Probleem met verhuurder

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

Probleem met verhuurder

#1 , 29 jun 2011 16:29

Hoi,

We hebben een 3/6/9-contract en hebben onze opzeg gegeven. De huur eindigt nu op 30/06. We moeten, aangezien de opzeg in het derde jaar is, een maand opzegvergoeding betalen. Hiermee zijn we dan ook volledig akkoord. Maar nu begint de huisbazin moeilijk te doen over de staat van het appartement. Ik ga even proberen een lang verhaal kort te maken. Mochten jullie nog vragen hebben, hoor ik het graag.

- We nemen de huur over van een vriendin van ons die er slechts 6 maanden gewoond heeft. Zij heeft een door haar ondertekende plaatsbeschrijving.
- We tekenen een nieuw huurcontract op onze naam en dit werd ook geregistreerd. We hebben echter nooit een plaatsbeschrijving getekend.

Onze kat had het behang van een muur beschadigd. In plaats van dit op te lappen, wouden we het appartement fatsoenlijk achterlaten en de muur opnieuw behangen. We hebben dan ook het volledige behang van de muur gestript en zijn nieuw behangpapier gaan kopen.
Vandaag is de huisbazin echter - zonder onze toestemming - binnen geweest met een professionele schilder. Ze heeft toen tegen iemand die er aan het poetsen is gezegd dat we de muur niet meer moesten behangen. Ze had graag dat dit door een 'professional' gedaan werd. Voorts wil ze ook in heel de trappenhal (appartement heeft 3 verdiepen) nieuw behangpapier aangezien er strepen op de muur staan. Dit is over de hele muur van boven tot onder, er staat ook een vuile handafdruk op een plek waar we niet eens bijgeraken. Volgens ons is dit dus NIET door ons gedaan.

Voor de rest was ze al moeilijk aan het doen over de staat van de tapijten. Hiervan staat ook niks in de plaatsbeschrijving die de vriendin getekend had. Hier kunnen wij dan toch onmogelijk aansprakelijk voor gesteld worden. Toch? We willen zelfs een toegeving doen en zelf het vast tapijt nog verwijderen en opnieuw leggen, maar ik veronderstel dat ze hier ook weer een 'professional' voor zal eisen.

Vervolgens deed ze moeilijk over de staat van het toilet. Het toilet was heel vuil (een huisgenote die een afkeer had van poetsen woonde er op het laatst 3 maanden alleen). Dit had ze gezien toen ze de eerste keer kwam kijken met het immokantoor. Dit heb ik echter volledig opgepoetst en ziet er gloednieuw uit. Echter doet ze nu moeilijk omdat ze weet hoe het er heeft uitgezien.

Tenslotte is een volgende struikelblok de badkamer. Hier hebben we de siliconen volledig uitgeschuurd en vervangen omdat er wat schimmel opstond. Nu begint ze te zeuren dat de voegen vroeger toch wel witter waren. Zucht...

Ik denk niet dat wij 's werelds onredelijkste mensen zijn, maar de huisbazin wil er nog zoveel mogelijk geld of een volledig vernieuwd appartement uitslaan. Hoe kunnen wij ons het beste indekken? Volgens mij, mochten we dit voor het vredegerecht moeten uitvechten, heeft de huisbazin sowieso geen poot om op te staan aangezien er geen plaatsbeschrijving op onze naam is. Klopt dit? Behangen we best nog die muur die we gestript hebben of laten we dit best zo? Of gaan we dan vandaag best langs om op papier te laten zetten dat ze niet wil dat we dit doen? Contacteren we best nu al een advocaat of wachten we best tot we morgen iets officieel weten? Dit gaat nog echt een miserie worden, denken we...

Alvast bedankt voor jullie mening!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 jun 2011 16:36

Gezien jullie een huurovereenkomst hebben op jullie naam, en geen PB op jullie naam, kan de verhuurder u geen schade aanrekenen. De PB moet op uw naam staan en ook door u voor akkoord ondertekend zijn.
Tevens diende de PB, samen met de huurovereenkomst, geregistreerd te zijn. Jullie kunnen dus zo vertrekken.

