Elektriciteit

Caelin
Topic Starter

Elektriciteit

#1 , 08 sep 2011 08:54

Best

Onlangs zijn we verhuisd van een appartementje in het centrum naar een rustigere woning buiten het centrum.
In eerste instantie leek alles in orde maar ik heb jammer genoeg niet uitgebreid de tijd genomen om de elektriciteit te controleren, voor de prijs die ze vroegen ging er wel van uit dat alles hiermee in orde zou zijn, dus niet. Ook had het immokantoor hier geen enkele opmerking van gemaakt.

In de week en half dat we hier al wonen is de elektriciteit al 3 keer uitgevallen, bij het terug gaan opzetten van de zekeringen bleek dit nog een doos te zijn van de originele bouw denk ik ( eind jaren 60 begin jaren 70). Ook heeft geen enkele stopcontactdoos aarding. In de keuken zijn er 2 met een aardingspen maar volgens de vorige huurder zouden deze niet zijn aangesloten. Nu had ik gelezen dat volgens een wet huidige normen (aarding, verliesstroomschakelaars en dergelijke) niet gelden op huizen voor '81.
Maar recentelijk (aantal jaar geleden) is het huis deels gerenoveerd geweest, ganse nieuwe badkamer + blijkbaar bijplaatsen en vernieuwen van de stopcontacten, vooral dan in de keuken en woonkamer. Had hij dan niet in de badkamer en op de nieuw bijgeplaatste stopcontacten wel de huidige normen moeten toepassen omdat dit een vezwaring + deels een vernieuwing was van het bestaande elektriciteitsnet? Vooral de badkamer baart me een beetje zorgen omdat ik daar deze week nog een stekker uittrok en de ganse socket en bedrading kwam mee de muur uit :shock: .

Heb ik een punt als ik als huurder aan men nieuwe huisbaas vraag om deze dingen toch veiliger te maken? Volgens de vorige huurder zou alles goedgekeurd zijn maar hij vertelde me ook dat diegene die dat was komen keuren een vriend was van de huisbaas dus ja is dat nog wel een objectieve keuring vraag ik me af?

Nog een ander klein punt. De voorgestelde plaatsbeschijving bevat dingen die nog niet in orde zijn. Ik zei dat ik dit niet wou tekenen zolang deze punten niet waren opgelost maar hij zei me dat ik geen andere keuze had en dat dit later nog wel in orde zou gebracht worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 08 sep 2011 08:57

Als het niet in orde is, niet tekenen. Eens die handtekening daar staat, heb jij geen poot meer om op te staan.
It's not official, unless you have it on paper.

Turaki

#3 , 08 sep 2011 14:55

Betreffende de PB: een AS versturen waarin u nogmaals wijst op de zaken die verkeerdelijk in de PB staan, en vraagt wanneer deze in orde zullen gemaakt worden. En idd nooit tekenen als het niet klopt: achteraf is het makkelijker een bijkomende PB te maken, dan voor de rechtbank bewijzen dat u niet verantwoordelijk bent.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2011 15:40

U schrijft op de plaatsbeschrijving al die dingen op die niet in orde zijn.
+ ook de electriciteit.
Aardingsstopcontacten en geen aarding zijn verboden.

pukje

#5 , 09 sep 2011 10:19

In de week en half dat we hier al wonen is de elektriciteit al 3 keer uitgevallen, bij het terug gaan opzetten van de zekeringen bleek dit nog een doos te zijn van de originele bouw denk ik ( eind jaren 60 begin jaren 70). Ook heeft geen enkele stopcontactdoos aarding. In de keuken zijn er 2 met een aardingspen maar volgens de vorige huurder zouden deze niet zijn aangesloten. Nu had ik gelezen dat volgens een wet huidige normen (aarding, verliesstroomschakelaars en dergelijke) niet gelden op huizen voor '81.
Maar recentelijk (aantal jaar geleden) is het huis deels gerenoveerd geweest, ganse nieuwe badkamer + blijkbaar bijplaatsen en vernieuwen van de stopcontacten, vooral dan in de keuken en woonkamer. Had hij dan niet in de badkamer en op de nieuw bijgeplaatste stopcontacten wel de huidige normen moeten toepassen omdat dit een vezwaring + deels een vernieuwing was van het bestaande elektriciteitsnet? Vooral de badkamer baart me een beetje zorgen omdat ik daar deze week nog een stekker uittrok en de ganse socket en bedrading kwam mee de muur uit :shock: .
Installaties van voor 81 hebben inderdaad verzachtende eisen t.o.v. de huidige regels en er zijn ook onduidelijkheden

1. stopcontacten zonder aardpin mogen in gebruik blijven
2. materiaal wat voor 81 toegelaten was mag nu nog gebruikt worden.

maar
heeft een stopcontact een aardpin dan moet die aangesloten zijn.
aansluitingen voor klasse 1 apparaten (masmachine fornuis broodtooster strijkijzer enz) moeten op een geaard stopcontact
in de keuken moeten mininaal twee geaarde stopcontacten zijn.

persoonlijk denk ik dat aarde en geaarde stopcontacten in bepaalde ruimtes verplicht is maar kan het niet
verenigen met de regel "stopcontacten zonder aardpin mogen in gebruik blijven"
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

j.demoor

#6 , 09 sep 2011 10:27

Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties 10/03/1981,B.S. 29 april 1981;gewijz. B.S.30 juni 2008 is niet toegankelijk via het internet.

Zie echter :
http://economie.fgov.be/nl/binaries/fol ... -56380.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://economie.fgov.be/nl/binaries/Lij ... -30534.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien u aantoont dat een controle noodzakelijk is om veiligheidsredenen en de verhuurder die controle door een erkende deskundige weigert dan kan u ze vorderen bij de vrederechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”