#14 , 22 okt 2011 12:19
Een collectieve schuldbemiddeling is heel wat anders dan een een schuldbemiddeling door een OCMW. Dit eerste wordt opgestart door een rechtbank die bij vonnis een schuldbemiddelaar aanstelt wiens mandaat bij wet wordt geregeld en beschermd. In ruil voor de strenge regels aan hem opgelegd krijgt de schuldenaar voor de looptijd van de collectieve bescherming tegen zijn schuldeisers die in dit systeem zijn opgenomen.
Een schuldbemiddeling van een OCMW is een vrijwillige poging van de schuldenaar waarbij vanwege het gebrek aan verplichting om de bemiddeling te respecteren ook geen bescherming geniet.
U heeft een uitvoerbare titel die werd betekend en die u aldus eerstdaags kan laten uitvoeren. Persoonlijke ervaring leert me dat een schuldenaar in de overgrote meerderheid van de gevallen altijd een schuldenaar zal blijven en dat de kosten zolang er niet wordt opgetreden altijd zullen blijven oplopen. Vandaag wordt er betaald en morgen weer niet meer, dan nog eens 80% van een maandhuur, dan weer 75% dan weer niets en op het einde van het jaar heeft deze persoon u alweer meer gekost dan de uitdrijving zou kosten en zit hij bovendien nog steeds in het pand waar u wel ondertussen belastingen, verzekeringen en grondlasten voor betaalt.
De eerste keer, in 2001, dat ik iemand moest laten uitzetten heeft dit me een paar slapeloze nachten gekost; het betrof een gezin met een 8 jarig kind. Op het einde van de dag kom je echter tot het besef dat men tracht emotionele chantage met je te spelen dmv het "trauma" van uitzetting. Op het einde van de dag besef je echter dat er daar mensen zijn die geen respect hebben voor het vertrouwen dat je hen gunt met jouw investering, met jouw werk of met het akkoord dat je met hen hebt gesloten.
Voor je eigen gemoedsrust en op termijn ook voor de huidige bewoner, is die korte pijn nog altijd de beste, hoe langer dat je een dergelijke zaak laat aanslepen hoe pijnlijker, zowel emotioneel als financieel, voor iedereen.
Iedereen kan in een financieel moeilijke periode terechtkomen, maar maak dan bindende afspraken met je schuldeiser en respecteer deze. Dat is de kans die iedere huurder bij mij krijgt. Vanaf het ogenblik dat deze ze niet meer respecteert is het voor mij ook gedaan; een 1344 naar de vrederechter met uitzettingsverzoek, alle bewijzen erbij en 30 dagen na betekening komt de deurwaarder helpen als je nog niet weg bent. Er zijn meer dan genoeg kandidaat-huurders die wel het vertrouwen van een woning van minimum €150.000 waard zijn en dat jaar in, jaar uit, iedere maand opnieuw,bewijzen.
De vraag van vtec ging over wat als je een uitzettingsprocedure wenst te starten terwijl er al een collectieve is die je schuldeis omvat en waarvan de constructie dermate is dat dat de schuld enkel kan afnemen. Dat is een zaak die je nooit gaat winnen; de schuldenaar is voor zijn bestaande schulden immers reeds beschermd en de meeste vrederechters zullen die bescherming uitstrekken over het woonrecht.