huurindexering

bagtien
Topic Starter

huurindexering

#1 , 26 jan 2007 11:10

Sind 1/1/1998 huur ik een huisje aan ?250.00. Mijn huisbaas heeft de huur nooit ge?ndexeerd. Per aangetekend schrijven wil mijn huisbaas vanaf 1/1/2007 de huur verhogen naar ?290.14. Hij schrijft "de huur te willen aanpassen aan de evolutie van het indexcijfer".Mag dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 26 jan 2007 11:15

Nee, dat mag volgens mij niet zomaar. (Let op, ik ben geen jurist). Als ik het juist heb, heeft je huurbaas 1 keer per jaar het recht om de indexverhoging door te voeren. Vergeet hij dat een jaar te doen, heeft hij niet automatisch het recht om het daaropvolgende jaar ineens de verhoging voor beide jaren door te voeren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2007 16:28

Woninghuurwet

Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.

Als u een schriftelijke huurovereenkomst hebt, de indexatie niet is uitgesloten en je valt onder de woninghuurwet kan de eigenaar dus indexeren.

Het feit dat hij gedurende jaren de indexaanpassing niet gevraagd heeft betekent niet dat hij deze nu niet mag vragen. Hij mag de index aanpassen aan de basisindex, alsof hij altijd de indexaanpassing zou gevraagt hebben, maar mag de niet betaalde indexering slechts opvragen voor de laatste drie maanden (ik ben het dus niet eens met Dieke).

Voor de berekening van de indexering:

http://statbel.fgov.be/indicators/rent_nl.asp

scorpioen

Reclame

dieke

#4 , 27 jan 2007 13:32

Wow, bedankt voor de aanvulling, scorpioen! Ik was daar echt wel vrij zeker van, sorry aan TS dat ik je valse hoop zou gegeven hebben. Toch ook nog even deze tip toevoegen: www.huurdersbond.be Die hebben mij destijds geregeld geholpen toen ik probs had met onze verhuurder.

PS Scorpioen: bedoel je dus dat de verhuurder in dit geval wel op dit moment de oorspronkelijke huurprijs mag indexeren met het cijfer dat nu gangbaar is? En dan die "nieuwe huurprijs" mag aanrekenen met een "terugwerkende kracht van 3 maanden"? Maar dan dus niet nu ineens alle indexaanpassingen van de voorbije jaren doorvoeren? Want uit het verschil tussen "oorspronkelijke huurprijs" en "nieuwe huurprijs" leidde ik af dat dat wel is wat de verhuurder gedaan heeft. (of is dergelijk groot verschil een normaal verschil op 1 jaar tijd?)

koen999

#5 , 27 jan 2007 14:05

de verhuurder mag wel de indexaanpassing vragen ,
maar mag voor de periode van 98 tot drie maand terug het geld waar hij recht op had niet meer opeisen daarvoor is hij te laat.

voor de periode 01/10/2006 tot 01/01/2007 heeft hij eigenlijk dus ook nog recht op de indexaanpassing 98-2006,
maar die vraagt ie niet

j.demoor

#6 , 27 jan 2007 17:34

Ik ga ervan uit dat de datum van het sluiten van de huurovereenkomst EN deze van inwerkingtreden ervan BEIDEN
1/1/1998 zijn.

?Art.1728bis...De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.
Voor de overeenkomsten afgesloten vanaf 1 februari 1994, is het aanvangsindexcijfer echter het indexcijfer daartoe berekend en benoemd van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.

Op 1/1/2007 mag uw huisbaas dus eisen : 250(basishuurprijs) x 104,68(gezondheidsindex december 2006) / 89,43(gezondheidsindex december 1997) = 292,63.

Indexcijfers vindt u op:http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm > Economische Informatie > Indexcijfers > Historiek gezondheidsindexcijfer.

?Art.6...Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2007 22:32

PS Scorpioen: bedoel je dus dat
Ik bedoel hetzelfde als wat J. demoor ondertussen verder geschreven heeft.

scorpioen

Terug naar “Huren”