huurder uitzetten?

krisje1973
Topic Starter

huurder uitzetten?

#1 , 10 okt 2011 19:16

Kan iemand me advies geven bij het volgende probleem van een goede vriendin.

Zij heeft een huis dat ze verhuurt.
Sinds augustus 2010 is er een nieuwe huurder in.
Deze heeft een normaal huurcontract dwz 3 -6 - 9 contract.
Het huurcontract is geregistreerd alsook de plaatsbeschrijving.

Enkel de eerste maand is de huur correct en op tijd betaald.
Al de andere maanden heeft ze niet op tijd betaalt.

In augustus van dit jaar heeft ze de huur betaalt voor juli 2011.
Half september stortte ze opnieuw de huur met de vermelding 'huur september 2011'.
De huur van augustus heeft ze niet betaald.

Mijn vriendin heeft al veel telefoonnummers van haar gehad maar geen enkele klopte.
Vorige week is ze zelf naar haar toegestapt.
In de namiddag, bij haar eerste bezoek, was deze dame niet thuis.
Er was een manspersoon aanwezig die zei dat ze het haar ging zeggen en ze spraken af dat ze 's avonds terug kwam tussen 19u30 en 20u00.

's Avonds is ze terug gekeerd en de dame in kwestie heeft haar binnen gelaten.
Ze sloot de deur af en vloog mijn vriendin aan.
Ze heeft haar bij haar hals vastgepakt en tegen de muur 'geplakt'.
Mijn vriendin probeerde om haar gsm te nemen maar dit lukte niet.
De manspersoon aldaar aanwezig kwam af op het geroep en dwong mijn vriendin om in de zetel in de living plaats te nemen.

Er werden bedreigingen geuit aan haar adres en als ze de politie zou verwittigen zou ze niet weten waar ze staat. Mijn vriendin heeft dan een toegeving gedaan naar hun toe omdat ze de huurder zei dat ze eruit wil maar dat ze niet van plan is om de 'boete' (2 maanden verbrekingsvergoeding) te betalen.
Mijn vriendin wil dit laten vallen en heeft dit ook zo gezegd.
Toen ze uiteindelijk het huis heeft kunnen verlaten heeft de huurder haar bij het buiten gegaan nog een extra duwtje gegeven waardoor mijn vriendin gevallen is.

Mijn vriendin wil deze huurder al lang er uit maar ze betaalt dus wel al is het nooit op tijd.
Het huis staat reeds 6 maanden te koop en ook het immokantoor staat dikwijls voor een gesloten deur.
Ze is naar de politie gereden en heeft een klacht ingediend.
Dit staat onder 'opzettelijke slagen en verwondingen'.
De huurder is dezelfde avond nog verhoord door de politie.

Ik veronderstel dat dit vermoedelijk voor de correctionele rechtbank gaat komen aangezien mijn vriendin haar verwondingen heeft laten vaststellen in het ziekenhuis.
Ze is een week met ziekteverlof geweest door dit voorval.

Nu mijn vragen:
1.) Kan mijn vriendin een procedure opstarten bij het vredegerecht om deze huurder er uit te laten zetten? De huur van oktober is nog niet betaald. De huurder betaalt wel de huur dus?
2.) Moet zij eerst een aangetekend schrijven sturen naar haar huurder om haar in gebreke te stellen of hoeft dit niet?
3.) zij heeft alle rekeningen bij gehouden van de dokter e.d. Kan zij, als dit correctioneel voorkomt, ook een vergoeding vragen voor de week ziekteverlof die zij heeft moeten nemen?
4.) Stel dat dit geseponeerd wordt door het parket, hoe kan zij hier tegen in gaan?

Inderdaad, lang verhaal, maar is er iemdn die ons raad kan geven?

Mvg,
K en E

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2011 20:19

Wat het strafrechtelijk luik betreft
& gijzelneming
& bedreigingen
is de dame niet gearresteerd en voorgeleid???
Toch al een week werkonbekwaamheid dus dat begint al te tellen.
Normaal moet of kan je copies van alle kosten al binnenbrengen bij politie evenzo het doktersattest.
U kan nog bijkomende vragen stellen aan parket.
Normaal moet u ook Slazo op bezoek krijgen en een attest van aangifte ( klachtneerlegging). Deze zullen al een redelijke uitleg geven.
Ook alle andere vormen van schadevergoeding zowel de psychische als fysieke schade ook de morele en materiële schade.
Indien een familiale verzekering eens nagaan of er geen rechtsbijstandsverzekering is die het mogelijk maakt een advocaat te kiezen.
Parket kan idd seponeren.
Wat de regelgeving van opzeg betreft..... er zijn enkele andere die hier 'iets' beter kunnen op antwoorden.

