Terug naar “Huren”