huurverhoging

hangloose
Topic Starter

huurverhoging

#1 , 03 nov 2011 16:38

Hallo, ik huur een HOB en hier woon ik nu 1 jaar.
Onlangs heeft de huiseigenaar de huur verhoogt dmv indexatie. Na de buurman gesproken te hebben (die 1 maand eerder in het huis woont dan ons) bleek dat hij geen huurverhoging heeft gekregen.
Hierop de makelaar gebeld en gevraagd waarom wij wel en de buren geen verhoging. "Eerlijk gezegd" zei de makelaar betreft het de tuinonderhoud. Hij vond het ook een beetje raar. De tuin wordt in de ogen van de eigenaar niet goed onderhouden. Of in ieder geval niet op het moment dat hij het graag ziet. Er staat ook in het contract dat wij het goed zouden moeten onderhouden. Her en der komt wat onkruid tussen de steentjes door. Het gras wordt gemaaid, buxes gesnoeid en rozenstruiken idem. We werken allebei 40 uur in de week en we hebben het druk gehad. Binnenkort is de tuin weer picobello (alsof de tuin er nu uitziet als een oerwoud?)
Mag of kan er een huursverhoging bij ons plaats vinden en bij de buren niet en kan er een indexatie (gezondheidsindex) losgelaten worden op het tuinonderhoud??
Ik bepaal toch zelf wanneer ik in de tuin werk?
Ik hoop dat er iemand is die weet als ik hierin nog rechten heb?
thanks.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 03 nov 2011 16:43

Exacte begindatum van het contract?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

hangloose
Topic Starter

#3 , 03 nov 2011 16:58

De huurovereenkomst is getekend op 5 augustus 2010 en ging in op 1 Oktober 2010. (contract 9 jaar maar wel de mogelijkheid te woning eerder te kunnen verlaten).

Op 30 September 2011 is er een brief gestuurd met de mededeling omtrent de verhoging. Brief ontvangen op 1 Oktober 2011. Met de mededeling alsnog 26 euro over te maken voor Oktober en uiteraard de aansluitende maanden.

Reclame

roharro

#4 , 03 nov 2011 16:59

Verhuurder mag jaarlijks de huur indexeren. Ook als de tuin picobello is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

hangloose
Topic Starter

#5 , 03 nov 2011 17:18

Ik weet dat de huur jaarlijks geindexeerd kan worden maar hier is dan toch sprake van willekeur, of wegtreiterij, huisjesmelkerij ? Daar lijkt het wel op want onze woning is gebouwd in 2007 en heeft al 5 verschillende huurders gehad.

Als ik de huurverhoging moet betalen, kan ik dan ook eisen dat de huiseigenaar de radiator die al een jaar niet werkt in de woonkamer repareert, lekkage dak losstaande berging hersteld(wat hij een jaar geleden al zou repareren en nog niet heeft uitgevoerd) Een dode boom verwijderd die hij ook al een jaar gelden zou verwijderen?
Het moet toch van beide kanten komen lijkt me?

roharro

#6 , 03 nov 2011 17:20

Geen willekeur maar een recht, net zoals u terecht kunt eisen dat de verhuurder herstellingen uitvoert waarvoor hij verantwoordelijk is.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 nov 2011 17:21

U heeft een contract met de eigenaar en Uw buurman heeft een contract met de eigenaar. Beide contracten hebben juridisch gezien niets met elkaar te maken. Bij beide contracten heeft de eigenaar het recht om de huur te indexeren (U trouwens ook bij een negatieve index), maar niet de plicht. Het is de eigenaar die er voor kiest om dit recht al dan niet uit te oefenen. Het kan in Uw ogen oneerlijk lijken dat hij dit recht bij U wel uitoefent en bij Uw buurman niet, maar juridisch doet Uw eigenaar niets verkeerd.

