Kan dit allemaal zomaar?

Cowgirl1978
Topic Starter

Kan dit allemaal zomaar?

#1 , 29 okt 2011 22:57

Hallo,

Wij hebben vorig jaar november een huurovereenkomst van 1 jaar getekend die in zou gaan (en op het contract staat) op 1 februari 2011. Maar het appartement was nog niet klaar (renovatie) en we hebben uiteindelijk de sleutel pas gekregen 26 februari en zelfs dan was alles nog niet af. In de week erna zijn we begonnen met alles te behangen en te schilderen, want we moesten uit onze andere woning uit... In de eerste week was de huisbaas al aan het zeggen dat we maar moesten vertrekken, want we hadden nog niet gepoest en al de andere appartementen waren wel proper... De volgende dag hebben ze wel nog komen vloeren en gyprocmuren geplaatst, maar dat het dan nutteloos was om al te poetsen werd duidelijk niet begrepen. Uiteindelijk na een week hard werken, het appartement helemaal gepoetst en verhuisd.

Twee dagen na de verhuis moest de huisbaas nog binnen zijn met enkele werkmannen om iets op te meten. Dat er dan nog kartonnen dozen op zijn "heilige" parket stonden was er duidelijk ook teveel aan. Daar volgde de eerste uitspraak dat het contract niet verlengd ging worden wat dat we zijn pand niet goed onderhielden...

De tuin was amper tuin te noemen (een grote put) en ook nog niet afgemaakt. Er moest nog gevoegd worden en nog tegels gelegd worden vanachter aan de garages en de gebouwen, en dus hebben de werkmannen bij ons buitenstopcontact en onze buitenkraan water en electriciteit genomen. Maar na enkele keren aan de huisbaas een billijke vergoeding te vragen bleef het op njet uitdraaien. Dan werd de omheining geplaatst, en wij dus poortje vast. De werkmannen zijn bijna komen bedelen om water te mogen nemen, maar nog steeds geen antwoord bij de huisbaas. Uiteindelijk zijn ze toch maar ergens anders water gaan nemen. Eigenlijk hebben we dus meebetaald voor de bouw van de appartementen :? .

In mei zijn we in de tuin aan het werken, die we volledig zelf aangelegd moeten hebben. We stoppen en gaan eten, er is ook bezoek bij. Nadien gaan we terug naar buiten en zien dat er een raam stuk is van het gemeenschappelijk gangetje... Braaf als we zijn bellen we dat netjes door, maar we weten dus niet wat er gebeurd is en dat zeggen we er ook bij. We stellen nadien vast dat het de kant van het gangetje is en niet onze kant dat stuk is. De volgende dag belt de huisbaas naar mijn echtgenoot om te zeggen dat wij die raam hebben stukgemaakt en dat wij dus moeten betalen. Ik schakel de verzekering in, maar zeg erbij dat wij niets gedaan hebben. Mijn verzekeringsagente neemt contact op met de huisbaas en stelt hem voor zijn verzekering een bestek op te laten maken en dat ons te bezorgen. Dan moesten wij dat aan haar bezorgen en konden ze verzekeringen met experten uitzoeken wie de schuldige was. Ik vertrouwde het zaakje niet volledig en heb foto's genomen van onze kant van de raam. We hebben nooit een bestek ontvangen, niets meer gehoord van de huisbaas die wel bleef beweren dat het onze schuld was. Maar de verzekering had me gezegd gewoon te antwoorden dat hij contact met hen moest opnemen dan. In september zijn ze plots de raam komen maken, het matte glas aan de kant het gemeenschappelijk gangetje (dat wij niet gebruiken omdat wij een uitgang langs de tuin hebben) was stuk door een inslag van iets. Daar ook nog eens aan gevraagd om wij langs onze kant iets verkeerd hadden gedaan, hun antwoord was dat het in het gangetje gebeurd moest zijn.

