keuring woning

bosprocureur
Berichten: 6858

Re: keuring woning

#16 , 18 jul 2011 21:10

Het is mij niet bekend dat de wooncode iets zegt over dubbele beglazing. Loop ik achter ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
George2
Berichten: 197

#17 , 18 jul 2011 21:18

Indien een oudere elektriciteitsinstallatie wordt uitgebreid of gewijzigd moet alleen dit gedeelte gekeurd worden.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#18 , 19 jul 2011 08:31

Indien een oudere elektriciteitsinstallatie wordt uitgebreid of gewijzigd moet alleen dit gedeelte gekeurd worden.
Wooncode zegt installatie moet veilig zijn en voldoen aan arei vooschriften
in de arei voorschriften staat nauwkeurig omschreven in hoevere oude installaties mogen afwijken.
arei zegt alle installaties moeten voldoen aan arei voorschriften

een oude nog nooit gekeurde installatie uit b.v. 1975 kan zich dus niet ontrekken aan een keuring maar
mag wel een beetje afweiken van de eisen voor een nieuwe installatie.

Als in de keuken geaarde stopcontacten verplicht zijn moeten die er komen
Als een stopcontact een aardaansluiting heeft maar de aarde is niet aangesloten moet die aarde aangesloten worden
Als in de badkamer stopcontacten en schakel spullen zijn die niet aan ipx1 voldoen moeten die vervangen worden
Als de stopcontacten maar 10 cm boven de vloer zitten moeten ze vehoogd worden
Als een classe 1 apparaat (wasmachine,droger,strijkijzer,broodtoaster,....) aanwezig is moet die aan een geaard stopcontact
Als een schau maar 30cm hoog is moet die verhoogd worden
enz enz enz

kleine afweikingen mogen blijven als het maar onder de 15 strafpunten blijft.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

kvds
Berichten: 51
Locatie: menen

#19 , 19 jul 2011 12:07

IK ben eigenaar geworden van een oude woning uit 1955 toen mijn ouders waren overleden in 1985.
Deze woning is verhuurd aan verschillende huurders sinds 1985 en er zijn nooit enige problemen geweest.

Na wat ik hier allemaal lees zou dit voor mij betekenen dat ik alle electriciteit moet vervangen. Dit zou op een totale renovatie uitkomen en alle vloeren zullen er uit moeten om nieuwe electriciteits buizen en draden te trekken. Er is nog geen verwarmingsinstallatie, het geheel wordt verwarmd met mazout kachels, voorheen zelfs kolen kachels.

Indien mijn huurder ineens het idee zou hebben om alles dat niet conform is op te tellen met het puntensysteem van de wooncode dan zal het zeker boven de 15 zijn. Voor mij geen probleem ik zal dan een volledige renovatie uitvoeren en alles vernieuwen en zelfs centrale verwarming installeren. Ik zal dit zelf doen ik heb tijd in ben zelf gepensioneerd. Maar mijn huurder zal wel moeten verhuizen; ik kan deze werken onmogelijk uitvoeren in een bewoond huis. Alles moet eruit tyot en met de vloeren. Wat met de huurder die zulk een controle heeft gevraagd ?

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#20 , 19 jul 2011 13:04

zo een situatie is een delemma
verhuren slechte woning is verboden het is zelfs een misdrijf
huurder wil dak niet boven hun hoofd verliezen
verhuurder wil niet beboed worden en huur terug betalen

ik zit zelf ook in zo een delemma ,problemen doorgeven ? moet je misdrijf melden ?

Ik denk in de richting om een goede diplomaat te vragen te bemiddelen en e.v.t. overgaan
op een renovatiecontract ,dus bij overheid en gemeente weg blijven
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

kvds
Berichten: 51
Locatie: menen

#21 , 19 jul 2011 14:30

Ik denk dat de zaken nogal eenvoudig zijn.
Mijn huurder woont er tevreden en ik ben ook tevreden want de woning is verhuurd en onderhouden.
Als mijn huurder dit zou aankaarten kan ik er hem enkel op wijzen dat om de zaken in orde te zetten ik voluit over de woning dien te beschikken.
De zaken dienen volledig gerenoveerd. Mocht mijn huurder zulk een woning inspêctie laten uitvoeren dan na deze procedure zal de woning onbewoonbaar worden verklaard. Ik zal dan mijn verplichtingen nakomen en de woning renoveren n de huurder zal moeten verhuizen.

