Rechtszaak aanspannen voor dummies

wim1982
Topic Starter

Rechtszaak aanspannen voor dummies

#1 , 22 jul 2011 13:17

Hallo,

Ik zit met een kwestie die niet opgelost raakt en waarvan ik met zekerheid 100% sterk in mijn schoenen sta. Een aangetekend schrijven is reeds verstuurd en de termijn loopt binnenkort af.

Het gaat om het vorderen van een huurwaarborg. De persoon in kwestie heeft reeds de huurwaarborg gestort maar moet me nog de intresten. Dit stond ook vermeldt in mijn aangetekend schrijven. Volgens mij beschik ik over alles om een rechtszaak bij het vredegerecht te openen. De intresten heb ik ondertussen zelf uitgerekend adhv de wettelijke intrestvoet die ieder jaar geldig was (gaat om een periode van 9 jaar, in het begin was dit 7%, nu nog 3,75) en het gaat om een bedrag van 480 euro. Dit is eigenlijk een beetje een boete van een paar 100 euro aangezien het bedrag veel kleiner geweest zou zijn mocht er in 2003 een huurwaarborg rekening geopend zijn.

Ik hou rekening met het scenario dat ze dus niet overgaat tot betaling.

Wat is de eerste stap die ik moet nemen om een zaak te openen? We zijn beiden woonachtig te Gent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wim1982
Topic Starter

#2 , 22 jul 2011 13:19

Moet er nog een 2de aangetekende brief verstuurd worden waarin ik wijs op het feit dat de voorwaarden niet voldaan zijn? Alles staat duidelijk in de eerste brief.

j.demoor

#3 , 24 jul 2011 09:12

“Art.10...§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt. Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘De intresten heb ik ondertussen zelf uitgerekend adhv de wettelijke intrestvoet’

Tegen de wettelijke rentevoet kan slechts vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid. Voordien is slechts de gemiddelde rentevoet van de financiële markt van toepassing te vragen aan uw bank.

Indien uw eerste in gebreke stelling correct was dan is een tweede niet vereist.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”