Nu 24 oktober plots een aangetekend schrijven dat het contract wordt opgezegd en dat het eindigt 31/1/2012. Wij hebben contact opgenomen met de huisbaas om te vragen wat het probleem was. Hij zei dat dat van die raam hem nog hoog zat en dat hij van links en rechts had gehoord dat wij het pand niet goed onderhouden. Hij zei wel dat we altijd netjes betaald hadden. Ik heb op 27 oktober zelf ook nog eens geprobeerd om te bemiddelen, door hem uit te nodigen bij ons thuis om eens rustig te praten over de problemen en zodat hij het pand ook eens kon bezichtigen dan. Maar ook daar reageerde hij redelijk bitsig op. "Ik moet helemaal niet komen kijken, het contract wordt opgezegd en dat is alles wat ik te zeggen heb". Ben uiteindelijk wel blijven doorvragen naar de reden, en weer kwam die ruit eruit...

Dus de vraag, is het contract in de eerste plaats geldig omdat we er pas later in konden? Het is wel geregistreerd, dus dat is in orde. In het contract staat dus letterlijk: De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een duur van 1 jaar die ingaat op 1 februari 2011 om te eindigen op 31 januari 2012. Indien er geen opzeg wordt betekend tenminste 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst of van haar verlenging en indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar vanaf de datum van invoegtreding.

In hoeverre zijn wij dus "slechte huurders" geweest en kan de huisbaas na zijn "proefperiode" ons dwingen te vertrekken. De huisbaas is niet langs geweest om het pand te controleren (of toch niet dat wij het weten natuurlijk), en de ruit werd in handen van de verzekering gegeven maar niet verder afgehandeld door de huisbaas zelf. We hebben uiteraard redelijk was kosten gedaan om alles terug bewoonbaar te maken, schilderen, behangen, de tuin volledig aangelegd... Mag de huisbaas zomaar opzeggen? En wat met alle andere bewoners (9 appartementen) die een identiek contract hadden en wel mogen blijven. Ruikt dit niet een beetje naar willekeur of zelfs discriminatie?

Wij zijn een gezin met 2 kleine kindjes (2 en 4 jaar) en mijn man is MS-patiënt. Voorlopig nog in de lichtste vorm, maar het gelijkvloersappartement gaf ons wel een zekerheid dat als het snel slechter moest worden, hij nog steeds kon blijven gewoon wonen. Ook de kindjes wonen nu op wandelafstand van het school, de jongste gaat juist gestart zijn als we zouden moeten verhuizen. En de oudste heeft waarschijnlijk (diagnose moet nog gesteld worden, wachtlijst) ASS, dus daar is verhuizen ook niet goed voor omdat dat weer zijn leventje en regels omgegooid worden.

Dus rest mij de vraag: kan dit allemaal zomaar?

Alvast dank bij voorbaat...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 okt 2011 23:16

Dus rest mij de vraag: kan dit allemaal zomaar?
Het volgende lijkt mij toch vrij duidelijk:
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een duur van 1 jaar die ingaat op 1 februari 2011 om te eindigen op 31 januari 2012. Indien er geen opzeg wordt betekend tenminste 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst...
Er is een opzeg tenminste 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst, dus eindigt het contract zoals overeengekomen op 31 januari 2012.

Vandebos

#3 , 29 okt 2011 23:26

De verhuurder oefent niet meer uit dan hetgeen in de huurwetgeving en het contract is vastgelegd.

Reclame

JohnD

#4 , 29 okt 2011 23:46

Dit kan perfect. U hebt een appartement gehuurd met een contract van een jaar, dus heeft hij het volle recht het contract te beeindigen en hij moet daar in het geheel geen reden voor geven. U hebt, na lezing van uw overbodig lange post, volgens mij een aantal stommiteiten gedaan die in feite onvergeeflijk zijn, zoals volgens mij daar zijn: 1) een huurcontract tekenen voor een appartement dat nog niet af is en dan nog wel 3 maand op voorhand. 2) werken en kosten beginnen doen wetende dat u een huurcontract hebt van slechts 1 jaar. Daar kan u niets van recupereren, erger de huisbaas kan u verplichten alles terug in zijn originele toestand te brengen voorzover er een PB is uiteraard. Volgens wat ik hier lees is er geen geweest. De bewijslast ligt dus in zijn kamp. 3) als u de sleutel van het appartement slechts bijna een maand later hebt gekregen had dat uw huisbaas veel, zeer veel geld kunnen kosten en contractbreuk, schadevergoeding etc .., u bent toen niet naar de vrederechter gestapt en al de rest zijn vijgen na Pasen.

