Pagina 1 van 1

Opzeg 3/6/9 contract en problemen met verhuurder

Geplaatst: 29 jun 2011 01:53
door Isabelle83
Dag iedereen

ik geef even een schets van de situatie:

ik huur sinds 15-09-2009 een appartement voor twee personen waarbij het contract op mijn naam staat (geregistreerd contract). Mijn medehuurster is een kennis die gedurende één jaar inwoont. Wegens omstandigheden ga ik binnen dit en drie maanden verhuizen. Nu.. ik ben te laat om mijn opzeg nog te geven voor dit te laten ingaan op 1 juli dus het zal vanaf 1 augustus zijn. Dan loopt mijn opzegperiode als ik het goed heb tot 31 oktober? Dit valt in het derde jaar dus betaal ik maar één maand verbrekingsvergoeding naast mijn drie maanden huur tijdens de opzegperiode.

Het probleem is dat ik misschien in juli al graag zou verhuizen en ik hier graag een mouw aan zou willen passen bij wijze van spreken. Met de verhuurder iets afspreken lijkt me vrijwel onmogelijk omdat deze mensen enkel op geld uit zijn (hierover sevens meer). Dus ik was aan het denken om ofwel mijn medehuurster voor te stellen dat zij het verder huurt en de verhuurder te vragen om het contract aan te passen (Als dit kan/mag?). Ik zoek dan wel een vervanging voor "mijn" kamer. Ofwel houd ik het contract en zoek ik gewoon een vervanging voor mijzelf zonder dat de verhuurder dit weet.
Ik las nog een andere optie in één van de topics precies: als er al andere huurders zijn die bvb het appartement vanaf augustus willen huren, klopt het dan dat ik vanaf augustus mijn opzegvergoeding niet verplicht meer ben? Dus maw als ik andere huurders vind hoef ik mijn opzegvergoeding niet te betalen? Toen ik dit ooit voorstelde antwoordde de verhuurder mij dat dit geen optie was. Ik citeer: "het is hier geen duivenkot". Maar ja, als het wettelijk zo is...

Nog iets anders dat hierbij kan meespelen en misschien in mijn voordeel is: de problemen die zowel ik als alle andere huurders ondervinden (en dat zijn zeker nog 20 mensen want het is een grote nieuwbouwblok).

- vochtproblemen in de appartementen (in de badkamer kan het vocht niet weg en er staat aan de andere kant van de muur in de living vochtplekken en soort schimmel op de muur). Er zou iemand langskomen maar op de dag dat de "experts" zouden moeten langskomen lieten ze om 16u weten dat deze mensen toch niet meer zouden komen en we dus niet meer moesten thuis blijven. Daar kon niemand mee lachen. Tot nog toe is er nog steeds niemand geweest.
- veiligheid is een probleem. Tot nog toe zijn er al een paar inbraken geweest door het feit dat de ondergrondse garage niet goed beveiligd is: poort sluit te traag, als er werken zijn staat deze lang open, lichten gaan traag aan, geen camera's, als er een steen voor de sensor geplaatst wordt blijft de poort ook open, deur om naar de appartementen te gaan is een gewone app binnendeur die makkelijk kan open gebroken worden), het slot van één van de deuren naar de app is ook stuk zodat deze steeds open is. Zopas is er een brommer van iemand gestolen. Zijn fiets is hier ook al gestolen.
De verzekering heeft bij één van de slachtoffers al moeilijk gedaan omdat ze vermeldden dat de deuren van de appartementen gewone kartonnen binnendeuren zijn en geen voordeuren van appartementen. Dit kan zelfs gewoon ingestampt worden of met een koevoet. Er zou geen oogje aan de deur zijn en een videoparlofoon was ook wenselijk.
- Daarnaast zijn er veel problemen met de verwarming: m.n. met de boilers. Zo ook met de mijne. Ik heb hiervoor al een paar keer gemaild met hen maar er is nog steeds niets veranderd. Toen ze eens langskwamen voor de verwarming bleek dit enkel voor het kalk te zijn en staken ze het daarop maar radiatoren worden nog steeds maar half warm en de temperatuur wordt maar niet hoog genoeg. Afgelopen winter was het gewoon té koud. Ik heb gemerkt dat mijn energierekening er ook weer op omhoog gegaan is.
- In de keuken een omlijsting die al lang geleden zou moeten gemaakt zijn, maar na herhaaldelijke vragen aan de concierge is deze nog steeds niet gemaakt.
- Ook in de gemeenschappelijke tuin zijn problemen zoals een gat in de afsluiting waar de kinderen zich aan kunnen bezeren.

Acties die al ondernomen zijn:
- nav de inbraken is er al eerder een AS gestuurd door één van de huurders.
- we zijn momenteel aan het emailen met mekaar over alle problemen om actie te ondernemen en naar de huurdersbond te stappen.
- ik heb al het emailverkeer met het verhuurkantoor bijgehouden.

Kan dit in mijn voordeel spelen of misschien zelfs al reden dienen (want dat is ook één van de redenen) om mijn huurcontract op te zeggen? Wat kan ik in deze situatie het beste doen om te hoge kosten te vermijden en wettelijk in orde te zijn? De verhuurders deinzen er niet voor terug het onderste uit de kan te halen via gerechtelijke weg indien nodig. Ik ben vandaag naar de huurdersbond gegaan maar spijtig genoeg is deze gesloten tot 1 juli...

Bedankt in ieder geval voor het lezen. Ik weet dat het veel was!

Re: Opzeg 3/6/9 contract en problemen met verhuurder

Geplaatst: 29 jun 2011 03:49
door JohnD
U dient idd. 1 maand verbrekingsvergoeding te betalen. Al de rest speelt nu geen rol en zal veel te veel tijd in beslag nemen om op 3 maanden nog iets te bereiken. Laat dat maar over aan de andere huurders en als u verhuisd bent kan u hen nog steeds kontakteren om uw steentje bij te dragen

Re: Opzeg 3/6/9 contract en problemen met verhuurder

Geplaatst: 29 jun 2011 10:19
door Vandebos
Kortste pijn is de drie maanden opzeg. Voor al de rest heeft u ofwel de toestemming van de verhuurder nodig, ofwel een vonnis...

Een maand op de tanden bijten lijkt me het meest eenvoudige.