Welke kosten dien ik te betalen bij opzeg huurcontract?

EnVy
Topic Starter

Welke kosten dien ik te betalen bij opzeg huurcontract?

#1 , 10 nov 2011 20:03

Verleden week (4/11) heb ik per aangetekend schrijven aan het verhuurkantoor mijn huurcontract opgezegd omdat ik ga verhuizen naar een woonplaats dichterbij mijn nieuwe werkplaats. De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. Ik wens zo spoedig mogelijk te verhuizen en was dan ook erg tevreden dat de huisbaas van het appartement waar ik naartoe verhuis mij wist te melden dat ik reeds per 1/12 kan beginnen huren bij haar. De dame is zelfs zo vriendelijk geweest mij reeds de sleutels te overhandigen zodat ik alles al kan verhuizen. Ons nieuwe onderlinge contract gaat echter pas op 1/12 in.
Vermits ik ook een andere huurder gevonden heb voor mijn "oude woonplaats", had ik gehoopt geen drie maanden huuropzeg meer te moeten betalen. Dat zou immers betekenen dat ik enkele maanden dubbele huur dien te betalen, wat samengeteld met de nieuwe huurwaarborg toch al een aardige som zou zijn. Ik had gehoopt dat het mogelijk zou zijn dat de nieuwe huurder mijn contract zou overnemen bij wijze van spreken. Zo blijft de woonst continu verhuurd.
Nu zegt het verhuurkantoor echter dat ik zeker de drie maanden huuropzeg moet betalen, vermits de eigenaar van het pand nog niet zeker is of hij nog wel wil verhuren. Hij zou eraan denken de woonst te verkopen. Ik betwijfel eigenlijk of dat wel effectief zo is.
De nieuwe huurder die ik heb gevonden wil de woonst nog steeds huren, ook al is het maar voor 2 of 3 maanden. Zelfs indien de eigenaar beslist te verkopen, wil de nieuwe huurder enkel mijn resterende tijd van de opzegtermijn overnemen. Hoe kort of lang de periode ook al is dat de eigenaar nog wil verhuren, hij is dus bereid de woonst te huren. Het verhuurkantoor zegt echter dat dat geen optie is.
Dat betekent dus dat is sowieso enkele maanden dubbele huur dien te betalen, voor zowel oude als nieuwe woonplaats. Is er enige manier om dit te vermijden? Ik heb namelijk het gevoel dat het verhuurkantoor mij hier aan het kl**** is. En dat terwijl ik de woonst meer dan 7 jaar huurde zonder ook maar één discussie of te late betaling of welk probleem dan ook...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2011 20:10

U kunt de eigenaar niet verplichten de huurder te aanvaarden die u hebt gevonden.
Ik vrees dat u hier niets kunt aan doen......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Huren”