Of u een slechte huurder bent of niet kan niemand hier oordelen, en het is trouwens irrelevant. De huurtermijn van een jaar als een proefperiode bestempelen is niet juist.

Onthou vooral dat een verhuurder geen liefdadigheidsinstelling is, ikzelf als huurder behandel mijn verhuurders er dan ook zo naar. Strictly business and by the rules.

Omdat u al direct het woord discriminatie in de mond neemt vermoed ik al wel waar het schoentje wringt. Uw verhuurder is vermoedelijk een racist. U zal nog eerder succes boeken met hem voor racisme te vervolgen dat dat u onder dit contract onderuit kan vermoed ik.
Laatst gewijzigd door JohnD op 29 okt 2011 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 okt 2011 23:48

Is contractueel volledig in orde. Was contract voor slechts één jaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Cowgirl1978
Topic Starter

#6 , 29 okt 2011 23:58

We zijn wel pas officieel beginnen huren op 1 maart, en er is dus ook pas huur betaald vanaf 1 maart. Moet de opzeg dan ook niet met een maand verlengd worden omdat het contract pas een maand later van start is gegaan? Want er is sprake geweest van de datum te veranderen in het contract, maar met nu alles na te kijken is dit dus blijkbaar niet gebeurd.

Ik kan er ergens wel niet bij dat de verhuurder zomaar op eigen houtje kan bepalen wie er wel en niet mag blijven. We hebben niets verkeerd gedaan, hij heeft echter ook nooit de moeite genomen om met ons te komen praten over eventuele problemen. Ik voel me een beetje gediscrimineerd en héél dat gedoe met de ruit is bijna laster en eerroof...

En nee, wij zijn een gewoon Belgisch blank gezin, vraag mij gewoon af of die willekeur mag en of hij die niet moet verantwoorden.

Cowgirl1978
Topic Starter

#7 , 30 okt 2011 00:01

is verhuurd geweest door een Immo-kantoor. Alle 9 huurders zijn samen in november komen tekenen. Dan zijn we toch met z'n allen in hetzelfde schuitje gestapt. En de makelaar heeft in het begin idd wat bemiddeld ivm de late sleutel-overdracht, wat ik nu dus wel degelijk snap. Het is wel het immo-kantoor dat het begrip "proefperiode " in de mond heeft genomen, om te kijken of alles wel in orde was en als we "goede" huurders bleken te zijn ging het contract automatisch over in 369. Iedereen in de appartementen heeft veel kosten gedaan, en ik had niet de minste schrik omdat onze vorige verhuurders zo content waren van ons. Het was de bedoeling om hier even te blijven wonen, dus dan doe je iets meer je best.

En is wel een PB opgemaakt, allez ja, de huisbaas had die op voorhand getekende en meegegeven, en ging die in de eerste week wel mee komen invullen, maar is nooit geweest. Uiteindelijk heb ik onder druk van de makelaar hem dan zelf maar ingevuld, véél later dan moest...

Alvast bedankt voor de info al.

JohnD

#8 , 30 okt 2011 00:22

U had in het begin hard, keihard moeten optreden tegen de verhuurder. U hebt dat nagelaten, hoe gaat u bewijzen dat u slechts een maand later het app't hebt kunnen betrekken ? Acht u gelukkig dat u van zo'n moeial verlost bent. Hij zou bij mij er niet zo goedkoop vanaf gekomen zijn. De laatste verhuurder die met mijn voeten speelde heeft het "tot hiertoe" al zo'n 23500€-tjes gekost. Maar daar komen nog wel een paar 1000 € bij natuurlijk, daar zorg ik wel voor. En steeds strictly by the rules.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Cowgirl1978
Topic Starter

#9 , 30 okt 2011 08:30

Hoe ik ga bewijzen dat we het appartement later hebben kunnen betrekken? Wij waren met 9 huurders voor 9 appartementen die te laat werden opgeleverd... Denk dat er genoeg getuigen waren, en ook de immo was dus duidelijk op de hoogte?

