Problemen met immokantoor en problemen met huurwoning.
Geplaatst: 21 jun 2011 19:43
Hallo,
Wij huren sinds 1juni een woning via een immokantoor. We zijn echter nog niet kunnen intrekken vanwege problemen met de cv-installatie en mazouttank. Een eerste communicatie hierover naar het immokantoor dateerd reeds van 1 juni. En tot op heden is ons probleem niet opgelost. Er zijn echter meerdere aspecten waar ik mij vragen bij stel en hopelijk een antwoord op kan krijgen. Ons probleem is als volgt:
- Bij sleutel overdracht werd gezegd dat we voor 200€mazout moeten overkopen van de vorige huurder. Maar niemand was bij die meting bij behalve de man van het immokantoor. Verder hebben we ook geen meetstok of meter op de mazouttank staan dus we hebben er het raden naar of dit wel klopt.
- 1 Juni aan het immo kantoor (alles zowel via mail als telefoon) een bewijs van het vorige onderhoud van de cv installatie gevraagd en een EPC certificaat want deze maakte vreemde geluiden. Immokantoor antwoord onmiddellijk dat ze onze vraag voorleggen aan de eigenaar en verder horen wij ze niets meer van. (Moeten zij niet over deze bewijzen beschikken?)
- Zonder enig antwoord van het immokantoor was er plots ook geen warm water en vermarming meer.
- Veel telefoons naar het immokantoor later krijgen we pas op 14 juni de bevestiging dat de loodgieter contact gaan opnemen met ons: ten eerste al 2 weken later dan de initiele aanvraag. Tevens is er van dit immokantoor ook niemand bereikbaar na 13u of in het weekend dus dit is al niet te begrijpen.
- Wanneer de loodgieter langskomt op 15 juni weet hij ons te vertellen dat de mazouttank volledig leeg is- zo goed als "leeggezogen" zonder ook maar een druppel mazout. Dus deze moet dringend nagekeken op een lek - deze mazouttank is ook niet gekeurd.
- Wanneer we nog enkele malen telefonisch contact hebben ivm onze vragen die gesteld zijn op 1 juni weten ze ons te zeggen dat het onderhoud verzuimd is door de vorige huurder en eveneens afgehouden van hun waarborg. - Het huis stond voor dat wij het huurden echter een maand leeg - Is dit niet lang genoeg om in tussentijd een onderhoud en nazicht te doen? Want naar mijn weten is de verhuurder in overtreding door het ontbreken van de mazouttank keuring. - Hierdoor kunnen wij geen mazout laten bijvullen en dus de woning niet betrekken vanwege het ongemak om hierin te wonen zonder warm water en verwarming.
- Nu moet blijkbaar de loodgieter iemand voorzien voor de keuring van de tank- die afspraak heeft hij vandaag in orde gebracht voor deze week vrijdag- daarmee zijn we weeral een week verder.
- Ik wou zelf iemand anders inschakelen voor de keuring maar volgens het immokantoor mag onderhoud ed enkel door bepaalde vakmannen gedaan worden waar de verhuurder voorkeur aan geeft. Is dit wettelijk?
- Gisteren stuurde ik nog een e-mail met de stand van zaken en de vraag voor bevestiging van het lezen hiervan en heb ik nog steeds niets ontvangen. Ook telefonisch reageren zij niet.
Mijn vraag is nu vooral:
-In hoeverre kunnen wij weigeren een maand huur te betalen voor het ongemak - want we betalen nu huur zonder in de woning te kunnen wonen.
- Handelt het immokantoor op een correcte wijze? Of ligt het probleem bij de verhuurder?
- Indien dit probleem deze week nog aansleept - welke stappen kunnen wij dan ondernemen om hier druk achter te zetten en eventueel een vergoeding voor de verloren maand huur te krijgen of in uiterste nood de huurovereenkomst te verbreken zonder het verliezen van de waarborg en 3 maanden opzeg. (Het gaat trouwens om een 3-6-9 contract)
We zijn momenteel een beetje ten einde raad dus alle goeie raad is welkom!
