Wij hebben vorig jaar november een huurovereenkomst van 1 jaar getekend die in zou gaan (en op het contract staat) op 1 februari 2011. Maar het appartement was nog niet klaar (renovatie) en we hebben uiteindelijk de sleutel pas gekregen 26 februari en zelfs dan was alles nog niet af. In de week erna zijn we begonnen met alles te behangen en te schilderen, want we moesten uit onze andere woning uit... In de eerste week was de huisbaas al aan het zeggen dat we maar moesten vertrekken, want we hadden nog niet gepoest en al de andere appartementen waren wel proper... De volgende dag hebben ze wel nog komen vloeren en gyprocmuren geplaatst, maar dat het dan nutteloos was om al te poetsen werd duidelijk niet begrepen. Uiteindelijk na een week hard werken, het appartement helemaal gepoetst en verhuisd.
Twee dagen na de verhuis moest de huisbaas nog binnen zijn met enkele werkmannen om iets op te meten. Dat er dan nog kartonnen dozen op zijn "heilige" parket stonden was er duidelijk ook teveel aan. Daar volgde de eerste uitspraak dat het contract niet verlengd ging worden wat dat we zijn pand niet goed onderhielden...
De tuin was amper tuin te noemen (een grote put) en ook nog niet afgemaakt. Er moest nog gevoegd worden en nog tegels gelegd worden vanachter aan de garages en de gebouwen, en dus hebben de werkmannen bij ons buitenstopcontact en onze buitenkraan water en electriciteit genomen. Maar na enkele keren aan de huisbaas een billijke vergoeding te vragen bleef het op njet uitdraaien. Dan werd de omheining geplaatst, en wij dus poortje vast. De werkmannen zijn bijna komen bedelen om water te mogen nemen, maar nog steeds geen antwoord bij de huisbaas. Uiteindelijk zijn ze toch maar ergens anders water gaan nemen. Eigenlijk hebben we dus meebetaald voor de bouw van de appartementen

In mei zijn we in de tuin aan het werken, die we volledig zelf aangelegd moeten hebben. We stoppen en gaan eten, er is ook bezoek bij. Nadien gaan we terug naar buiten en zien dat er een raam stuk is van het gemeenschappelijk gangetje... Braaf als we zijn bellen we dat netjes door, maar we weten dus niet wat er gebeurd is en dat zeggen we er ook bij. We stellen nadien vast dat het de kant van het gangetje is en niet onze kant dat stuk is. De volgende dag belt de huisbaas naar mijn echtgenoot om te zeggen dat wij die raam hebben stukgemaakt en dat wij dus moeten betalen. Ik schakel de verzekering in, maar zeg erbij dat wij niets gedaan hebben. Mijn verzekeringsagente neemt contact op met de huisbaas en stelt hem voor zijn verzekering een bestek op te laten maken en dat ons te bezorgen. Dan moesten wij dat aan haar bezorgen en konden ze verzekeringen met experten uitzoeken wie de schuldige was. Ik vertrouwde het zaakje niet volledig en heb foto's genomen van onze kant van de raam. We hebben nooit een bestek ontvangen, niets meer gehoord van de huisbaas die wel bleef beweren dat het onze schuld was. Maar de verzekering had me gezegd gewoon te antwoorden dat hij contact met hen moest opnemen dan. In september zijn ze plots de raam komen maken, het matte glas aan de kant het gemeenschappelijk gangetje (dat wij niet gebruiken omdat wij een uitgang langs de tuin hebben) was stuk door een inslag van iets. Daar ook nog eens aan gevraagd om wij langs onze kant iets verkeerd hadden gedaan, hun antwoord was dat het in het gangetje gebeurd moest zijn.
Nu 24 oktober plots een aangetekend schrijven dat het contract wordt opgezegd en dat het eindigt 31/1/2012. Wij hebben contact opgenomen met de huisbaas om te vragen wat het probleem was. Hij zei dat dat van die raam hem nog hoog zat en dat hij van links en rechts had gehoord dat wij het pand niet goed onderhouden. Hij zei wel dat we altijd netjes betaald hadden. Ik heb op 27 oktober zelf ook nog eens geprobeerd om te bemiddelen, door hem uit te nodigen bij ons thuis om eens rustig te praten over de problemen en zodat hij het pand ook eens kon bezichtigen dan. Maar ook daar reageerde hij redelijk bitsig op. "Ik moet helemaal niet komen kijken, het contract wordt opgezegd en dat is alles wat ik te zeggen heb". Ben uiteindelijk wel blijven doorvragen naar de reden, en weer kwam die ruit eruit...
Dus de vraag, is het contract in de eerste plaats geldig omdat we er pas later in konden? Het is wel geregistreerd, dus dat is in orde. In het contract staat dus letterlijk: De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een duur van 1 jaar die ingaat op 1 februari 2011 om te eindigen op 31 januari 2012. Indien er geen opzeg wordt betekend tenminste 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst of van haar verlenging en indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar vanaf de datum van invoegtreding.
In hoeverre zijn wij dus "slechte huurders" geweest en kan de huisbaas na zijn "proefperiode" ons dwingen te vertrekken. De huisbaas is niet langs geweest om het pand te controleren (of toch niet dat wij het weten natuurlijk), en de ruit werd in handen van de verzekering gegeven maar niet verder afgehandeld door de huisbaas zelf. We hebben uiteraard redelijk was kosten gedaan om alles terug bewoonbaar te maken, schilderen, behangen, de tuin volledig aangelegd... Mag de huisbaas zomaar opzeggen? En wat met alle andere bewoners (9 appartementen) die een identiek contract hadden en wel mogen blijven. Ruikt dit niet een beetje naar willekeur of zelfs discriminatie?
Wij zijn een gezin met 2 kleine kindjes (2 en 4 jaar) en mijn man is MS-patiënt. Voorlopig nog in de lichtste vorm, maar het gelijkvloersappartement gaf ons wel een zekerheid dat als het snel slechter moest worden, hij nog steeds kon blijven gewoon wonen. Ook de kindjes wonen nu op wandelafstand van het school, de jongste gaat juist gestart zijn als we zouden moeten verhuizen. En de oudste heeft waarschijnlijk (diagnose moet nog gesteld worden, wachtlijst) ASS, dus daar is verhuizen ook niet goed voor omdat dat weer zijn leventje en regels omgegooid worden.
Dus rest mij de vraag: kan dit allemaal zomaar?
Alvast dank bij voorbaat...