Wanneer de huurder terugbetaling zal vragen van de betaalde huur laten we daar dan de rechtbank over oordelen.
Men kan toch denk ik niet meer achtyeruitgaan dan sinds wanneer deze woningcode wetgeving van kracht is.
En trouwens de laatste huurder woont daar nu reeds 9 jaar zonder enige klacht. Mocht hij nu beginnen klagen dan is dit zeker om te proberen om reeds bestaande huur terug te laten betalen onder het mom dat de woning niet voldoet.
Hij heeft de woning sinds het begin zo gehuurd met duidelijke plaatsbeschrijving ik meen dat een vrederechter hier zal oordelen dat ik natuurlijk niet meer verder mag verhuren zonder de zaak te renoveren en dat de huurder toch de woning bezet heeft met kennis van zaken. Dat sinds de woningcode wetegving de woning wellicht te veel punten heeft wil ik wel alles renoveren maar daarvoor zou ik de huurder moeten opzeggen.
Er is voor beiden een dilemma:
- hij woont goedkoop maar in een degelijk onderhouden oude woning met wellicht meer dan 15 punten; hij blijft zonder reclameren goedkoop wonen;
- of hij reclameert en ik engageer me voor de vrederechter de woning te renoveren maar hij moet er dan wel uit om dit zorgviuldig te kunnen;

over het al dan niet terugbetalen van de betaalde huur kunnen we dan indien nodig een aantal jaren juridisch touwtrekken en wie zegt dat ik hier aan het korste eind zal trekken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 19 jul 2011 22:38

"Wooncode zegt installatie moet veilig zijn en voldoen aan arei vooschriften"

Juist ja. Maar die voorschriften, zijn niet voor alle gevallen hetzelfde. Voor oudere woningen gelden minder strenge bepalingen, en een deel van die minder strenge bepalingen moet zelfs maar eerst uitgevoerd worden indien er belangrijke wijzigingen aan de installatie gebeuren.

Ik heb in verschillende appartementen en woningen electriciteit in orde laten maken. Telkens was de situatie wat verschillend, onder andere op basis van ouderdom gebouw. In veel oudere gebouwen kan de volledige AREI voorschriften niet toegepast worden tenzij men het gebouw half afbreekt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#23 , 20 jul 2011 10:38

In veel oudere gebouwen kan de volledige AREI voorschriften niet toegepast worden tenzij men het gebouw half afbreekt.
economisch belang mag niet boven veiligheid staan

juist vanwege de mensen die zo denken wordt de wooncode steeds aangescherpt ,laatst nog
in mei 2011

kleine gebreken hebben (nog) geen gevolgen de 15 strafpunten
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#24 , 20 jul 2011 16:47

Inderdaad, door absurde toepassing van de wooncode in een bepaalde gemeente heb ik een paar jaar geleden twee oude ooms moeten bijstaan.
In een gebouw met 10 appartementen dat ze bezaten en dat in prima staat van onderhoud was, zat er één bewoner die zijn huur niet betaalde en om daaraan te ontsnappen steeds problemen zocht. Plaatselijk woonagenstschap begon inderdaad ook moeilijk te doen.

Om de twee oude ooms (+/- 90 jaar oud) te beschermen heb ik aangeraden het gebouw te dumpen. Wat ook geschiedde.
Verkoop aan projectontwikkelaar. Gevolg: alle huurders opgezegd wegens renovatie. Ik heb de omstandigheden schriftelijk meegedeeld aan de negen andere huurders. Die deelden me schriftelijk mee dat ze van oordeel dat hun appartementen perfect voldeden en ze smeekten om de verkoop te stoppen.
Ik heb hen verwezen naar het gemeentebestuur. Dat niet reageerde. Gevolg: alle huurders de straat op (meesten waren gepensioneerden die daar 20 à dertig jaar woonden). Uiteindelijk is dit voorval nog doorgedrongen tot de gemeenteraad alwaar tussen verschillende gemeenteraadsladen nog veel ruzie gemaakt. Want de meeste van de opgezegde huurders zijn ten laste gevallen van het plaatselijke OCMW omdat ze nergens anders terecht konden......

Besluit: ik heb het hier al meermaals geschreven, door de goedmenende particuliere verhuurders het leven zuur te maken verengt men de verhuurmarkt; alles komt in handen van grote verhuurmaatschappijen die enkel luxe appartementen willen verhuren en perfect weten hoe lastige of niet-betalende huurders met de juridische zweep kunnen worden bewerkt; degenen die zich die hoge huren niet kunnen veroorloven zullen meer en meer uit de boot vallen. DAT IS HET ECONOMISCHE EN SOCIALE PLAATJE!!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#25 , 20 jul 2011 19:49

als een woning ongeschikt wordt verklaard komen nog veel meer kosten voor de eigenaar aan de gemeente

Art. 2. Als de bewoning moet worden stopgezet:
§1. De bewoning moet uiterlijk op (DATUM) stopgezet worden.

