Appartement niet aangepast aan richtlijnen 2008

Mats1988
Topic Starter

Appartement niet aangepast aan richtlijnen 2008

#1 , 28 sep 2011 13:15

Hallo,

Ik ben momenteel woonachtig in een appartement, waar op 7 oktober sowieso (op mijn vraag) een woningonderzoek gaat plaatshebben. Nu blijkt echter dat het appartement - gebouwd in 2002 - niet conform is met de richtlijnen die in 2008 werden opgelegd. Hierdoor zijn er tal van gebreken, zoals:

- Geen verluchting in badkamer en aanpalende berging mét boiler;
- Open gat op eerste verdieping tussen vloer en muur;
- Stopcontacten pal onder waterleiding wat eerder al voor kortsluiting gezorgd heeft;
- ...

Wat zouden de eventuele gevolgen voor mij en de verhuurder kunnen zijn indien inderdaad blijkt dat de richtlijnen niet gehanteerd en/of aangepast werden aan de huidige minimumeisen?

Als randillustratie, bovendien ook nog last van (met foto's te bewijzen):

- Vocht en schimmel op muren en voegen;
- Buitencoating in muur tegen indringend vocht is gewoon weg(gerot);
- Kamerdeur sluit niet omwille van geblokkeerd slot;
- Schimmel in douche;
- Door vocht afschilfering houten schrijnwerk bij deur badkamer;
- Naar aanleiding van vocht ongedierte (pissebedden, kevers, duizendpoten);
- Gaten in muur waar venster begint (waar tevens koude en ongedierte doorkomen);
- Ook bij 15 graden (sterk) gecondenseerde vensters;
- Brandblussers staan los op de grond en zijn reeds vervallen/3 jaar niet gecontroleerd;
- Elektrische schokken bij gebruik dampkap naar aanleiding van kookvocht;
- Wanneer in bovenliggende appartementen gekookt/gerookt wordt, indringende geur in onderliggend appartement;
- Naar aanleiding van vocht en schimmels ook gezondheidsproblemen.

Mijn opzegtermijn van mijn 3/6/9-contract start 1 oktober en eindigt 31 december (alsnog in het tweede jaar van het geregistreerde contract).

Tweede vraag: stel dat het appartement onbewoonbaar/ongeschikt verklaard zou worden, wat zouden dan mijn rechten en plichten in deze situatie zijn? Volgens enkele mensen met ervaring in mijn buurt zijn er namelijk effectief enkele opmerkelijke gebreken. Zij hebben eerder ook reeds een woningonderzoek gehad met onbewoonbaarheid/ongeschiktheid tot gevolg...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 28 sep 2011 15:10

Indien woning ongeschikt verklaard wordt (zo te lezen is dat het geval) moet de burgemeester
beslissen of de woning nog bewoond mag worden.
De verhuurder krijgt 2 weken de tijd om herstellingen uit te voeren.
Als woning niet bewoond mag worden moet je zo vlug mogelijk uit de woning.
Als je kan aantonen dat de gebreken tot ongeschiktheid woning al daar waren toen je
in trok is het huurcontract ongeldig en moet verhuurder alle huur gelden terug betalen plus
schadevergoeding.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mats1988
Topic Starter

#3 , 28 sep 2011 15:23

Bedankt voor uw reactie.

In de plaatsbeschrijving staat alvast "droge vochttekening muur" genoteerd. Ook werd mij verteld dat er eerder reeds werken uitgevoerd werden omwille van het vocht. Maar de plaatsbeschrijving geeft ergens dus de bevestiging.

Wat de onafgebakende verdieping, niet-te-verluchten badkamer en het stopcontact betreft, zijn de bewijzen gewoon aanwezig. En bovendien vond ik op de foto in de plaatsbeschrijving nog een donkere vlek aan op een muur die er nu niet meer is. Toch nog maar eens goed bekijken.

In alle geval is het nu afwachten tot 7 oktober... Kan ik - in afwachting - best ook door de dokter laten constateren dat de problemen van de laatste maanden aan mijn luchtwegen (enkel wanneer ik in vochtige kamer slaap) wellicht te wijten zijn aan dit vocht?

Reclame

pukje

#4 , 28 sep 2011 15:34

sowieso naar dokter gaan maar uitslag is geen bewijs dat het van woning komt ,kan
ook van vuile buitenlucht komen door b.v. auto's

Als je schokken krijgt van zuigkap en geen schakelaar valt uit dan denk ik
dat meer aan de hand is met stroom installatie.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Huren”