Fore
Berichten: 1298

#3 , 29 jun 2011 17:08

Huisvredebreuk:
Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

Art. 440. De gevangenisstraf is zes maanden tot vijf jaar en de geldboete honderd frank tot vijfhonderd frank, indien het feit gepleegd wordt, hetzij op een vals bevel van het openbaar gezag, hetzij in de kledij, hetzij onder de naam van een van haar agenten, hetzij met vereniging van de volgende drie omstandigheden :
Dat het feit wordt gepleegd bij nacht;
Dat het wordt gepleegd door twee of meer personen;
Dat de schuldigen of een van hen wapens bij zich hebben.
Kan u bewijzen dat de verhuurder in het huis is geweest? Indien nee: klacht neerleggen tegen onbekenden

Zijn er voorwerpen verplaatst?

dan komt er (dacht ik) ook nog eens poging tot diefstal bij
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

#4 , 29 jun 2011 17:36

Huisvredebreuk:
Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

Art. 440. De gevangenisstraf is zes maanden tot vijf jaar en de geldboete honderd frank tot vijfhonderd frank, indien het feit gepleegd wordt, hetzij op een vals bevel van het openbaar gezag, hetzij in de kledij, hetzij onder de naam van een van haar agenten, hetzij met vereniging van de volgende drie omstandigheden :
Dat het feit wordt gepleegd bij nacht;
Dat het wordt gepleegd door twee of meer personen;
Dat de schuldigen of een van hen wapens bij zich hebben.
Kan u bewijzen dat de verhuurder in het huis is geweest? Indien nee: klacht neerleggen tegen onbekenden

Zijn er voorwerpen verplaatst?

dan komt er (dacht ik) ook nog eens poging tot diefstal bij

De verhuurster heeft aangebeld terwijl er mensen aan het poetsen waren. Ze heeft dus geen valse sleutels of dergelijke gebruikt. We willen het trouwens ook niet op de spits drijven. We wouden enkel zeker zijn dat de verhuurster ons niet kan laten opdraaien voor alle kosten (allé, wat zij kosten vindt), want het ziet er niet naar uit dat ze inschikkelijk zal zijn. We gaan morgenochtend sowieso even langs het registratiekantoor om ook even na te kijken wat er precies geregistreerd is. Dit hadden we veel eerder moeten doen, maar mijn vriend is soms veel te goed voor deze wereld en verwacht nooit iets slechts van iemand en ik ben intussen bevallen van een prachtig zoontje, dus so little time, so much to do...

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 29 jun 2011 19:37

Gelet op het ontbreken van een plaatsbeschrijving zal het voor mevrouw byzonder moeilijk worden om schade aan te tonen. Als jullie die muur in hetzelfde soort behang netjes herbehangen kan ze kan hier juist door dat gebrek weinig tegen ondernemen.

Dominiek
Berichten: 20

#6 , 29 jun 2011 20:27

Zelfs al HAD je een plaatsbeschrijving dan nog geldt dat "slijtage van normale levensomstandigheden" niet telt (zoals vb je mat)
zolang jij daar woont kan ze geen expert sturen om het "te repareren" zonder jouw toestemming.Maar ze heeft geen plaatsbeschrijving.
Volgens wat ik geblokt heb uit de huurwet(verbeter mij aub indien ik fout ben :) )zal zij een expert moeten aanstellen om het te controleren(op haar kosten).Ze zal ook bewijs moeten leveren van hoe het pand zogezegd was(maar dan wel recente fotos)
Maak je nog niet druk over rechtzaken-verhuurders zijn sinds kort VERPLICHT eerst een "verzoenende poging" bij de gerechtsgriffier aan te vragen van het vredegerecht van uw arrondisement.Deze "verzoenende poging" heeft een lage kost. Schijnt dat het in het leven werd geroepen om inderdaad mensen te ontmoedigen elkaar bij het minste voor de rechtbank te dagen( dat trouwens duur is en reeds verzadigd is van het werk)

succes met jullie kindje en met jullie probleem :)

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 29 jun 2011 22:06

Kleine correctie de verzoeningspoging werd in het leven geroepen om de drempel naar het vredegerecht toe te verlagen. Zij is gratis. Sedert kort, een goede twee jaar, is specifiek voor huurgeschillen de situatie nogmaals aangepast aangezien teveel gedaagden hun g** veegden aan een oproep tot verzoening en dager hierdoor meerdere weken verloor eer er een geding kon worden gehouden. Speciaal hiervoor werd Procedure art 1344 bis ger w in het leven geroepen waarbij in een huurgeschil er wordt opgeroepen tot verzoening en er bij gebrek aan verzoening onmiddellijk wordt overgegaan tot inleiding van het geding. De kostprijs is €35 tot €45, afhankelijk van wat gemeente rekent voor de woonstbewijzen.

Dit geldt trouwens eveneens voor huurders...