Vandebos

#8 , 03 nov 2011 21:52

@pukje: Stop nu toch eens met deze onzin, tenzij u een vonnis kan aanhalen waarin deze specifieke regelgeving wordt veroordeeld heeft uw argument nul, nul procent waarde op de huidige situatie en kan ze er alleen toe leiden dat minder aandachtige lezers denken een argument te hebben om een vermeende mistoestand aan te grijpen wat dan uiteindelijk weer maar eens niet alleen leidt tot een nutteloos en kostelijk geding doch tevens voor de huurder het risico kan opleveren dat de eigenaar het contract bij de eerst gelegenheid niet zal verlengen.

Ik begin uw hang om theoretische mogelijkheden te spiegelen aan een concreet geval om tenslotte dan maar het theoretische als de realiteit te gaan beschouwen hartstikke beu te worden. De bedoeling van dit forum is de poster te adviseren over actuele juridische mogelijkheden binnen de Belgische wetgeving wat betreft zijn concrete probleem en de mogelijke repercussies.

Niet de kans van 1 op 10 miljoen dat hij bij een kruistocht die uiteindelijk uitmondt in Straatsburg wel eens in dat ene specifieke geval zijn gelijk gaat halen wat dan misschien wel eens in de verre toekomst repercussies kan hebben op de Belgische wetgeving.

Sofisme is niet meer van deze tijd.

Na overleg met de webmaster deze thread uitgekuist.

Fore

#9 , 04 nov 2011 10:45

De indexering mag dus worden toegepast met het indexcijfer van juli 2011. In het contract staat normaal dan ook de index van juli 2010. Daar kan u dan ook de correcte aanpassing narekenen.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

pukje

#10 , 04 nov 2011 10:59

bedankt voor het complement

De sofistiek was een filosofische stroming uit de Griekse oudheid. Een sofist is een vertegenwoordiger van de beweging der sofisten, leraren in de filosofie en retorica. Het Griekse woord σοφιστης kan het best vertaald worden als geleerde of deskundige.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro

#11 , 04 nov 2011 11:03

bedankt voor het complement

De sofistiek was een filosofische stroming uit de Griekse oudheid. Een sofist is een vertegenwoordiger van de beweging der sofisten, leraren in de filosofie en retorica. Het Griekse woord σοφιστης kan het best vertaald worden als geleerde of deskundige.
De sofisten waren wel een bende malloten. Wat is een sofisme: een spitsvondige maar geen steekhoudende redenering, dus een drogreden.

Geen compliment dus.

Vandebos

#12 , 04 nov 2011 11:58

Ze waren ook de eerste filosofen waarvan bekend is dat ze tegen betaling eender welk standpunt verdedigden, hetgeen een van de hoofdredenen was waarom ze na verloop van korte tijd verloochend werden door de Griekse maatschappij.

eylis

#13 , 04 nov 2011 12:14

ik ben helemaal het bos in...met de grieken en zo.
Mag ik hangloose de volgende tip geven:
-verhuurder is inderdeed in zijn recht de indexatie toe te passen, zelfs al doet hij dat dus niet voor de buren.
-Maar jij moet/mag/kan ook eisen dat hij de herstellingen die hij in orde moet brengen ook in orde brengt. dus AS'je met de vraag of die dingen zoals mondeling beloofd ook in orde gebracht worden.
en stuur 'm een "gedateerd" fotootje van de geschoffelde, geharkte tuin.
Ik zou (maar dat is dan mijn persoonlijke aanpak dan weer) er zelfs een fotootje bijsteken dat je de tuin aan het stofzuigen bent....