Als de burgemeester overgaat tot herhuisvesting:
§2. De volgende herhuisvestingskosten worden verhaald op de eigenaar:
1° de kosten om de ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woning te ontruimen;
2° de vervoerkosten en/of stockeerkosten met betrekking tot het meubilair en de goederen van de bewoners van de ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woning;
3° de installatiekosten met betrekking tot de nieuw te betrekken woning;
4° het saldo van de huurkost van de nieuwe huurwoning, waarbij de maandelijkse huurkost wordt verminderd met een bedrag gelijk aan 20 % van het maandelijks beschikbare inkomen van de huurder;
5° het saldo van de verblijfkost van het verblijf in een daartoe uitgeruste voorziening, waarbij de maandelijkse kost van het verblijf wordt verminderd met een bedrag gelijk aan 20 % van het maandelijks beschikbare inkomen van de huurder.
Indien mogelijk kunnen de voornoemde kosten meer concreet worden ingevuld.

§3. Over te nemen uit advies gewestelijke ambtenaar: passage over sociale huur en huursubsidie
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#26 , 20 jul 2011 22:23

als een woning ongeschikt wordt verklaard komen nog veel meer kosten voor de eigenaar aan de gemeente

Art. 2. Als de bewoning moet worden stopgezet:
§1. De bewoning moet uiterlijk op (DATUM) stopgezet worden.

Als de burgemeester overgaat tot herhuisvesting:
§2. De volgende herhuisvestingskosten worden verhaald op de eigenaar:
1° de kosten om de ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woning te ontruimen;
2° de vervoerkosten en/of stockeerkosten met betrekking tot het meubilair en de goederen van de bewoners van de ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woning;
3° de installatiekosten met betrekking tot de nieuw te betrekken woning;
4° het saldo van de huurkost van de nieuwe huurwoning, waarbij de maandelijkse huurkost wordt verminderd met een bedrag gelijk aan 20 % van het maandelijks beschikbare inkomen van de huurder;
5° het saldo van de verblijfkost van het verblijf in een daartoe uitgeruste voorziening, waarbij de maandelijkse kost van het verblijf wordt verminderd met een bedrag gelijk aan 20 % van het maandelijks beschikbare inkomen van de huurder.
Indien mogelijk kunnen de voornoemde kosten meer concreet worden ingevuld.

§3. Over te nemen uit advies gewestelijke ambtenaar: passage over sociale huur en huursubsidie
Zoals ik al schreef: met dergelijke wetgeving in combinatie met de veelvuldige wanbetaler problemen moet men als particulier goed gek zijn om nu nog te investeren in onroerend goed voor verhuring!!!! Tijdig dumpen is de boodschap, ook al komen daardoor mensen op straat te staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gvm
Berichten: 195

#27 , 20 jul 2011 22:28

Zoals ik al schreef: met dergelijke wetgeving in combinatie met de veelvuldige wanbetaler problemen moet men als particulier goed gek zijn om nu nog te investeren in onroerend goed voor verhuring!!!! Tijdig dumpen is de boodschap, ook al komen daardoor mensen op straat te staan.
ik ben goed gek, bedankt. tot hiertoe is de balans nog steeds positief, dus blijf ik nog wel een tijdje bezig. 'k moet er wel bij vermelden dat ik alles heel kort moet opvolgen, om te laten voelen wie de baas is, anders groeit het boven je hoofd.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

George2
Berichten: 197

#28 , 21 jul 2011 21:46

Indien een oudere elektriciteitsinstallatie wordt uitgebreid of gewijzigd moet alleen dit gedeelte gekeurd worden.
Wooncode zegt installatie moet veilig zijn en voldoen aan arei vooschriften
in de arei voorschriften staat nauwkeurig omschreven in hoevere oude installaties mogen afwijken.
arei zegt alle installaties moeten voldoen aan arei voorschriften

een oude nog nooit gekeurde installatie uit b.v. 1975 kan zich dus niet ontrekken aan een keuring maar
mag wel een beetje afweiken van de eisen voor een nieuwe installatie.

Als in de keuken geaarde stopcontacten verplicht zijn moeten die er komen
Als een stopcontact een aardaansluiting heeft maar de aarde is niet aangesloten moet die aarde aangesloten worden
Als in de badkamer stopcontacten en schakel spullen zijn die niet aan ipx1 voldoen moeten die vervangen worden
Als de stopcontacten maar 10 cm boven de vloer zitten moeten ze vehoogd worden
Als een classe 1 apparaat (wasmachine,droger,strijkijzer,broodtoaster,....) aanwezig is moet die aan een geaard stopcontact
Als een schau maar 30cm hoog is moet die verhoogd worden
enz enz enz

kleine afweikingen mogen blijven als het maar onder de 15 strafpunten blijft.

Hier worden enkele begrippen door elkaar gehaald.
Verhuurde woningen moeten inderdaad voldoen aan de wooncode. Maar, na werken aan de elektriciteitsinstallatie om hieraan te voldoen, moet enkel dit, vernieuwde of gewijzigde, gedeelte worden gekeurd. De keurder zal dit ook op zijn verslag vermelden.

Terug naar “Huren”