Dominiek
Berichten: 20

#8 , 29 jun 2011 22:10

Ziezo eindelijk correct geïnformeerd!
danku Vandebos :)

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 29 jun 2011 23:18

Huisvredebreuk is er (spijtig :mrgreen: ) genoeg niet als men iemand binnenlaat, ook als dat is gebeurd door te kuisploeg...
maar lees aub eens deze brochure
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan de raadgevingen van vandebos.
Een expert die zij aanduidt heeft nul en generlei waarde waarde want is niet tegenstelbaar aan u. (net zo min als uw deskundige aan haar)
Het is een rechter die de deskundige aanstelt om zo een niet tegensprekelijke vaststelling te hebben.
Gelet op het feit dat er geen plaatsbeschrijving is geregistreerd.Ga dat NAKIJKEN dat op het registratiebureau.
(Vandebos kan u de gegevens wel bezorgen :D )

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

#10 , 29 jun 2011 23:43

We hebben het registratiebureau al gevonden. Dat is gelukkig maar een straat verder, dus daar gaan we morgenochtend nog even binnenspringen. Alvast bedankt voor de vele raadgevingen. Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het morgen afloopt!

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

#11 , 30 jun 2011 09:15

Zo, even een update. We zijn naar het registratiekantoor geweest. Het huurcontract blijkt inderdaad geregistreerd te zijn, maar de ingangsdatum van het huurcontract is niet ingevuld. Er is wel een ondertekeningsdatum, maar deze is onleesbaar. Volgens mij is dit grond om de schadevergoeding bij opzeg contract te betwisten. Klopt dit? Nu ja, niet dat we dat gaan doen, maar ik zou het wel graag willen weten.

Er is geen plaatsbeschrijving geregistreerd, dus daar moeten we ons alvast geen zorgen over maken. Toch zouden we nog het vast tapijt in 1 kamer willen vervangen, op onze kosten, aangezien dit echt wel vuiler is dan toen we het appartement huurden. Zouden we dit doen en ook op papier zetten of wordt het echt wel afgeraden om nog toegevingen te doen?

Tenslotte heb ik een document opgemaakt waarin staat dat de verhuurder niet wenst dat de muur in de woonkamer opnieuw door ons behangen wordt, hoewel alle materialen door ons voorzien werden, aangezien ze dit liefst door een professional zou laten doen. Indien dit document ondertekend wordt, is dit voldoende om ons in te dekken?

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 30 jun 2011 14:18

1: betwisten registratie zou ik niet doen. Kwestie van moeilijke situaties te voorkomen en bij geding met de neus tegen de muur op te lopen.
2: Kuisen dat tapijt en verder is het aan de verhuurder om aan te tonen dat het smeriger is... (ze had maar een plaatsbeschrijving moeten maken) Bij diverse verhuurcentra kan je een kleine kuisrobot huren voor tapijtreiniging, die toestelletjes kunnen mirakels verrichten.
3: tenzij u een aangetekend schrijven hebt dat u verbiedt de muur te behangen, behangen die hap. U zet niets op papier dat later kan beschouwd worden als een impliciet akkoord dat het behangen op jullie kosten zou mogen gebeuren door een "professional"...

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

#13 , 01 jul 2011 21:28

Goed, effe update, het is veel beter meegevallen dan verwacht. Bedankt voor de antwoorden alvast, maar we zijn gegaan voor een 'minnelijke schikking' :) Altijd beter om het Belgisch gerecht niet nog meer te overbelasten :D

Franciscus
Berichten: 38739

#14 , 02 jul 2011 19:32

Staat die schikking tussen partijen OP PAPIER en gedagtekend en getekend?

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

#15 , 11 aug 2011 10:28

Goed, nog even een laatste update met de uiteindelijke schikking. De verhuurder heeft de maand opzeg laten vallen, we zijn echter wel nieuwe novilon gaan plaatsen in 2 kamers (djeezes, dat is een rotjobke met muren die niet 100% recht zijn!) , we hebben het appartement VOLLEDIG gekuist, de voegen in de badkamer vernieuwd en de siliconen in de badrand uitgehaald en vernieuwd. Dit binnen een termijn van een week met een pasgeboren kindje dat op neonatale lag, doe het ons na! Hiermee hebben we de kosten al serieus kunnen beperken en de verhuurder heeft dan nog een bedrag van 400 euro aangerekend om de muren in de gang te herschilderen + de muur in de woonkamer opnieuw te behangen (en nog enkele kleine kosten verder). We hebben dus 75% van onze waarborg teruggekregen én de maand opzegvergoeding niet moeten betalen, dus veel beter dan verwacht!!! Ik ben dankbaar voor alle antwoorden, want na deze antwoorden is ze 360° gedraaid!

Terug naar “Huren”