Hallo,
Ik heb een geregistreerd 369-contract (dat denk ik toch) dat inging op 15 januari 2010. Door opzeg van drie maanden van mijnentwege uit, zal dit contract in zijn tweede jaar eindigen op 31 december aanstaande. Het huurcontract werd 1 maand en 2 dagen later op 17 februari geregistreerd.
Ik weet dat men mij bij wet kan verplichten tot de betaling van twee maanden schadevergoeding (wat in mijn geval overeenkomt met het inhouden van de huurwaarborg). Nu vroeg ik mij af of dit ook niet op een of andere manier in het huurcontract zelf opgenomen moet zijn? Want dit is bij mij namelijk niet het geval. Het enige wat terug te vinden, is het onderstaande:
"De verhuring die het voorwerp uitmaakt van deze overeenkomst wordt toegestaan en aanvaard voor een termijn van 3 opeenvolgende jaren, aanvang nemend op 15 januari 2010 en eindigend op 14 januari 2013 om 12:00 uur.
Zo de huurovereenkomst wordt afgesloten voor een korte termijn, kunnen partijen een einde stellen aan deze huurovereenkomst mits aangetekend verstuurde vooropzeg van minstens drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomst. Zodra er geen opzeg werd betekend en de huurder blijft het pand bewonen, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaren vanaf de ingangsdatum van dit contract zijnde 15 januari 2010."
Bovendien staat de volgende regel expliciet in het contract doorstreept:
"Indien de huurder de huurovereenkomst opzegt tijdens de eerste driejaarlijkse periode, dan heeft de verhuurder recht op een schadevergoeding gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huurgeld naar gelang de huurovereenkomst een einde neemt het eerste, het tweede of het derde jaar van de huurovereenkomst".
Vooral bij het letterlijk schrappen van de laatste regel in mijn contract, stel ik mij de vraag of ik nu nog schadevergoeding moet betalen.
Alvast dank.