Overdracht electriciteit

Qbikaris
Topic Starter
Berichten: 8

Overdracht electriciteit

#1 , 10 aug 2011 21:34

Hey,

Ongeveer een maand geleden zijn wij verhuisd naar een nieuw appartement. Bij het verlaten van ons oude appartement hebben we samen met de huisbaas de meterstanden opgenomen. Na contact met Nuon hebben zij mij de papieren opgestuurd om de verhuis te regelen. Ik heb die papiere ingevuld en voorgelegd voor ondertekening aan onze oude huisbaas. Nu doet deze echter zeer lastig en wil hij deze helemaal niet ondertekenen. Hij wil namelijk niet aangesloten zijn bij Nuon en kijkt op tegen de papierrompslomp. Gisteren is er dus via domiciliëring 100 euro afgehaald door Nuon voor het oude appartement, binnen even mag ik 90 ophoesten voor het nieuwe appartement.

Ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om - zolang hij nog geen nieuwe huurder heeft, die 100 euro te moeten blijven betalen. Is er iets dat ik hiertegen kan doen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 aug 2011 21:42

Eenvoudig, u neemt contact op met Nuon en vraagt hen eenvoudig om uw abonnement op uw oud adres op te zeggen. U geeft de meterstanden door. Indien een bezoek ter verificatie van de meterstanden nodig is (gebeurt soms) geeft u hen de contact gegevens van de eigenaar en verzoekt met hem af te spreken en u te verwittigen aangezien u niet meer op dit adres woont. Vraag de naam van de persoon die u aan de lijn krijgt en een emailadres of faxnummer waarop u dit gesprek en het verzoek tot afsluiting van het abonnement schriftelijk kan bevestigen. Dan heeft u een bewijs mocht dat later nodig blijken.

Saar_
Berichten: 67

#3 , 11 aug 2011 10:15

Neem sowieso contact op met Nuon. Het is mogelijk een eenzijdig ingevuld verhuisdocument in te vullen bvb huurder vertrokken met de noorderzon, verhuurder die niet meewerkt, .... Hierna wordt een procedure gestart (problematische verhuis) waarbij de intercommunale verwittigd wordt en een brief verstuurd wordt met het verzoek aan de nieuwe bewoner van het adres zich kenbaar te maken en een energiecontract af te sluiten. De facturatie op naam van de oude bewoner wordt dan sowieso gestopt. Indien er geen nieuwe bewoner zich kenbaar maakt, neemt de intercommunale de nodige stappen dwz dat er iemand langsgaat en indien nodig een VREG-document invult waarin de nieuwe bewoner kiest voor een leverancier of de levering elektriciteit gestopt wordt.

Het is trouwens helemaal geen noodzaak voor de nieuwe bewoner (huisbaas) om dezelfde leverancier te kiezen. Hij kan dit gewoon aanduiden op het verhuisdocument (dit is wettelijk verplicht cfr wet Freya Vandenbossche). Hou er wel rekening mee dat een verhuis binnen de 10 dagen moet aangegeven worden. De energieleverancier behoudt het recht om nog gedurende 45 dagen na melding verhuisdocument (geloof ik, maar van de termijn ben ik niet 100% zeker) afhoudingen te doen van het maandbedrag bij een laattijdig doorgegeven verhuis. Dit wordt wel rechtgezet op de eindafrekening nav de doorgegeven meterstanden. Los dit dus zo snel mogelijk op!

@ Vandenbosch: een telefonische melding hiervan wordt NIET aanvaard! Volgens mij door geen enkele leverancier.
Laatst gewijzigd door Saar_ op 11 aug 2011 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 11 aug 2011 12:36

Klopt. Een prachtig volledig antwoord.

Saar_
Berichten: 67

#5 , 11 aug 2011 12:41

Thx, qua wetgeving kan ik helaas geen sluitende antwoorden geven, hoewel ik dit nog graag zou willen studeren, maar qua energietopics kan ik mijn steentje nog bijdragen als werkneemster van zo'n firma ;) Niemand die toevallig een secretaresse nodig heeft met een brede basiskennis van recht regio Limburg? Haha!

Terug naar “Huren”