Wanbetaler

NieWaagtNieWint
Topic Starter

Wanbetaler

#1 , 05 jul 2011 23:30

Ik heb een huurder sedert 1 april (huurcontract van één jaar). Ze heeft juni en juli niet betaald. Is blijkbaar ook niet van plan te betalen (komt steeds met verzinsels). Ik maande haar diverse malen aan en stuurde een aangetekend schrijven. Geen reactie. Gezien ik ook geen confirmatie van de bank kreeg van de waarborg (waarde: twee maandhuren) en door haar herhaalde verzinsels ("ík betaal morgen"edm) ben ik gaan navragen: blijkbaar is die ooit gecreërde rekening opgegeven (bij gebrek aan storting). Ze loog me dus ook voor. Ik wens nu zo vlug als mogelijk het contract stop te zetten. Hoe kan ik dit het vlotste en het goedkoopste doen ? Want ik heb de centen van de huur wel hard nodig om mijn eigen rekeningen te betalen!

Mij lijkt het het beste dat ik via een deurwaarder haar onmiddellijk dagvaard en aanstuur op ontbinding contract, uitzetting, betaling achterstal en schadevergoeding. Is dit de juiste, meest efficiente weg? Ik wens geen tijd meer te verliezen en zo vlug als mogelijk een correcte nieuwe huurder te vinden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 jul 2011 01:46

Middels een verzoekschrift 1344bis/ev Ger w de zaak aanhangig maken op het vredegerecht. Indien u eenvoudig 1344 ingeeft als zoekopdracht krijgt u talloze posts die de exact werkwijze omschrijven. In de link (ver)huurder in onderschrift vindt u tevens een voorbeeld terug van dit type verzoekschrift. Deurwaarder is niet nodig... Lees de informatie folders eens degelijk door die u onder dezelfde link vindt.

NieWaagtNieWint
Topic Starter

#3 , 06 jul 2011 17:04

Ok, dank U voor de info. Ik duik er als leek in en ga die weg bewandelen! Hopelijk duur dit geen ettelijke máánden meer!

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2011 19:41

Een tip voor als u een volgende huurder aanneemt: Zorg dat huurwaarborg en eerste maand huur betaald zijn VOOR huurder de sleutels krijgt van de woonst. Dan heb je alvast deze HWB al in handen.

Vandebos

#5 , 06 jul 2011 20:38

Indien er bijkomende vragen zijn, je weet waar terecht. :)

NieWaagtNieWint
Topic Starter

#6 , 16 jul 2011 16:38

@Mava105 : absoluut! ... een dure leerschool!

NieWaagtNieWint
Topic Starter

#7 , 21 okt 2011 19:39

Hier ben ik na ettelijke maanden... Alles volgens "het boekje"gedaan; vonnis is betekend en na 26 oktober kan ik de huurdster er laten uitzetten. Ondertussen lopen haar schulden op tot 5.000 euro. Ik kreeg contact met OCMW, waar huurdster in schuldbemiddeling is. Blijkbaar doet huurdster "inspanningen"om ietst anders te huren, maar vond tot nu toe niets. Hun voorstel is nu om haar -mits betaling van de huur van november plus 50 euro (als "eerste afbetaling van de achterstand") nog november te laten huren, zodat ze iets anders vindt...
Ik hou dit voorstel in beraad en wil me informeren vooraleer ik beslis.
Ik wil nl onder geen enkel beding een "nieuw huurcontract"met haar aangaan door haar er niet onmiddellijk uit te zetten ( om weer de ganse procedure te moeten doorlopen als ze niet betaalt....-; Anderzijds wil ik een goede verstandhouding met de schuldbemiddelaar, want als ze met de noorderzon verdwijnt kan ik het wel op mijn buik schrijven...

Wat zijn mijn risico's als ik op dit voorstel inga?
Ik vind het voorstel een beetje licht trouwens... gezien het ocmw een oplossing moet vinden als zij dit niet doet... Als ik er op zou ingaan zou ik minstens willen dat ze mij de twee maand huurwaarborg plus november betaalt. Heeft iemand een beter idee? Of is het ronduit dom in te gaan op het voorstel?

roharro

#8 , 21 okt 2011 19:44

Mijn standpunt zou zijn: eerst ALLE achterstand betalen. Zoniet opdonderen. Persoonlijke ervaring leert me immers dat u anders nog verder naar AF gaat. Die 5 000 EUR ziet u toch nooit verschijnen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#9 , 21 okt 2011 21:40

Twee woorden: Buiten ermee.

U bent geen ocmw.

vtec

#10 , 21 okt 2011 23:21

Mijn standpunt zou zijn: eerst ALLE achterstand betalen. Zoniet opdonderen. Persoonlijke ervaring leert me immers dat u anders nog verder naar AF gaat. Die 5 000 EUR ziet u toch nooit verschijnen.
als een huurder een collectieve schuldenregeling verkrijgt (vonnis rechtbank), kan hij dan nog uitgezet worden door een vonnis van de Vrederechter? Ik heb een gelijkaardig geval waarbij men aanstuurt op betaling van de "lopende" huur via loonbeslag en een afbetalingsplan van de "achterstallige" huur.
In mijn geval werkt de huurder (en heeft een meer dan degelijk inkomen als vakman), maar heeft een ongelofelijk gat in zijn hand, hence de schuldenregeling...

Vandebos

#11 , 21 okt 2011 23:55

Als de volledige huur middels een loonbeslag kan betaald worden en er een afbetaling is van de achterstallen die de opgelegde termijnen en bedragen respecteert zal het practisch onmogelijk zijn een uitzetting te bekomen. Tenzij de huurder het pand aan het slopen is.