Vandebos

#3 , 10 okt 2011 21:19

2.) Moet zij eerst een aangetekend schrijven sturen naar haar huurder om haar in gebreke te stellen of hoeft dit niet?
Ja altijd, In het schrijven geeft ze de huurster 14 kalenderdagen na kennisname de tijd om de achterstallige huur in zijn geheel te betalen. Dat ze bij niet betaling van de volledige som binnen de gestelde periode dit schrijven als een definitieve ingebrekestelling kan beschouwen en ze verplicht zal zijn om haar op kosten middels een verzoekschrift art 1344bis/ev GER.W. een uitzettingsprocedure te starten.

Reclame

Franciscus

#4 , 10 okt 2011 21:50

:D
Verder : is er een waarborg op een geblokkeerde rekening.
Heeft betrokkene een verzekering en staat dat in het contract.
Indien niet nog een reden om huur te laten stopzetten.

De man is trouwens mededader zorg dat hij ook in het PV staat. Men heeft die toch geïdentificeerd en verhoord?
Anders dadelijk navolgend PV laten opstellen dat je ook aangifte doet tegen die man.

Eens een babbeltje gaan doen met kwartieragent zo weet je zeker wie er allemaal woont en weet die van de problemen.
Je hebt dan tevens een contactpersoon binnen de politie.

krisje1973
Topic Starter

#5 , 21 okt 2011 15:26

Ondertussen zijn we bijna 14 dagen verder.

Mijn vriendin heeft zich laten registreren als benadeelde persoon.
Huurder heeft ondertussen (22 dagen te laat) huur betaald voor oktober.
Augustus dus nog niet.
Ingebrekestelling is aangetekend en gewoon verstuurd.

Ik heb met haar afgesproken dat ik contact zou nemen met immokantoor als geinteresseerde koper om zo toch al eens te gaan kijken hoe de staat van het huis is.
Emails en telefoontjes gedaan.
Wat krijg ik vandaag te horen van immo?
Huurder neemt nooit telefoon op en belt ook nooit terug.
Het is dus ook voor hun duidelijk dat ze de verkoop tegen houdt.

Wat kan mijn vriendin hiermee doen?

Franciscus

#6 , 21 okt 2011 15:31

Wat staat er in het huurcontract over bezoeken.
Aangetekend en gewoon in gebreke stellen.
Naar (vrede)rechter. Net zoals voor de huur.

Vandebos

#7 , 21 okt 2011 16:04

Aangetekend en per gewone post onmiddellijk in gebreke stellen wegens verhinderen van verkoop pand.

Argument gebruiken in verzoekschrift om huurster te laten uitzetten, in verzoekschrift huurster (die dan wel bezetster zal worden) tegen dwangsom verplichten de afspraken wat betreft bezoeken kandidaat kopers na te leven. (eg € 500 per vastgestelde verhindering)

krisje1973
Topic Starter

#8 , 20 jan 2012 19:13

Een update

Vriendin heeft samen met immo kantoor procedure vredegerecht opgestart.
Inmiddels voorgekomen.

Omdat immokantoor het verzoekschrift heeft ingediend, was er alleen sprake van het niet kunnen bezoeken van de woning met kandidaat kopers.
Huurster moet nu op woensdag van 14u00 tot 20u00 en op zaterdag van 14u00 tot 17u00 de woning laten bezichtigen.
Voor vrederechter moet ze de achterstallen zo snel als mogelijk terug betalen (!), wat dus ook kan zeggen binnen een jaar.

Ondertussen woning bezocht als zogezegde koper.
Vreselijk vuil en slordig en enkele zware beschadigingen (ruitje uit deur) afwasmachine kapot, oven verbrand, schimmel tussen tegels badkamer enz.
Maar ze laat dus wel kandidaat kopers toe.

