Beroepsmogelijkheid vredegerecht

vtec
Topic Starter

Beroepsmogelijkheid vredegerecht

#1 , 25 jul 2011 16:32

Als een huurder bij verstek wordt veroordeeld door de vrederechter (reden : achterstal), nadien verzet aantekent en de vrederechter dit verzet ongegrond verklaart en afwijst (met een vonnis), is de zaak dan gedaan? Zijn er dan nog beroepsmogelijkheden?

Nog een vraag over de hoogte van de RPV : stel de totale advocaatkosten om tot het vonnis te komen = X; gevraagde RPV = 1/2de X; toegekende RPV = 1/6de X; is dit courant? Persoonlijk vind ik het laag, gezien tegenpartij zitten rekken heeft, waardoor de zaak ettelijke keren is voorgekomen en mijn advocat dus ook telkens mocht opdraven....

Dank voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2011 16:38

bij verstek kom je terug bij de zelfde rechtbank
waarom is dit niet aangenomen door de vrederechter ..... was u niet in kennis of had u uw kat gestuurd wat was de reden???

vtec
Topic Starter

#3 , 25 jul 2011 16:41

(voor het goede begrip - ik werd in mijn gelijk gesteld als VH)
Argumenten tegenpartij werden door de vrederechter niet aanvaard, vandaar de bevestiging van het verstekvonnis

Weet U meer of tegenpartij nu nog verder kan procederen / de zaak rekken?

Reclame

scorpioen

#4 , 25 jul 2011 16:54

Tegen het vonnis dat op verzet gewezen werd kan hoger beroep worden aangetekend bij de rechtbank van eerste aanleg als het bedrag van de betwisting hoger is dan 1240 euro.

Het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding is niet afhankelijk van wat u aan uw advocaat moet betalen. De bedragen zijn afhankelijk van de waarde van het geschil, met een basisbedrag waarvan de rechter op gemotiveerde wijze, op aanvraag van een partij, kan afwijken. Zie KB 26/10/2007.

vtec
Topic Starter

#5 , 25 jul 2011 22:14

Vraag voor Moderator Vandebos : heeft U het al meegemaakt dat in dergelijk geval (bij verstek veroordeeld - verzet aangetekend - uiteindelijk in het ongelijk gesteld per vonnis) de huurder nog verder blijft proberen? Bedrag van de betwisting is hoger dan 1.240€ (achterstal + bezettingsvergoeding die nu loopt + RPV), maar ik dacht begrepen hebben dat 1ste aanleg een dure zaak is voor wie dit aanspant.

De facts & figures zijn dermate - en ik ben een VH met veel geduld / empathie en behandel andere mensen zoals ik ook graag zou behandeld worden - dat er inhoudelijk 'op een hoger rechtsniveau' naar mijn mening weinig twijfel over kan bestaan. Ik citeer : nog nooit op tijd betaald, achterstal laten oplopen tot 6 maanden (toen werd het verstekvonnis uitgesproken); tijdens de verzetsprocedure de achterstal weer laten oplopen tot 3 maanden ondanks loze beloften elke keer de zaak weer voorkwam. De vrederechter was er helemaal klaar mee

Franciscus

#6 , 25 jul 2011 22:36

Hebt u het vonnis al laten betekenen één maand na betekening kan je het laten uitvoeren en betrokkene via uitzettingsprocedure uit appartement zetten.
Uw advocaat weet hoe dit moet.

vtec
Topic Starter

#7 , 25 jul 2011 22:54

Mijn raadsman heeft dit idd. al gedaan, maar ik had graag geweten of in beroep gaan tegen dgl. vonnis vaak gebeurt of niet & met welke kans op succes. Dat ik niet alles waar ik recht op heb zal terugzien, heb ik al ingecalculeerd en aanvaard, maar ik zou graag zo snel mogelijk dit hoofdstuk afsluiten.

Vandebos

#8 , 25 jul 2011 23:24

Scorpioen gaat je daar makkelijker op kunnen antwoorden. Persoonlijk met eigen vastgoed heb ik het nog niet meegemaakt en normaliter gaat er geen jaar voorbij zonder een geding waar ik de verbreking en uitzetting vraag en krijg.

Gelet op de gegevens door u verstrekt acht ik de kans bijzonder klein dat ze naar Eerste Aanleg zouden gaan en/of daar in het gelijk gesteld worden.

vtec
Topic Starter

#9 , 26 jul 2011 00:01

Bedankt voor de antwoorden/adviezen; ik had deze vragen ook aan mijn raadsman kunnen stellen, maar gezien ik zelf 90% van zijn 'conclusies' heb geschreven :evil: wou ik hier toch even de vraag opwerpen als 2nd opinion. Zeker gezien ik dit louter kunnen doen heb dankzij de kennis/informatie die ik hier op dit zeer interessante forum heb kunnen vergaren :D

Terug naar “Huren”