Beschadiging pand - hoe verhuurder tot actie aanzetten?

Jolan
Topic Starter

Beschadiging pand - hoe verhuurder tot actie aanzetten?

#1 , 28 jul 2011 02:18

Sinds april dit jaar huur ik een appartement. Na enkele weken ontdekte ik dat er bij regenweer een zeer luid gedruppel opstijgt uit de slaapkamermuur, vaak luid genoeg om gewekt te worden. Uit eigen onderzoek (bevragingen van de medebewoners en de buren, en het feit dat de vorige huurster sinds enkele jaren in de woonkamer leek te slapen) heb ik kunnen concluderen dat het waarschijnlijk gaat om een gat in de buitenmuur ter hoogte van mijn slaapkamer, waardoor regenwater naar binnen kan stromen.

Reeds meer dan een maand geleden heb ik dit aan de verantwoordelijken van het pand laten weten, maar ik heb nog geen respons gekregen. Nadat ik daarnet wederom was wakkergeregend, heb ik nogmaals een bericht gestuurd met de vraag om dit fenomeen te onderzoeken. Mijn ervaringen van de afgelopen maanden met het immokantoor in acht genomen, vrees ik echter dat het lang zal duren alvorens ik respons krijg, àls men mij al met een reactie wil eren. Of ze dan ook nog eens iets aan de situatie willen doen schat ik nog pessimistischer in.

Zouden er mogelijkheden voorhanden zijn om de verantwoordelijken van het pand meer onder druk te zetten om deze situatie aan te pakken? Voor hen maakt het waarschijnlijk minder uit, maar mijn nachtrust en gezondheid komen wel in het gedrang.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 jul 2011 08:39

Aangetekend schrijven zenden met daarin een verwijzing naar de eerdere meldingen en het verzoek u binnen de drie weken te laten weten wanneer dit probleem binnen de zes weken na de bouwstop zal aangepakt worden. Dat dit schrijven bij gebrek aan respons geldt als enige en definieve ingebrekestelling en u zich dan ook nadien verplicht zal zien zonder verdere voorafgaandelijke waarschuwing de woningdienst een inspectie te laten verrichten en middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. Bij vonnis de reparatie tegen dwangsom te bekomen.

Is het pand eigendom van het kantoor of vertegenwoordigen ze een eigenaar?

Jolan
Topic Starter

#3 , 14 aug 2011 04:09

Excuses voor het zeer late antwoord, het leek er even op dat er toch schot in de zaak zat.

Het kantoor is, voor zover ik kan opmaken, geen eigenaar van het pand.

Na mijn laatste e-mail is een vertegenwoordiger van het kantoor langs geweest. Zij heeft foto's genomen van de buitenmuur waarop absoluut geen beschadigingen te zien waren. Ik ben dan zelf ook eens op het dak geklommen om dit te dubbelchecken, en die foto's bleken van de appartementen op de 4e en 5e verdieping te zijn, niet van de 3e waar ik woon. Ter hoogte van mijn slaapkamer blijkt een soort richel te zijn waarop een berg mos staat die voor zover ik heb kunnen opmaken een heel stuk van de mortel tussen de stenen heeft weggevreten, en ik vermoed dat er daardoor water binnensijpelt.

Sinds ik die foto's en de uitleg heb doorgestuurd (afgelopen dinsdag) heb ik van het kantoor geen zucht meer gehoord.

Tot nog toe heb ik dus enkel een vermoeden van beschadiging, maar geen bewijs (ik kan het stuk bemoste muur niet bereiken om het in detail te bestuderen, en foto's bieden geen uitsluitsel). Volstaat dit vermoeden om een ingebrekestelling op te bouwen?

Reclame

Vandebos

#4 , 14 aug 2011 10:43

Pleeg dinsdag een telefoontje naar het kantoor. Die respons of het gebrek eraan kan je dan opnemen in je brief. Je zal wel naar de eigenaar dienen te schrijven of diegene die zich in het contract als verhuurder heeft opgesteld.

Terug naar “Huren”