Huurachterstal loopt ondertussen nog steeds op.
Nog steeds achterstal van augustus, december 2011 niet betaald, januari ook niet.

Vriendin geholpen met opnieuw verzoekschift op te stellen in haar naam (en niet via immo) om uitdrijving te vragen.
Vriendin heeft nu ook kopies van de PV's van buren die reeds klacht hebben ingediend tegen haar.

Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

Franciscus

#9 , 22 jan 2012 23:11

Hoe staat het met de strafrechtelijke kant.
Heeft ze zich als slachtoffer laten registreren?

JohnD

#10 , 23 jan 2012 02:42

Vriendin geholpen met opnieuw verzoekschift op te stellen in haar naam (en niet via immo) om uitdrijving te vragen.
Vriendin heeft nu ook kopies van de PV's van buren die reeds klacht hebben ingediend tegen haar.
Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.
Immokantoor heeft hierin totaal niets te zien indien de zaak voor de vrederechter komt. Het is steeds tussen huurder en verhuurder. Wat betreft de uitzetting heeft uw vriendin bij de eerste zaak voor de vrederechter een kans gemist. Er zijn huurders die al voor veel minder door een vrederechter uit hun woning gezet werden. Zijn die fysische bedreigingen en handtastelijkheden van huurder nr. verhuurder toe wel behandeld geweest voor de vrederechter ? Die waren toch voldoende gestaafd met bewijsmateriaal ? Zou voor de vrederechter al voldoende reden kunnen zijn in elk geval voor een verbreking van het contract in het voordeel van de verhuurder.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

krisje1973
Topic Starter

#11 , 23 jan 2012 18:28

Ze heeft zich inderdaad laten registreren als benadeelde persoon.

Het voorval betreffende slagen en verwondingen komt ongetwijfeld (als het niet geseponeerd word) voor de correctionele rechtbank van Antwerpen.
Maar dit kan natuurlijk nog wel even duren.

Zaak voor vredegerecht komt voor op dinsdag 31 januari.
Zal haar aanraden om de PV's van slagen en verwondingen mee te nemen naar vredegerecht.

Franciscus

#12 , 23 jan 2012 18:52

Als er werkonbekwaamheid (arbeidsongeschiktheid) is vastgesteld wordt er (meestal) wel gevolg aan gegeven.
Heeft vriendin rechtsbijstandsverzekering /familiale
Antwerpen .... dan kan je via justitiehuis (kipdorp) of vredegerecht de adressen krijgen van de juridische infopunten (soms bij vakbond/woonwinkel/ocmw centrum)
Heb ze gevonden! had ze alleen maar op papier
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/21/5 ... zOTAw.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Bij mijn weten alleen maar in arrondissement Antwerpen

krisje1973
Topic Starter

#13 , 01 feb 2012 17:23

Een update.

Gisteren opnieuw beide partijen bij vrederechter geweest.

Huurder stond nog achter met betalen tot eergisteren.
Eergisteren, dus dag voor zitting, heeft ze ineens alles betaald!

Vriendin maaktte melding van de slagen en verwondingen.
Had hiervan de PV's bijgevoegd en registratie als benadeelde persoon.

Vrederechter meldde dat hij niet bevoegd is en zich hier enkel dient uit te spreken over de huurachterstal.
Zaak is 2 maanden uitgesteld naar 13 maart.
Huurder moet intussentijd de huur stipt op tijd betalen.

Vermoedelijk zal ze dit, als ze kan, deze 2 maand dus doen (vermoedelijk ook wel steeds een paar dagen te laat) maar nadien zal ze terug in haar oude gewoonte vervallen denken we.

Heeft het zin om op volgende zitting een advocaat mee te nemen om sterker te staan?

Word dus nog maar eens vervolgd!

JohnD

#14 , 01 feb 2012 17:46

Vrederechter meldde dat hij niet bevoegd is en zich hier enkel dient uit te spreken over de huurachterstal.
Klopt in feite.
Vermoedelijk zal ze dit, als ze kan, deze 2 maand dus doen (vermoedelijk ook wel steeds een paar dagen te laat) maar nadien zal ze terug in haar oude gewoonte vervallen denken we.
Dat kan je wel niet op voorhand weten. Afwachten is de boodschap.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”