Vandebos

#14 , 04 nov 2011 12:23

In de link in onderschrift vind je een pdf "wie doet wat" terug die redelijkerwijs uitlegt wat van iedere partij verlangd wordt en hoe dit rechtsgeldig en overtuigend te melden aan de partij in kwestie.

hangloose
Topic Starter

#15 , 21 mei 2012 22:56

Hallo,

Allemaal bedankt voor de reacties!
Het is enige tijd geleden dat ik een huurverhoging heb gehad. Maar nu komt het volgende: Ik moet naar de vrederechter voor een verzoening met de huurbaas.
Gekker moet het niet worden, de huurverhoging was dus omtrent het tuinonderhoud. En dat je voor het tuinonderhoud naar de vrederechter moet deed ons hard lachen en mijn broek zakte bijna af van verbazing.
Mijn huurbaas wil dat ik de tuin perfect onderhoud maar het feit is dat meneer in de 18 maanden tijd dat wij hier wonen nog helemaal niets gepresteerd heeft. En daar wringt de schoen.
Ik heb contact proberen te zoeken met mijn huurbaas omtrent de huurverhoging want ik wilde natuurlijk van hem weten waarom ,maar geen gehoor , niet aan de deur en ook niet telefonisch, terwijl we 15 meter van elkaar af wonen. Achteraf hadden wij dus nooit het huis moeten huren. Het is een open tuin zonder enige milimeter privacy.
Ook waren wij al gewaarschuwd door buurtbewoners dat het een behoorlijk moeilijke man is. Dat blijkt nu dus, want de tuin ziet er echt niet extreem slecht uit. Nu moet ik wel zeggen dat we expres de tuin niet hebben onderhouden wegens protest en het feit dat er zaken gedaan moeten worden door mijn huurbaas en dit niet doet.

Er zijn een aantal gebreken zoals: een dode boom die hij zou verwijderen, lekkage buitenberging zou hij repareren , televisieskabels onder de deur door( het huis is van 2007!), een radiator heeft achteraf een jaar helemaal niet gewerkt in de woonkamer , daar kwamen we afgelopen winter pas achter.
Sinds december lekkage onder de tuindeuren die toegang geven tot het terras en water dat tot halverwege onze woonkamer stroomt na een stevige regenbui, waarna we moeten dweilen. Dit hebben wij doorgegeven aan de vrouw van meneer en zij zou dit doorgeven maar hij is nooit komen opdagen. Ook heb ik schade aan twee tafelpoten , barsten van 10 cm en hebben nu al 6 maanden plastic zakken over de tafelpoten en handoeken voor de tuindeuren. Ik zou mijn huurbaas hier eigenlijk wel voor willen aanklagen wegens nalatigheid maar we vinden dat allemaal een teveel gedoe.
Sinds 2007 hebben er 5 koppels in het huis gewoond, we vermoeden ook dat mijn huurbaas elke keer maar de borg op wil strijken maar dat kunnen we natuurlijk niet hard maken. Het is wel vreemd zoveel bewoners in 4,5 jaar.
Nu hebben wij het gevoel dat onze huurbaas ons er ook uit wil hebben.

We willen helemaal geen ruzie en zijn behoorlijk flexibel geweest omtrent zijn functioneren naar ons toe.
We hebben geen ervaring omtrent verzoening en we willen verzoenen en de tuin beter onderhouden maar het kan toch niet zo zijn dat onze huurbaas alle recht van spreken heeft? Als onze huurbaas rechtstreeks naar ons toe verteld dat hij dingen uit gaat voeren dan mag je dat toch ook verwachten? Afspraak is toch afspraak? ondanks dat het niet op papier staat? Ik weet zo goed als wat wij en hij moet doen , ik heb de PDF gelezen van bovenstaand bericht, bedankt hiervoor.

We gaan deze week de tuin pico bello in orde maken en maken hier foto,s van dus waarschijnlijk zal de vrederechter ook gaan lachen wat we daar eigenlijk doen en zich afvragen wat et probleem met de tuin is.
Als we bij de vrederechter zijn in Juni 2012, willen we vertellen dat we beterschap beloven wat de tuin betreft omdat we geen ruzie willen( hoe onredelijk hij ook is) Maar we mogen toch wel zeggen dat hij daar wat tegenover zet en de gebreken oplost? Of moet hij dat?

Terug naar “Huren”