NieWaagtNieWint
Topic Starter

#12 , 22 okt 2011 10:22

't ja.. bedankt voor de extra vraag aan vtec en antwoord van moderator. Zo zie ik het landschap waarin ik terecht gekomen ben. Ik dacht immers áls ze november betaalt en twee maanden garantie en weg is voor einde november is het een win win: ik hoef geen 1000 euro aan een deurwaarder om haar eruit te zetten (1000 euro die ik toch nooit van haar zal krijgen) en de schulden tov mij minderen (áls ze 1000 euro garantie betaalt).
Het OCMW moet toch een oplossing zoeken als ze eruit gezet wordt? Zij zal opnieuw een garantie moeten neerleggen; schieten zij dat niet voor tov haar ? (wat zij met stukjes terug eisen?...)
Of is dit té logisch vanuit mijn begrip "schuldenbemiddeling" ?...

NieWaagtNieWint
Topic Starter

#13 , 22 okt 2011 10:37

Door de reactie van Vandebos nog eens te lezen, heb ik nog een vraag.
Ik heb een vonnis, waarin staat dat ik haar er uit kan zetten (6 september). Het contact met het OCMW verliep informeel tot nu toe ( à la limite weet ik niets van schuldbemiddeling en weet ook niet of dit door een vonnis geregeld is vóór of na het vonnis van uitzetting). Verandert dit iets aan de zaak?
Als inderdaad bovenkomt dat ze een derg. schuldbemiddeling heeft, geldt dit vonnis nog? En zijn die data van belang? (wellicht wel?..) Het kan toch niet zijn dat het OCMW b.v. aanstuurt op één maand verlenging, om nadien te kunnen zeggen "sorry Uw huurder heeft schuldbemiddeling U kan ze er niet uit zetten?' Dit zou toch wel erg zijn!?!... Deze vragen uit puur juridische interesse, want ik denk dat ik weet wat ik ga doen!

Vandebos

#14 , 22 okt 2011 12:19

Een collectieve schuldbemiddeling is heel wat anders dan een een schuldbemiddeling door een OCMW. Dit eerste wordt opgestart door een rechtbank die bij vonnis een schuldbemiddelaar aanstelt wiens mandaat bij wet wordt geregeld en beschermd. In ruil voor de strenge regels aan hem opgelegd krijgt de schuldenaar voor de looptijd van de collectieve bescherming tegen zijn schuldeisers die in dit systeem zijn opgenomen.

Een schuldbemiddeling van een OCMW is een vrijwillige poging van de schuldenaar waarbij vanwege het gebrek aan verplichting om de bemiddeling te respecteren ook geen bescherming geniet.

U heeft een uitvoerbare titel die werd betekend en die u aldus eerstdaags kan laten uitvoeren. Persoonlijke ervaring leert me dat een schuldenaar in de overgrote meerderheid van de gevallen altijd een schuldenaar zal blijven en dat de kosten zolang er niet wordt opgetreden altijd zullen blijven oplopen. Vandaag wordt er betaald en morgen weer niet meer, dan nog eens 80% van een maandhuur, dan weer 75% dan weer niets en op het einde van het jaar heeft deze persoon u alweer meer gekost dan de uitdrijving zou kosten en zit hij bovendien nog steeds in het pand waar u wel ondertussen belastingen, verzekeringen en grondlasten voor betaalt.

De eerste keer, in 2001, dat ik iemand moest laten uitzetten heeft dit me een paar slapeloze nachten gekost; het betrof een gezin met een 8 jarig kind. Op het einde van de dag kom je echter tot het besef dat men tracht emotionele chantage met je te spelen dmv het "trauma" van uitzetting. Op het einde van de dag besef je echter dat er daar mensen zijn die geen respect hebben voor het vertrouwen dat je hen gunt met jouw investering, met jouw werk of met het akkoord dat je met hen hebt gesloten.

Voor je eigen gemoedsrust en op termijn ook voor de huidige bewoner, is die korte pijn nog altijd de beste, hoe langer dat je een dergelijke zaak laat aanslepen hoe pijnlijker, zowel emotioneel als financieel, voor iedereen.

Iedereen kan in een financieel moeilijke periode terechtkomen, maar maak dan bindende afspraken met je schuldeiser en respecteer deze. Dat is de kans die iedere huurder bij mij krijgt. Vanaf het ogenblik dat deze ze niet meer respecteert is het voor mij ook gedaan; een 1344 naar de vrederechter met uitzettingsverzoek, alle bewijzen erbij en 30 dagen na betekening komt de deurwaarder helpen als je nog niet weg bent. Er zijn meer dan genoeg kandidaat-huurders die wel het vertrouwen van een woning van minimum €150.000 waard zijn en dat jaar in, jaar uit, iedere maand opnieuw,bewijzen.

De vraag van vtec ging over wat als je een uitzettingsprocedure wenst te starten terwijl er al een collectieve is die je schuldeis omvat en waarvan de constructie dermate is dat dat de schuld enkel kan afnemen. Dat is een zaak die je nooit gaat winnen; de schuldenaar is voor zijn bestaande schulden immers reeds beschermd en de meeste vrederechters zullen die bescherming uitstrekken over het woonrecht.

JPV

#15 , 22 okt 2011 21:12

dat laatste vind ik dan ook maar terecht (waarbij ik niet wil ezggen dat jij dat niet terecht vindt ;)), op voorwaarde dat de schulden correct afgebouwd worden. dat lijkt me te behoren tot de étweede kans" die je zelf aan de huurder ook gunt in je vorige alinea. Mensen die echter hun collectieve bewust niet naleven, daar heb ik geen respect voor.

Terug naar “Huren”