Lightning

#10 , 30 okt 2011 08:34

We zijn wel pas officieel beginnen huren op 1 maart, en er is dus ook pas huur betaald vanaf 1 maart. Moet de opzeg dan ook niet met een maand verlengd worden omdat het contract pas een maand later van start is gegaan? Want er is sprake geweest van de datum te veranderen in het contract, maar met nu alles na te kijken is dit dus blijkbaar niet gebeurd.
Als het contract nooit werd aangepast, is het OFFICIEEL ingegaan op 1 februari. Dus nee, de opzegperiode wordt niet met een maand verlengd.
Hoe ik ga bewijzen dat we het appartement later hebben kunnen betrekken? Wij waren met 9 huurders voor 9 appartementen die te laat werden opgeleverd... Denk dat er genoeg getuigen waren, en ook de immo was dus duidelijk op de hoogte?
Dat bewijs doet er helemaal niet toe. Het is wat in het contract staat dat van belang is. Voor die maand gederfd genot had u TOEN uw eisen moeten doordrukken, bijvoorbeeld in de vorm van het niet moeten betalen van de huur voor februari (desnoods via de vrederechter).

Cowgirl1978
Topic Starter

#11 , 30 okt 2011 13:27

Er is in februari helemaal geen huur betaald geweest, alle meterstanden en contracten zijn pas overgezet 26 februari?

Cowgirl1978
Topic Starter

#12 , 30 okt 2011 13:31

Ach ja, laat het me zo zeggen dat we ons lesje geleerd hebben, al vind ik het niet echt kunnen... We zullen een nieuwe start proberen, hopelijk deze keer met een eerlijke huurbaas, en nooit meer onder een contract voor 1 jaar, dat is zeker! En ik hoop ook eindelijk dan degelijk te kunnen sparen om een eigen huisje te kunnen kopen zodat ik geen huisbazen meer moet zien...

JohnD

#13 , 30 okt 2011 15:55

Nog zo'n misverstand. Denk je nu echt dat je van al die huurders er 1 zal vinden die voor je zal willen getuigen (voorzover met getuigen rekening word gehouden in een rechtszaak - wat ik zeer sterk betwijfel). Het zijn bange wezels die geen front durven vormen tegen verhuurders, waar deze laatsten natuurlijk dankbaar gebruik van maken. Heeft er een van die anderen iets durven protesteren ? Neen. U ook niet blijkbaar. Mijn bewijs dat het bange wezels zijn is geleverd dacht ik. Het is ieder voor zich.

JohnD

#14 , 30 okt 2011 16:07

Voor die maand gederfd genot had u TOEN uw eisen moeten doordrukken, bijvoorbeeld in de vorm van het niet moeten betalen van de huur voor februari (desnoods via de vrederechter).
Ook fout. Het is geen gederfd genot maar contractbreuk vanwege de verhuurder. Ik had dan wel aangestuurd op een jaar huurschadevergoeding. Contract van 1 jaar waar gedurende een jaar geen opzeg kan gegeven worden door geen enkel v.d partijen - gebeurd dat toch is er 1 jaar huur verschuldigd, of de resterende maanden huur a/d andere partij, simple as that. Vrederechter zal dat dan wel vermoedelijk wat reduceren. Ik had het met DW en al laten vaststellen en gewoon een ander appartement gezocht zonder te wachten.

Vandebos

#15 , 30 okt 2011 17:16

Voor die maand gederfd genot had u TOEN uw eisen moeten doordrukken, bijvoorbeeld in de vorm van het niet moeten betalen van de huur voor februari (desnoods via de vrederechter).
Ook fout. Het is geen gederfd genot maar contractbreuk vanwege de verhuurder. Ik had dan wel aangestuurd op een jaar huurschadevergoeding. Contract van 1 jaar waar gedurende een jaar geen opzeg kan gegeven worden door geen enkel v.d partijen - gebeurd dat toch is er 1 jaar huur verschuldigd, of de resterende maanden huur a/d andere partij, simple as that. Vrederechter zal dat dan wel vermoedelijk wat reduceren. Ik had het met DW en al laten vaststellen en gewoon een ander appartement gezocht zonder te wachten.
Keep on dreaming. Het hoogste wat men zou verkregen hebben is dat de inwerkingtredingsdatum van het contract met één maand zou verschoven worden...

Terug naar “Huren”