gaskachel

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

gaskachel

#1 , 15 okt 2011 22:04

Ben net verhuisd naar huurwoning.
Toen ik het betrok bleek de gaskachel versleten te zijn.De verhuurder heeft inderdaad al een nieuwe gaskachel voorzien,
echter deze is nog niet aangesloten.De verhuurster zal dit laten doen door een dicht famillielid.
Mijn vraag is: moeten dergelijke gaskachels niet officieel geïnstalleerd en gekeurd worden?
Maak me namelijk zorgen om CO2 vergiftiging :|
Vind online niet veel over de wetgeving,iemand een tip?zou me heel blij maken :)
Ook dit nog: wat kan ik doen als deze werken aanslepen?Heb wel al een electrisch blazertje geïnstalleerd maar een kachel doet toch beter..

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adviesje
Berichten: 19

#2 , 19 okt 2011 12:05

beste,
volgens mij dient een gaskachel niet officieel geïnstalleerd te worden,
de gaskachel zelf dienen aan een reeks voorwaarden te voldoen en krijgen dan een keurmerk mee, waaruit kan afgeleid worden dat deze bij juist gebruik correct werken,
of deze ook correct geïnstalleerd is hangt echter van de persoon die dit doet af...
Vergelijk het met een kinderzitje; ook dit krijgt een keurmerk mee, maar bij onjuist gebruik zijn de gevolgen toch voor de koper....

Wanneer deze werken aanslepen kan u echter wel een vermindering van de huurprijs vragen,
u heeft immers recht op een rustig genot en zonder degelijke verwarming kan hier geen sprake van zijn...

mvg

steve&saskia
Berichten: 52

#3 , 21 okt 2011 07:10

Zorg voor een goede verluchting van je lokalen en schaf u eventueel een koolmonoxidemelder aan. Dit kost niet zoveel en dan zal u zich misschien wat veiliger voelen. Zorg tevens ook dat de schoorsteen goed gereinigd is.
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Reclame

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 okt 2011 11:15

Een gaslek wordt NIET gedetecteerd door een koolmonixidemelder, en omgekeerd. Wil je save zitten, zal je beide toestellen dienen te plaatsen.Een gasdetector is echter een pak duurder dan een CO2 detector.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 21 okt 2011 11:52

Een gaslek wordt NIET gedetecteerd door een koolmonixidemelder, en omgekeerd. Wil je save zitten, zal je beide toestellen dienen te plaatsen.Een gasdetector is echter een pak duurder dan een CO2 detector.
Gaslekken detecteer je gewoon met je neus. Zeepsop werkt ook prima. CO2 detectoren worden niet gebruikt : die zouden al tilt slaan als je uitademt : dat is namelijk CO2 en waterdamp. Gelukkig is CO2 (koolstofdioxide) niet giftig. Koolstofmonoxide (CO) wel. CO wordt alleen geproduceerd als er een onvolledige verbranding is, en die wordt gewoonlijk veroorzaakt door een gebrekkige verluchting, ook als de kachel perfect geplaatst is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fore
Berichten: 1298

#6 , 21 okt 2011 17:16

Een gaslek wordt NIET gedetecteerd door een koolmonixidemelder, en omgekeerd. Wil je save zitten, zal je beide toestellen dienen te plaatsen.Een gasdetector is echter een pak duurder dan een CO2 detector.
Gaslekken detecteer je gewoon met je neus. Zeepsop werkt ook prima. CO2 detectoren worden niet gebruikt : die zouden al tilt slaan als je uitademt : dat is namelijk CO2 en waterdamp. Gelukkig is CO2 (koolstofdioxide) niet giftig. Koolstofmonoxide (CO) wel. CO wordt alleen geproduceerd als er een onvolledige verbranding is, en die wordt gewoonlijk veroorzaakt door een gebrekkige verluchting, ook als de kachel perfect geplaatst is.
Beetje mierenneuken:
Wat je uitademt is lijkt kwa samenstelling nog steeds erg op lucht. Enkel is de O2 concentratie iets lager en is er iets meer CO2. Moest dit niet zijn, zou mond op mond beademing nooit helpen.
Verder is CO2 ook giftig (net zoals O2 ook giftig is, duikers kunnen bijvoorbeeld last krijgen van een zuurstofvergiftiging (dieptedronkemansschap)).
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Huren”