door- en onderverhuren ?

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

door- en onderverhuren ?

#1 , 27 sep 2011 14:18

Sinds juni 2006 verhuren we een herenhuis aan 4 personen. Ze beweerden "studenten" te zijn. (Gezien hun leeftijd, eerder "eeuwige" studenten.)
Er is een huurcontract opgesteld en ik denk dat ze dit wel hebben laten registreren. Maandelijkse huur word tot heden correct betaald.

Toen we deze week een lek lieten repareren, hebben we vastgesteld dat van de oorspronkelijke huurders er niemand meer woont.
Er zijn thans drie personen woonachtig en ingeschreven bij de bevolking, welke ons onbekend zijn en waarmee wij geen huurovereenkomst hebben.
Zij verklaren dat ze de huur hebben "overgenomen". Ze beschouwen zichzelf als een soort "collectief" !
Tevens vonden wij op het web een annonce waarin zij nog een huurder zoeken om de kosten te drukken. In het huurcontract met de vorige huurders
staat nochtans dat het verboden is onder te verhuren. Met de huidige huurders hebben we totaal geen contract. Telkens iemand van de eersten vertrok,
werd zijn plaats ingenomen door een nieuwe, zonder ons ter kennis te brengen.

We vinden dat allesbehalve een normale manier van doen en vragen ons af wat we kunnen doen. De vorige huurders hebben geen adres nagelaten.

Het huis is eigendom van onze zoon, maar daar deze in het buitenland woont doen wij het nodige alhier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje
Berichten: 567

#2 , 27 sep 2011 14:33

Het huurcontract kan je laten ontbinden omdat de huurders er niet wonen.
De bewoners hebben geen recht op verblijf(bezetters) die kunnen er ook zo uit.
Maar denk toch dat vredegerecht er tussen moet komen omdat ze ingeschreven staan.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 27 sep 2011 14:59

Werd onderverhuur verboden in kontrakt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 sep 2011 15:14

ik denk dat ze dit wel hebben laten registreren. .
Registratie wordt normaal door de verhuurder gedaan, maar het kan uiteraard ook door de huurder.
Gezien onderverhuring uitdrukkelijk in het kontrakt werd verboden, denk ik dat je er hun kan uitzetten. Zij zeggen echter dat ze het huurkontrakt hebben "overgenomen" Dat is iets heel anders, dat eigenlijk alleen maar wordt gedaan met handelshuren.
Welk soort kontrakt is het? Korte duur, 3-6-9, hoofdbewoning, studentenkot, begindatum en einddatum?

pukje
Berichten: 567

#5 , 27 sep 2011 15:36

moet de onderhuurder controleren of de verhuurder bevoegd is te verhuren ? ik denk het niet
de onderhuurder handeld in goeder trouw en valt niet te verwijten.
los ervan de onderhuurder hebben geen geldig verblijf.
de huurder die onderverhuurd kan veel schade vergoeding gaan betalen
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#6 , 27 sep 2011 22:20

De oorspronkelijke huurders boden zich aan toen het huis te huur stond. Ze verklaarden studenten te zijn. Ze wilden het huis gezamenlijk huren om reden dat dit goedkoper uit kwam dan dat ze ieder afzonderlijk een "kot" huurden, en omdat het comfort alzo veel groter was.
Er werd dan een contract opgesteld : 3-6-9, een waarborg werd gedeponeerd en ze sloten een brandverzekering af, alles ok dus.
Zoals vooreerst gemeld is nu de toestand dat de eersten allemaal weg zijn, doorverhuurd hebben zonder ons te kennen. Wel word de huur correct betaald door de "nieuwelingen".
Ondertussen denk ik ook dat hun brandverzekering niet meer in orde zal zijn want volgens mij kunt ge die niet overnemen, die zal wel op naam staan.

Als ze hun huur blijven betalen is dat voor mij ok, dan mogen ze er blijven wonen maar is dit allemaal wel wettelijk in orde ? En wat zijn de problemen die ik hiermee kan krijgen ?
In feite weten we niet echt wie er allemaal echt woont. Het is zeer moeilijk om daar iemand te pakken te krijgen.

Aan iedereen alvast dank voor de aandacht.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 27 sep 2011 23:13

Dit is wettelijk niet in orde. Wettelijk zijn de echte, dus de oorspronkelijke huurders, voor u de enige huurders. Het zijn enkel die mensen die u kunt aanspreken voor huurschade......en het niet betalen van de huur.
Ze hebben hun kontrakt nooit opgezegd. Een klassiek huurkontrakt dat niet werd opgezegd loopt eeuwig door. Ingeval van overlijden van de huurder gaat het zelfs over op zijn erfgenamen.
Zolang het bestaande huurkontrakt niet werd stopgezet kunt u de woning niet aan anderen verhuren.
U wist niet dat er andere mensen wonen. De huur werd dus gewoon verder betaald door de (echte) huurders. Kunt u ze via die bankoverschrijvingen niet opsporen?
Dan kontrakt stopzetten en nieuwe bewoners nieuw kontrakt laten tekenen op uw voorwaarden, niet op voorwaarden van de vorige huurders!!!
En er op HAMEREN dat ze het kontrakt moeten naleven (uitleggen wat aanvaarden van kontrakt inhoudt--veel mensen hebben daar niet de minste notie van) en ook dat u niet verhuurt aan een "collectief" maar enkel aan normale mensen van vlees en bloed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38734

#8 , 28 sep 2011 00:07

En waarom geen specifieke studentencontracten gebruiken?
http://www.Kotweb.be" onclick="window.open(this.href);return false;

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#9 , 28 sep 2011 00:41

Omdat het helemaal geen studenten zijn !

Terug naar “Huren”