Alvast Bedankt
MarieH
Wij huren sinds 1juni een woning via een immokantoor. We zijn echter nog niet kunnen intrekken vanwege problemen met de cv-installatie en mazouttank. Een eerste communicatie hierover naar het immokantoor dateerd reeds van 1 juni. En tot op heden is ons probleem niet opgelost. Er zijn echter meerdere aspecten waar ik mij vragen bij stel en hopelijk een antwoord op kan krijgen. Ons probleem is als volgt:
- Bij sleutel overdracht werd gezegd dat we voor 200€mazout moeten overkopen van de vorige huurder. Maar niemand was bij die meting bij behalve de man van het immokantoor. Verder hebben we ook geen meetstok of meter op de mazouttank staan dus we hebben er het raden naar of dit wel klopt.
- 1 Juni aan het immo kantoor (alles zowel via mail als telefoon) een bewijs van het vorige onderhoud van de cv installatie gevraagd en een EPC certificaat want deze maakte vreemde geluiden. Immokantoor antwoord onmiddellijk dat ze onze vraag voorleggen aan de eigenaar en verder horen wij ze niets meer van. (Moeten zij niet over deze bewijzen beschikken?)
- Zonder enig antwoord van het immokantoor was er plots ook geen warm water en vermarming meer.
- Veel telefoons naar het immokantoor later krijgen we pas op 14 juni de bevestiging dat de loodgieter contact gaan opnemen met ons: ten eerste al 2 weken later dan de initiele aanvraag. Tevens is er van dit immokantoor ook niemand bereikbaar na 13u of in het weekend dus dit is al niet te begrijpen.
- Wanneer de loodgieter langskomt op 15 juni weet hij ons te vertellen dat de mazouttank volledig leeg is- zo goed als "leeggezogen" zonder ook maar een druppel mazout. Dus deze moet dringend nagekeken op een lek - deze mazouttank is ook niet gekeurd.
- Wanneer we nog enkele malen telefonisch contact hebben ivm onze vragen die gesteld zijn op 1 juni weten ze ons te zeggen dat het onderhoud verzuimd is door de vorige huurder en eveneens afgehouden van hun waarborg. - Het huis stond voor dat wij het huurden echter een maand leeg - Is dit niet lang genoeg om in tussentijd een onderhoud en nazicht te doen? Want naar mijn weten is de verhuurder in overtreding door het ontbreken van de mazouttank keuring. - Hierdoor kunnen wij geen mazout laten bijvullen en dus de woning niet betrekken vanwege het ongemak om hierin te wonen zonder warm water en verwarming.
- Nu moet blijkbaar de loodgieter iemand voorzien voor de keuring van de tank- die afspraak heeft hij vandaag in orde gebracht voor deze week vrijdag- daarmee zijn we weeral een week verder.
- Ik wou zelf iemand anders inschakelen voor de keuring maar volgens het immokantoor mag onderhoud ed enkel door bepaalde vakmannen gedaan worden waar de verhuurder voorkeur aan geeft. Is dit wettelijk?
- Gisteren stuurde ik nog een e-mail met de stand van zaken en de vraag voor bevestiging van het lezen hiervan en heb ik nog steeds niets ontvangen. Ook telefonisch reageren zij niet.
Mijn vraag is nu vooral:
-In hoeverre kunnen wij weigeren een maand huur te betalen voor het ongemak - want we betalen nu huur zonder in de woning te kunnen wonen.
- Handelt het immokantoor op een correcte wijze? Of ligt het probleem bij de verhuurder?
- Indien dit probleem deze week nog aansleept - welke stappen kunnen wij dan ondernemen om hier druk achter te zetten en eventueel een vergoeding voor de verloren maand huur te krijgen of in uiterste nood de huurovereenkomst te verbreken zonder het verliezen van de waarborg en 3 maanden opzeg. (Het gaat trouwens om een 3-6-9 contract)
We zijn momenteel een beetje ten einde raad dus alle goeie raad is welkom!
Alvast Bedankt
MarieH