niet betalen huur

Verstraeten
Topic Starter
Berichten: 3

niet betalen huur

#1 , 15 jan 2007 13:17

Ik ben sinds vier maand de eigenaar van een appartement dat ik verhuur. Tot hiertoe had ik geen problemen met mijn huurder. Momenteel echter ontving ik nog steeds geen huur voor de lopende maand, ondanks dat in het contract staat dat de huur voor de 1e van de maand moet betaald worden. Indien dit zo voort gaat kom ik zelf in de problemen met mijn afbetaling van het appartement.
Indien de huurder nu geen huur meer betaald, wat is de procedure dan die ik moet in gang zetten als verhuurder ??
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#2 , 15 jan 2007 13:38

Niet panikeren: indien dit de eerste keer is, dan is er nog geen enkele reden om aan te nemen dat uw huurder van slechte wil is. Er kunnen ontelbare redenen zijn waarom het geld nog niet gestort is: technische storingen bij de bank, een onnozele vergetelheid, misschien moet ??n van de huurders door omstandigheden (nieuwjaar...) zelf een paar dagen langer wachten op zijn loon...

Ik denk dat u er zeker geen kwaad mee zult doen, met als eerste stap gewoon eens te bellen en het eens te vragen. Dat kan al heel wat uitklaren. Men zal u dat zeker niet kwalijk nemen, als het in het contract staat, dan is het zo. Men zal het waarschijnlijk appreci?ren dat u een informeel telefoontje verkiest boven direct een agressieve aangetekende brief of zo.

Als de betaling uitblijft, dan komen we natuurlijk in een ander verhaal. In dat geval zitten we in het klassieke verhaal: bemiddelen, ingebrekestellen, bemiddelen, dagvaarden, laten veroordelen, bewarend beslag, bemiddelen, uitvoerend beslag.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 jan 2007 08:47

?Art.1344septies.Voor de huur van woningen worden de hoofdvorderingen...inzake de invordering van achterstallige huurgelden of inzake de uithuiszetting VERPLICHT vooraf aan de rechter voorgelegd overeenkomstig de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733(=minnelijke schikking)...?(Gerechtelijk Wetboek)

Indien mondeling overleg geen klaarheid brengt,aarzel dan niet uw huurder ONVERWIJLD op te roepen in minnelijke schikking.Die procedure is kosteloos en kan aan de griffie mondeling gevraagd worden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”