advies ivm huur situatie

roosje1979
Topic Starter

advies ivm huur situatie

#1 , 14 nov 2011 19:39

Beste

Wij hebben een appartement dat sinds 15 aug verhuurd is aan een jong koppel (18 & 19 jaar). Het is een standaard contract voor 3 jaar en geregistreerd.

Vandaag heeft het meisje ons laten weten dat haar vriend vertrokken is en zij er nog alleen woont. Voorlopig wil ze er blijven wonen.

De financien zijn echter als volgt: de huurprijs is 660 euro per maand. Haar inkomen (loonfiche) is 1.200€ - 1.300€ per maand.
Ze heeft dus financiele steun nodig van haar ouders om rond te komen.
De jongen in kwestie denkt dat hij gewoon kan vertrekken, en heeft ons zelf nog niets laten weten.

Wat zouden jullie doen in dit geval? (zodra het adres van de jongen er niet meer staat). Ze wonen er 3 maanden waarvan 2 maanden 1 week te laat betaald. (nonchalance)

Zijn wij verplicht om verder te gaan met haar als huurder?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 nov 2011 20:12

Zolang de huur correct betaald wordt zal het moeilijk zijn in te grijpen.

In theorie is het huurcontract eenzijdig verbroken door één van beide partijen wat een verbreken van het contract voor alle partijen tot gevolg heeft. In praktijk kan je een dergelijke situatie oplossen door alle partijen tesamen een document te laten ondertekenen waaruit ieders akkoord blijkt dat X niet langer deel uitmaakt van de huurovereenkomst.

Als verhuurder zou ik beide partijen (dus zodra u het officiële adres van de huurder kent via de dienst bevolking) echter gewoon een aangetekend schrijven zenden waarbij u meldt dat u nota neemt van het vertrek van X doch dat dit deze niet van zijn hoofdelijke verplichtingen ontslaat met betrekking tot het door hem ondertekende contract. Dat u zich bijgevolg ook alle contractuele en bij wet vastgestelde rechten blijft reserveren met betrekking tot de volledige looptijd van het contract en de correcte inning van de huurgelden.

Heb onlangs een vergelijkbaar geval gehad (zitting op 16/11) waarbij één van beide huurders me op 20/10/2011 doodleuk meedeelde dat ze het pand had verlaten en bijgevolg vanzelfsprekend geen huur meer betaalde vanaf 01/11/2011 en ze natuurlijk geen schadevergoeding diende te betalen aangezien haar werkloze vriendin besloten had in het pand te blijven wonen.... Het zal leuk worden woensdag...

roosje1979
Topic Starter

#3 , 15 nov 2011 08:33

Hoe kan ik zijn officiële adres achterhalen? ik weet niet naar welke gemeente/stad hij is vertrokken..

Pff.. het appartement is verhuurd sinds 1 juli en dit zijn al de 2de huurders. Het 1ste paar besloot na 1 maand uiteen te gaan. Dit koppel heeft het 3 maanden uitgehouden. Ik krijg al schrik om nog aan jonge mensen te verhuren!!
Ik heb hen nog zo op het hart gedrukt dat ze goed begrepen wat ze tekenden!!

Reclame

roosje1979
Topic Starter

#4 , 15 nov 2011 10:50

ik heb ondertussen gelezen dat ik naar de dienst bevolking kan gaan om me verder te helpen..

op hoop van zege :-(

roharro

#5 , 15 nov 2011 12:05

Hoe kan ik zijn officiële adres achterhalen? ik weet niet naar welke gemeente/stad hij is vertrokken..

Pff.. het appartement is verhuurd sinds 1 juli en dit zijn al de 2de huurders. Het 1ste paar besloot na 1 maand uiteen te gaan. Dit koppel heeft het 3 maanden uitgehouden. Ik krijg al schrik om nog aan jonge mensen te verhuren!!
Ik heb hen nog zo op het hart gedrukt dat ze goed begrepen wat ze tekenden!!
Ingeval van verhuur aan een dergelijk zeer jong koppel steeds bijkomende borgstelling vragen van beide ouders. Verhuurder moet immers niet het salchtoffer worden van de lichtzinnigheid van potentiële huurders.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roosje1979
Topic Starter

#6 , 15 nov 2011 12:26

nieuws: de jongen heeft het meisje laten tekenen dat zij verantwoordelijk is om in de toekomst de huur te betalen en alle rekeningen.

Ik ben toch niet verkeerd als ik denk dat dit niet geldig is he???

ik wil hem daar HEEL graag op wijzen..
Laatst gewijzigd door roosje1979 op 15 nov 2011 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#7 , 15 nov 2011 12:30

nieuws: de jongen heeft het meisje laten tekenen dat zij verantwoordelijk is om in de toekomst de huur te betalen en alle rekeningen.

Ik ben toch niet verkeerd als ik denk dat dit niet geldig is he???
Dat is een contractuele verbintenis tussen de jongen en het meisje, maar die is niet tegenstelbaar tov derden. Dus ook niet tov de verhuurder.
U kunt hem nog steeds fin. aanspreken. Hij moet het dan maar zien terug te vorderen van het meisje.

roosje1979
Topic Starter

#8 , 15 nov 2011 12:34

hij wil haar voor alles laten opdraaien: lees 3 maanden huur opzeg en 3 maanden schadevergoeding. Zij heeft echter zeer weinig middelen..

Kan hij dit zomaar doen? is dit papier echt rechtsgeldig tov het meisje?

roharro

#9 , 15 nov 2011 12:39

hij wil haar voor alles laten opdraaien: lees 3 maanden huur opzeg en 3 maanden schadevergoeding. Zij heeft echter zeer weinig middelen..

Kan hij dit zomaar doen? is dit papier echt rechtsgeldig tov het meisje?
Ik vrees van wel.

roosje1979
Topic Starter

#10 , 15 nov 2011 12:45

maar moet hij naar de vrederechter om dit te laten gelden?

Vandebos

#11 , 15 nov 2011 13:03

Hij zal op zijn beurt een geding dienen aan te spannen om zijn gelijk te halen.

roosje1979
Topic Starter

#12 , 15 nov 2011 14:52

Bedankt!

Alhoewel de huurders ons beiden weer in een lastig parket zetten, willen we toch proberen om het meisje in kwestie te helpen zodat ze niet voor alles alleen moet opdraaien.

roharro

#13 , 15 nov 2011 16:50

Bedankt!

Alhoewel de huurders ons beiden weer in een lastig parket zetten, willen we toch proberen om het meisje in kwestie te helpen zodat ze niet voor alles alleen moet opdraaien.
Dat siert u!

billie3

#14 , 15 nov 2011 20:15

ik heb onlangs dezelfde vraag gesteld aan de vrederechter. Wat als één van de partners de woning en partner verlaat. De vrederechter antwoordde me dat wanneer ze beiden het contract ondertekend hebben, ze beiden verantwoordelijk blijven voor het betalen van de huur.

JPV

#15 , 15 nov 2011 20:44

Bedankt!

dan kan je, als je toch je geld zou moeten opeisen, je uitsluitend richten tot de man. Voor zover ik het goed voor heb kan je als verhuurder met 2 huurders kiezen tegenover wie je je richt. dat wil dan echter nog altijd zeggen dat hij zich kan richten tegenover haar, maar dat koopt haar wel wat tijd en misschien kan je met hem dan een deal afspreken waarbij je ervoor kan zorgen dat zij wat gespaard is van de grootste miserie...

Terug naar “Huren”